Magdalena Kersting

Stipendiat - Fysikkdidaktikk
Bilde av Magdalena Kersting
English version of this page
Rom FV 209, Fysikkbygningen vest
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 24 Fysikkbygningen 0371 OSLO
Postadresse Postboks 1048 Blindern 0316 OSLO
Andre tilknytninger Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (Student)

Jeg utvikler nettbaserte læringsressurser i generell relativitet og forsker på læringsprossesser i moderne fysikk.
For mer informasjon, se engelsk presentasjon eller ta en titt her

Faglige interesser

  • Educational reconstruction of general relativity
  • Læringsprosesser og begrepsmessig utvikling i moderne fysikk
  • Bruk av språk i moderne fysikk
  • Embodied cognition og embodied interaction 
  • Vitenskapsteori og vitenskapsfilosofi

Bakgrunn - Akademia 

  • Master of Science i matematikk (matematisk fysikk og operator algebraer), Georg-August-Universität Göttingen, Universitetet i Oslo (2015)

  • Bachelor of Science i matematikk (matematisk fysikk og differensialgeometri), Georg-August-Universität Göttingen (2012)

  • Bachelor of Science i fysikk (astrofysikk og komplekse systemer), Georg-August-Universität Göttingen (2011)

Bakgrunn - Journalistikk og Vitenskapskommunikasjon

  • Nettstudier ved journalistikkhøgskolen i Berlin (2015 - 2018)

  • Prosjektleder og mentor ved nettbasert fysikkmagasin Detektor (2013 - 2016 )

  • Praksisperiode ved tysk vitenskapsmagasin Welt der Physik (2012)

  • Blogger og forfatter på læringsplatform LP Göttingen  (2009-2015)

Undervisning

Verv

  • Medlem av ESERA (European Science Education Research Association)

  • Medlem av EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction)

  • Medlem av ISLS (International Society of the Learning Sciences)

  • Medlem av PESGB (Philosophy of Education Society of Great Britain)

  • Medlem av UiODoc: Events Officer (2016 - 2017)

Emneord: Fysikk, Matematikk, Fysikkdidaktikk, Generell relativitet, Teknologibasert læring, Vitenskapskommunikasjon, History and philosophy of science

Publikasjoner

  • Kersting, Magdalena; Henriksen, Ellen Karoline; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl (2018). General relativity in upper secondary school: Design and evaluation of an online learning environment using the model of educational reconstruction. Physical Review Physics Education Research.  ISSN 2469-9896.  14(1), s 010130 -1- 010130 -18 . doi: 10.1103/PhysRevPhysEducRes.14.010130

Se alle arbeider i Cristin

  • Kersting, Magdalena (2018). General Relativity – Why high school students should learn about Einstein’s most revolutionary idea. Titan.uio.no. Vis sammendrag
  • Kersting, Magdalena (2018). General Relativity in Upper Secondary School: How Philosophy of Science Can Inform Physics Education of the 21st century.
  • Kersting, Magdalena (2018). How history and philosophy of science can inform teaching and learning of general relativity in upper secondary school.
  • Kersting, Magdalena (2018). How history and philosophy of science can inform teaching and learning of general relativity in upper secondary school.
  • Kersting, Magdalena (2018). International perspectives on Einsteinian Physics at upper secondary school level.
  • Kersting, Magdalena (2018). Navigating Four Dimensions. Lateral Magazine. Vis sammendrag
  • Kersting, Magdalena (2018). Navigating four dimensions – upper secondary students’ understanding of movement in spacetime.
  • Kersting, Magdalena (2018). The Role of Imagination in the Language Games of the Science Classroom.
  • Kersting, Magdalena & Steier, Rolf (2018). Gravity, imagination and embodied conceptions of spacetime.
  • Kersting, Magdalena (2017). Teaching General Relativity in Upper Secondary Schools: an Educational Reconstruction.
  • Kersting, Magdalena; Henriksen, Ellen Karoline; Bøe, Maria Vetleseter & Angell, Carl (2017). Educational Reconstruction of General Relativity Through a Collaborative Online Learning Environment.
  • Kersting, Magdalena & Myhrehagen, Henning Vinjusveen (2017). A Relatively Modern Physics Lesson.
  • Kersting, Magdalena & Steier, Rolf (2017). GRAVITY, IMAGINATION AND EMBODIED CONCEPTIONS OF SPACETIME.
  • Kersting, Magdalena; Zadnik, Marjan; Stannard, Warren; Moschilla, John & Blair, David (2017). An International Research Collaboration in the Teaching and Learning of Einsteinian Physics.
  • Bungum, Berit; Henriksen, Ellen Karoline; Frågåt, Thomas & Kersting, Magdalena (2016). ReleKvant - læring og undervisning i kvantefysikk og relativitetsteori.
  • Henriksen, Ellen Karoline; Angell, Carl; Bungum, Berit; Bøe, Maria Vetleseter; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Frågåt, Thomas & Kersting, Magdalena (2016). ReleKvant - undervisningsopplegg om relativitetsteori og kvantefysikk.
  • Kersting, Magdalena (2016). Curved space and warped time: Students’ understanding of gravity.
  • Kersting, Magdalena (2016). General Relativity: Making Einstein’s Theory Teachable.
  • Kersting, Magdalena; Frågåt, Thomas; Henriksen, Ellen Karoline & Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm (2016). Introduction to ReleQuant: Developing online learning resources in modern physics.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 27. okt. 2015 15:07 - Sist endret 6. aug. 2018 15:23