Kan det lages en dings av dette?

Hver gang Truls Norby hører et foredrag, tenker han: Hva kan dette brukes til? Kan det lages en dings av dette?

Grunnforskning blir bedre når man forsøker å omsette den til virkelige produkter, slår kjemikeren Truls Norby fast. Foto: UiO/Ola Sæther.

Kjemikeren har visstnok det første godkjente patentet i UiOs historie. Og det første som har gitt avkastning. Selv er ikke Norby i tvil om at innovasjonsarbeidet har gjort ham til en bedre akademiker.

– Grunnforskning blir bedre når man forsøker å omsette den til virkelige produkter, slår kjemikeren fast.

Han leder gruppen for Faststoffelektrokemi (FASE) ved Kjemisk institutt, en gruppe som teller over 30 forskere og studenter.

Patent etter åtte år

I 2004 sendte Truls Norby og medarbeidere inn patentsøknad på et stoff de hadde oppdaget. I stedet for å gå den tradisjonelle veien om vitenskapelig publisering, tok de først kontakt med Inven2. Patentet fikk Norby først i hånden i 2012, åtte år senere.

Men i mellomtiden var det blitt bedrift av ideen som gikk ut på å bruke et materiale av protonledende oksider til å konvertere energi på en miljøvennlig måte.

Bedriften, Protia AS, arbeider med å utvikle en ny metode for å gjøre naturgass om til flytende brensel. I dag er dette en svært energikrevende prosess. Anleggene som brukes slipper ut mye CO2. Protia vil gjøre det enklere, billigere og mer miljøvennlig. Protias idé vant DnB sin nasjonale Innova- sjonspris i 2010.

Kanskje litt naive

– Den gangen, i 2004, var både jeg og Inven2 fulle av optimisme, og kanskje var vi også litt naive. Vi vet nå hvor vanskelig det er å komme inn på energimarkedet. Både fossilt brennstoff og vannkraft er billig, og i tillegg har vi hatt nedgangstider. Da satser de fleste på kjente og trygge energikilder som olje og gass. I 2012 sa våre norske investorer at de ikke ville være med lenger, og vi ble dermed kjøpt opp av et stort amerikansk selskap.

I USA finnes det enorme reservoarer av naturgass som nesten er verdiløse fordi det er så dyrt å transportere gass. Men hvis denne gassen kan omdannes og bli flytende, er det svært interessant i et land som ellers har importert mye olje.

Står bak flere bedrifter

Truls Norby har kommersialisert forskning både før og etter Protia. I 2001 ble firmaet NorECs Norwegian Electro Ceramics AS grunnlagt. Dette firmaet var basert på 20 års erfaring og utvikling rettet mot karakterisering av materialers høytemperatur elektriske egenskaper. NorECs selger nå måleutstyr over hele verden. Firmaet ble kåret til «Gaselle-bedrift» av Dagens Næringsliv i 2009.

Flere bedrifter, som Nano Rocks AS og InNano AS, er i de siste årene etablert i miljøet rundt Norby av ham selv og entreprenørstudenter ved UiO. Bedriftene retter seg mot bruk av nanostrukturerte materialer for fotokjemisk rensing av vann og luft og andre prosesser innen miljøvennlig energikonvertering.

Truls Norby fikk UiOs innovasjonspris i 2012.

Publisert 6. des. 2013 09:53 - Sist endret 4. okt. 2019 13:31