Fysikkens topp fem. Nr. 5: Vår plass i universet - er vi SÅ ubetydelige…?

Da astronomene på 1500-tallet observerte himmelen og stjernene, var det en allmenn oppfatning at universet nok ikke var så stort – det var jo ikke noe poeng å lage masse rom uten å fylle det med noe…

Hubble-teleskopet har fått navnet sitt etter han som oppdaget at universet utvider seg. På dette bildet, som dekker et areal tilsvarende en tidel av fullmånen, ser vi omlag 10.000 galakser. Foto: Nasa/Esa Hubble Space Telescope Større bilde

I dag vet vi bedre – det er veldig mye rom.

Katie Mehlua synger i låta «Nine million bicycles» følgende: «We are 12 billion lightyears from the edge» – vi er 12 milliarder lysår fra kanten, underforstått at universet har eksistert i 12 milliarder år.

Vel – hvertfall 13,7 milliarder – det er veldig lenge. Og i hele denne perioden har universet blitt større og større.

De fleste barn – og forhåpentligvis også voksne – undrer seg fra tid til annen over universet og hvor stort det er.

Det var et stort gjennombrudd i fysikk da vi oppdaget at solsystemet, som vi tenker på som ganske stort, at det bare er et støvkorn i forhold til Universet som helhet.

Hubble var en av mange som studerte stjernehimmelen og galakser. Han fant ut at galakser som er langt fra oss beveger seg bort fra oss. Og jo lenger unna galaksene er, desto fortere beveger de seg bort fra oss. Universet utvider seg! Og det utvider seg faktisk stadig raskere!

Men – la oss tenke - hvis universet utvider seg, da må det bety at det har vært mindre før. Hvor lite kan det ha vært? Og hvor stort kommer det til å bli?

På plass nummer 5 i kåringen av de fem største gjennombrudd i fysikkhistorien har jeg valgt oppdagelsen av at universet utvider seg, og at solsystemet, jordkloden og ikke minst vi mennesker her på jorda bare er som et støvkorn å regne i et hav av tid og rom.

Publisert 19. jan. 2012 10:42 - Sist endret 2. feb. 2012 08:55
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere