- Vanlig, anti eller mørk

Heidi Sandaker er ikke kresen på hva slags materie hun jobber med.

Heidi Sandaker, her med en Lego-modell av Atlas-detektoren.

—Jeg er veldig spent på nye resultater fra CERN når vi starter opp igjen LHC i år, sier Heidi Sandaker. Jeg håper jo at vi finner supersymmetri, men naturen får få overraske oss som den vil.

Heidi er nyansatt partikkelfysiker ved UiO, og forsker på materie i alle former, både «vanlig, anti og mørk.»

Læreren hennes på barneskolen hadde ikke noe svar på Heidis spørsmål, dermed ble hun så nysgjerrig at hun endte opp med fysikkstudier.

Fordi hun også ville lære språk, dro hun til Toulouse i Frankrike. Deretter ble det studier og forskning ved Cern, i Berlin, Oslo og Bergen.

Atlas og anti-epler

Heidi har jobbet mer enn 10 år med Atlas-eksperimentet ved CERN, ett av de to eksperimentene som fant Higgspartikkelen i 2012.

Antimaterie studerer hun blant annet i eksperimentet Aegis på Cern:

—Hvis vanlige epler faller ned, vil da anti-epler falle oppover eller nedover? Og hvor fort vil de falle? Det er i et nøtteskall det vi forsøker å finne ut av med Aegis.

Selv om Heidi bare har vært UiO-ansatt siden nyttår, har hun rukket å bli leder for forskningssenteret SDI, Strategic Dark Matter Initiative, som er ett av MN-fakultetets endringsmiljøer.

I SDI deltar astrofysikere, teoretiske fysikere og eksperimentalfysikere som Heidi selv. Sammen har de satt seg som mål å etablere et toppforskningsmiljø innen dette forskningsfeltet.

Mørk materie utgjør en fjerdedel av universet. Hva den mørke materien består av er et av de virkelig store, uløste mysteriene i vitenskapen.

Heidi leder også den norske deltakelsen i The Cherenkov Telescope Array, CTA.

CTA er et stort, internasjonalt prosjekt for å bygge opp et observatorium som skal studere kosmisk stråling.

—Vi holder på å bestemme hvor det skal plasseres, forteller Heidi. Observatoriet kommer til å ha en del på den sørlige og en på den nordlige halvkule, den sørlige blir enten i Namibia eller Sør-Amerika.

—CTA skal se på mye rart, men det jeg er interessert i er å lete etter mørk materie, sier hun.

Detektorteknologi

I tillegg til all partikkelforskningen er hun opptatt av detektorutvikling, både for Atlas og Aegis. Teknologien forskerne og teknikerne utvikler for partikkelfysikk brukes også i romfart og medisin.

Hvorfor forsker du på akkurat dette?

—Hoveddelen av forskningen min vil jeg si er nysgjerrighetsdrevet. Det er spennende å finne ut noe nytt, noe som ingen har visst før.

Og når du ikke driver med forskning, hva gjør du da?

—Leser bøker! Det blir ofte noe jeg plukker med fra en flyplass.

Og så er jeg glad i turer i naturen; langrenn, og det å være på fjellet, enten det er de franske eller de norske fjellene.

Hun bor foreløpig i Frankrike, på vei opp mot Jurafjellene ikke så langt unna CERN, sammen med mann og en sønn på 5 år. Men håper å flytte snart.

Av Hilde Lynnebakken