Kinesisk delegasjon på besøk til Institutt for geofag

En delegasjon fra China University of Petroleum var i midten av august på besøk til Institutt for geofag for å diskutere muligheter for forskningssamarbeid. Det var også et faglig program med presentasjoner av instituttets petroleumsrelaterte forskning og om CO2 lagring.

Oslo: Delegasjonen fra China University og professorer fra Institutt for geofag på ekskursjon i Oslo-området, her Akershus festning. Foto: Kelai Xi

Det var et storfint og sjeldent besøk fra China University of Petroleum, Qingdao som kom til Institutt for geofag den 12-13. august. I alt var delegasjonen fra Bejing på 5 personer, med professorene Yingchang Cao (som også er dekan), Hua Liu og Longwei Qiu i spissen.

China University of Petroleum - CUPB er et nøkkeluniversitet i Kina, har over 500 ansatte i vitenskaplige stillinger ifølge sine websider.

Både faglig og sosialt program

På Institutt for geofag fikk de en presentasjon av Institutt for geofag av instituttleder Brit Lisa Skjelkvåle, og foredrag om aktuell forskning på instituttet om petroleumsgeologi og CO2 lagring. CUPB fra sin side presenterte også aktuell forskning fra deres universitet. Formålet med seminaret var å diskutere forskningssamarbeid.

Mens delegasjonen kunne glede seg over et faglig program på fredag 12. august, var lørdagen satt av til guiding og omvisning i Oslo's spennede geologi og med besøk til Vikingskipsmuseet.

Professor emeritus Knut Bjørlykke guidet omvisningen. De besøkte mellom annet Akershus festning, som står på fjellmassen som viser den geologisk historien til Oslo området med eksponering av grunnfjellet og bergarter fra Kambrium. Geologisk historie som er godt synlig i bergskrenten ved sjøsiden av Akershus festning.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 31. aug. 2016 14:14 - Sist endret 23. des. 2022 13:00