Norges beste fysikk-mastere

Prisen for Norges beste masteroppgave i fysikk for 2011 og 2012 ble delt ut på Fysikermøtet i august.

Pris for beste master: Tomas Kvalheim Eriksen ble under Fysikermøtet i august tildelt utmerkelse for beste masteroppgave i fysikk 2012. Foto: M. Guttormsen/UiO

Martin Landrøs pris for fremragende mastergradsoppgave i fysikk er en nyetablert pris som deles ut av Norsk Fysisk Selskap.

Tomas Kvalheim Eriksen mottok prisen for beste mastergrad 2012 med oppgaven ”Investigation of the properties in the quasi-continuum of 107,108Pd."

Tomas har gjort eksperimenter ved syklotronlaboratoriet ved UiO for å undersøke egenskapene til atomkjerner av grunnstoffet paladium.

Juryen betegner oppgaven hans som "eksepsjonell."

Tomas' veileder, Magne Guttormsen, forteller at flere internasjonale samarbeidspartnere har mottatt eksemplarer av oppgaven og at utenlandske doktorgradsstudenter har brukt den som mal og til veiledning for doktorgradsarbeidet.

Prisen for beste masteroppgave fra 2011 gikk til Anders Kvellestad, Universitetet i Bergen, for oppgaven "Invariant Mass Distributions of SUSY Cascade Decays".

Oppgaven er teoretisk fysikk på et meget høyt nivå, med nye resultater av publiserbar kvalitet som kan bli svært nyttige i nær fremtid. I tillegg til å gi et betydelig bidrag til fysikkfeltet, er oppgaven meget velskrevet og oppsummerer søket etter supersymetriske partikler i kaskadehenfall på en forbilledlig måte.

Anders er nå ph. d.-student i forskningsgruppa for teoretisk fysikk her ved UiO.

Gratulerer begge to!

Publisert 12. aug. 2013 15:13 - Sist endret 13. aug. 2013 15:24