Nå kan også du bli «klimaforsker»

Skal du på fjelltur i sommer? Forskere trenger norske turgåeres hjelp til å forstå hvordan klimaendringene påvirker den norske fjellheimen og om tregrensen kryper oppover. Last ned en app og gi dine bidrag i forskningen.

Rondane: Denne enslige fjellbjørken ser værbitt ut og representerer tregrensen i Rondane. Forskerne i prosjektet "Natur i endring" trenger din hjelp til å finne ut om skogen har flyttet på seg eller ikke. Foto: Anders Bryn/NHM/UiO

Omfanget av klimaendringenes har mange konsekvenser, både kjente og ukjente. En av endringene i den norske fjellheimen som observeres av forskerne, er at tre- og skoggrensen trekker seg høyere opp.

– Vi har registrert at dette skjer, men foreløpig har vi for lite data til å si noe om hvor raskt dette skjer, forteller Peter Horvath, PhD-stipendiat ved Naturhistorisk Museum (NHM) og Institutt for Geofag (UiO), og medansvarlig for prosjektet «Natur i endring».

«Natur i endring» er et folkeforskningsprosjekt som varer over sommeren 2018, med lansering den 15. mai. For å gi bidrag til prosjektet laster du ned en mobilapp hvor du som turgåer kan registrere skog og trær som befinner seg høyt oppe på fjellet. På den måten kan du også delta og gi verdifulle bidrag til prosjektet og forskerne.

Les hele denne artikkelen i Aftenposten: Nå kan også du bli «klimaforsker», publisert på papir og nett 14.5.2018.

Natur i endring er et tverrfaglig initiativ for å kartlegge den norske fjellheimen gjennom folkeforskning. Prosjektet er tilknyttet forskergruppen Land-ATmosphere Interactions in Cold Environments - LATICE, et samarbeid mellom Institutt for geofag og Naturhistorisk museum, UiO og flere. Med i folkeforskningsprosjektet er også Den norske turistforening.

Publisert 24. mai 2018 16:26 - Sist endret 24. mai 2018 16:53