Ny teoretiker elsker å undervise

Johannes Skaar forsker på kvantekommunikasjon, lys og kunstige materialer med spennende egenskaper. – Men usynlighetskapper ligger litt fram i tid.

johannes skaar på kontoret

På et litt bortgjemt og stille kontor i 3. etasje i Fysikkbygningen finner vi vår nyeste professor. Det er ikke det at han er helt ukjent i gangene. Han har blant annet undervist i elektromagnetisme, men det har vært som ansatt ved Institutt for teknologisystemer på Kjeller.

Fra i høst er han imidlertid blitt professor i teoretisk fysikk hos oss, for å komme nærmere kolleger med liknende fagfelt.

Hva forsker du på, Johannes?

Fellesnevner for all forskningen min er lys. Lys er så fascinerende. For å forstå lys trenger vi både klassisk elektromagnetisme, kvantemekanikk og relativitetsteori.

Jeg liker å fordype meg i elektromagnetisk teori og kvanteoptikk, og i matematiske detaljer. Det viser seg at noen ganger må en være rigorøs med matematikken.

Jeg har også jobbet en del med kvantekommunikasjon og kvantekryptering, og sett på hvordan dette kan hackes. Har også jobbet med sikkerhetsbevis og teori for hvordan det bli så sikkert som mulig.

Akkurat nå gjør jeg, sammen med en doktorgradsstudent, en studie på metamaterialer, kunstige materialer hvor en kan skreddersy optiske og elektriske egenskaper. Spesielt er vi interessert i muligheter innenfor kvanteoptikk.

Det er mye spennende en kan bruke metamaterialer til, som perfekte linser og kompakte antenner. Men usynlighetskapper ligger litt fram i tid.

Hvorfor valgte du akkurat fysikk?

Å, si det, ja. Jeg likte alltid matte og det å kunne bruke matte til å regne på fysikk. Og fysikk er jo absolutt alt.

Jeg har inntrykk av at du er glad i å undervise...?

Det er helt riktig, jeg setter utrolig stor pris på kontakten med studentene.

Å høre en student si: – Å, NÅ skjønner jeg det! Den utviklingen fra frustrasjon til forståelse er helt fantastisk å være med på.

Dessuten må du kunne faget skikkelig godt for å kunne formidle det, særlig hvis du skal forklare noe på enklest mulig måte. Jeg liker å gå tilbake til det grunnleggende.

Også er det sosialt, det er hyggelig å bli kjent med studentene.

I det hele tatt trives jeg skikkelig godt på jobb, både med veiledning, undervisning og det jeg gjør alene.

Når du ikke er på jobb, hva gjør du da?

Da er jeg vel mest familiemann. Jeg er skitrener i idrettslaget. Ski og løping blir det en del av. Og så spiller jeg litt piano, mest bare improvisasjoner for meg selv.

Les mer om Johannes:

Hvis vi ikke underviser, er det lett å ta elementære ting for gitt - intervju i forbindelse med kåringen av 10 fantastiske formidlere (Morgenbladet, 2016)

I bakvendtland der alt går an - intervju i forbindelse med kåringen 10 fremragende forskere under 40 (Morgenbladet, 2012)

Av Hilde Lynnebakken
Publisert 27. sep. 2019 11:43 - Sist endret 27. sep. 2019 11:43