Aktuelle saker - Side 3

Publisert 16. mai 2013 08:10

Eksperter på drift av syklotroner, som blant annet lager stoffer til bruk i sykehusenes PET-skannere, møttes denne uka i Oslo. -Skal vi ha partikkelterapi i Norge er dette nøkkelkompetanse, sier Andreas Görgen ved Oslo syklotronlaboratorium.

Publisert 19. apr. 2013 13:20

Erlend Bolle, Kim-Eigard Hines og David Volgyes stakk av med 3. pris i Invent2s innovasjonskonkurranse Medtechprisen 2013. Maskinen deres kan gi mammografiundersøkelser med lavere stråling og bedre spesifisitet.

Publisert 21. jan. 2013 14:57

Øystein er spesialist på materialforskning ved hjelp av elektronmikroskopi og ser for seg at han skal jobbe med en rekke problemstillinger innen nanoteknologi. Men først skal han ha et fire meter høyt instrument på plass...

Publisert 12. des. 2012 10:32

Sinkoksid (ZnO), mest kjent fra sink-salver og -bøtter, er et lett tilgjengelig, relativt billig og et trygt materiale. Man kan i tillegg til å bruke det i salver og liknende, gjøre det halvledende og gro store en-krystallinske, superrene biter.

Publisert 3. des. 2012 15:57

Hyperraske elektromagnetiske sammenbrudd i superledere likner til forveksling atmosfæriske lynnedslag - og er publisert i Natures Scientific Reports

Publisert 2. nov. 2012 15:43

Jøran Moen er ansatt som instituttleder ved Fysisk institutt. Med seg får han han to nestledere i tillegg til administrativ leder.

Publisert 10. okt. 2012 09:01

Haroche og Wineland mottar nobelprisen i fysikk for å ha klart å manipulere enkeltatomer eller -fotoner. –Vel fortjent, mener UiO-forsker Joakim Bergli.

Publisert 4. okt. 2012 13:34

Det nærmer seg offentliggjøring av nobelprisene, og da er det tid for å spekulere litt i hva som er verdt en pris i år.

Samt å mimre litt om hva som skjedde i fjor.

Publisert 4. sep. 2012 09:27

Instituttet har fått en ny førsteamanuensis i elektronikk: Ketil Røed. Hans spesialtfelter er strålingsfeil i elektronikk og programmerbar elektronikk. Dessuten er han opptatt av å danse argentinsk tango, som ikke må forveksles med tango som på tv!

Publisert 19. juni 2012 20:40

Universitetslektor Cathrine Wahlstrøm Tellefsen tildeles prisen for godt læringsmiljø på bakgrunn av hennes arbeid med FYS 1000, Gruppelederseminaret og det generelle læringsmiljøet ved Fysisk institutt og ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet.

Publisert 16. feb. 2012 00:00

Hvis du tar deg tid til å se opp fra datamaskinen et øyeblikk, og kanskje ser helt opp mot himmelen, kan det virke som om både stjernene og sola går i bane rundt jorda - altså hvis du bare tar utgangspunkt i det du ser og ikke det du har lært på skolen eller andre steder.

Publisert 12. des. 2011 09:23