Publisert 30. nov. 2017 15:35

En nylig lansert praktbok formidler den geologiske historien bak det vakre og fruktbare landskapet rundt Mjøsa. Dette kan bli årets gave til alle geologer, slekt, venner og ikke minst til «Æille som har et syskenbån på Gjøvik».

Publisert 20. nov. 2017 10:50

Skogene i Norge beveger seg stadig høyere oppover. Med støtte fra Sparebankstiftelsen DNB skal hele Norge nå få være med å forske på  tregrenser. Prosjektet åpner for deltagelse sommeren 2018, og konkurranse med flotte premier. Bli med på skogjakt!

Publisert 31. okt. 2017 15:42

Årets forelesere ved Institutt for geofag er nå på tampen av oktober kåret av geo-studentene. I år ble prisen delt, og gikk til professor Elisabeth Alve og førsteamanunensis Henrik Friis/NHM. Prisen deles ut av Geofaglig Fagutvalg (GFU).

Publisert 23. okt. 2017 12:21

Konferansen Geofaredagen 2017, som går over to dager - 19.-20. oktober, er et arrangement i samarbeid mellom flere; universitet, instituttsektoren, såvel som flere arbeidsgivere innen geofarer. Konferansen samler studenter og folk for oppdatering på forskning på området. Spesielt gledelig var det at årets konferanse tiltrakk mange studenter.

Publisert 12. okt. 2017 12:02

Professor Jan Inge Faleide, Institutt for geofag og CEED får Framkomiteens belønning for polarforskning for 2017. Prisen ble i år delt med Elin Darelius/UiB. Faleide er geolog/geofysiker og har bidratt særlig mot marin geofysikk og petroleumsforskning, men også i annen forskningsaktivitet i tilknytning til Polarområdene og norsk kontinentalsokkel forøvrig. Prisen ble tildelt på minneseminaret til Fridtjof Nansen på Vitenskapsakademiet den 10. oktober.

Publisert 28. sep. 2017 16:25

I dag kunne instituttleder Brit Lisa Skjelkvåle formelt åpne det nye undervisningsrommet ved auditorium 1 og 2 i Geologibygningen. Med dette nye rommet får instituttet sin egen fløy med tre store undervisningsrom like ved hverandre.

Publisert 26. sep. 2017 10:51

Trude Storelvmo, nylig tilsatt førsteamanuensis i meteorologi ved Institutt for geofag får ERC Starting Grant frå European Research Council for prosjektet Mixed-phase clouds and climate (MC2). Hun er en av seks norske unge forskere som får denne prestisjetunge støtten i årets tildeling fra EU.

Publisert 20. sep. 2017 16:16

Onsdag 20 september var det duket for den første GEO-onsdagen med populærvitenskaplige foredrag fra forskere fra Institutt for geofag. Både ansatte, geo-studenter og interesserte fikk med seg et spennende foredrag om vulkaner.

Publisert 31. aug. 2017 09:31

Professor emeritus Knut Bjørlykke ved Institutt for geofag kunne nylig stolt vise frem et eksemplar av boken Petroleum Geoscience på kinesisk. Boken som først ble utgitt i 2010, ble revidert og utvidet i et 2 opplag i 2015. Nå er den oversatt og utgitt på kinesisk.

Publisert 18. aug. 2017 15:25

FNs klimapanel har nylig offenliggjort forfatterpanelene for arbeidet med den kommende Special Report on the Ocean and Cryosphere in a Changing Climate. Fra UiO vil professor i geomatikk Andreas Max Kääb være med i forfatterpanelet for et av kapitlene i rapporten.

Publisert 9. juni 2017 11:18

Er du lærer på VGS eller kjenner du noen som underviser i geofag på VGS? Studieåret 2017/18 tilbyr Institutt for geofag, UiO et etter- og videreutdannings emne for lærere – Feltarbeid i geotop (GEO2910V). Emnet kan tas som videreutdanning med 15 studiepoeng på bachelor nivå eller som etterutdanning. Søknadsfristen var 1. august.

Publisert 2. juni 2017 15:05

Professor i meteorologi Ivar Sigmund Angell Isaksen ved Institutt for geofag, Universitetet i Oslo, gikk bort etter en tids sykdom den 16. mai 2017. Isaksen var professor ved Instituttet fra 1981, og senere professor emeritus. Hans fagfelt var atmosfærekjemi der han var en internasjonalt kjent forsker og sentral for å bygge opp dette forskningsområdet.

Publisert 10. mai 2017 15:00

Flyfoto tatt ved hjelp av droner er av uvurderlig nytte for å dokumentere endringer på bakken for forskere ved Institutt for geofag. Deres dronefoto av tinende permafrost i Nord-Norge vekker oppsikt, og i maiutgaven av Nature Climate Change er et av deres foto valgt ut som coverfoto.

Publisert 24. apr. 2017 09:52

Professor em. Nils Roar Sælthun har en lang akademisk karriere bak seg, i instituttsektoren og i akademia, var instituttleder for Institutt for geofag fra 2005 til 2013, og rundet for litt siden de 70. Han underviser og forsker fortsatt i det han brenner for - hydrologi! Den 20. april ble han hedret med et fagseminar.

Publisert 4. apr. 2017 14:24

Det bygges et nytt undervisningsrom i tilknytning til Auditorium 1 i Geologibygningen, Blindern. Dette medfører at aud 1 – 2 stenges i perioden 18. apr. til tentativt 15. sept. 2017. Også Visjonariet stenges i perioder.

Publisert 8. mars 2017 11:44

Senter for Jordens utvikling og dynamikk ble formelt åpnet i mars 2013, og senteret har nå i 2017 blitt hele fire SFF-år gammelt. CEED er et Senter for fremragende forskning ved UiO og ligger ved Institutt for geofag.

Publisert 8. mars 2017 11:37

Visste du at hvert døgn faller det mye kosmisk materiale over Jorda, og at mye av dette er mikrometeoritter. Nå har en norsk forsker utviklet enkle metoder for å finne slike små meteoritter.