Hjernekraft pris 2019 til "Natur i endring"

Folkeforskningsprosjektet "Natur i endring" er tildelt Forskerforbundets Hjernekraft pris 2019. En stolt prosjektleder Anders Bryn og  medarbeidere fra LATICE/GEO og GEco/NHM mottok prisen på Forskerforbundets forskningspolitiske seminar 12. november.

Leder for Forskerforbundet Guro Lind offentliggjør vinnerne av Hjernekraftprisen 2019 på det forskningspolitiske seminaret den 12.11.19 på Radisson Blu Scandinavia, Oslo. Foto: Forskerforbundet

Prosjektet "Natur i endring" var et av to forskningsbidrag som fikk tildelt Hjernekraftprisen for 2019. Førsteamanauensis Anders Bryn fra Naturhistorisk museum/UiO mottok prisen på Forskerforbundets seminar i Oslo sammen med sentrale medarbeidere i prosjektet; Peter Horvath (LATICE PhD), Inger Kristine Volden, Michal Torma og professor Frode Stordal, Institutt for geofag/LATICE.

Hjernekraftprisen ble i år gitt til to forskningsbidrag. Her er vinnerne, Anders Bryn til venstre i bildet. Foto: Julie Loge/Forskerforbundet

Et tverrfaglig samarbeid

"Natur i endring" er et resultat av et tverrfaglig samarbeid med flere forskergrupper og forskere.

Prosjektet, som er støttet Sparebankstiftelsen, har som mål å kartlegge den norske fjellheimen gjennom folkeforskning. Med seg har de invitert folk flest til å bli med i kartleggingen. De har mellom annet utviklet appen "Natur i endring" der folk kan registrere sine funn – www.naturiendring.no/.

Prosjektet er tilknyttet forskergruppen Land-ATmosphere Interactions in Cold Environments – LATICE, et samarbeid mellom Institutt for geofag og Geo-økologisk forskningsgruppe (GEco)/NHM, UiO og flere. Med i prosjektet er også Den norske turistforening.

I år ble Hjernekraftprisen tildelt to forskningsbidrag av i alt 60 bidrag. Den andre prisvinneren i tillegg til "Natur i endring" er Thea Grav Rosenberg m. fl./SIFO, med filmen "Barn, botox, alkohol og gambling".

Les mer her på Forskerfobundets nettsider; tildelingen av Hjernekraftprisen 2019

eller Khrono: Hjernekraftprisen til forskning på trær og kommersiell utnytting av barn

Institutt for geofag gratulerer!

Om Hjernekraftprisen, Forskerforbundet

Formålet med Hjernekraftprisen er å synliggjøre hvilken rolle forsknings- og utviklingsarbeid har i samfunnet og hvilken viktig jobb Forskerforbundets medlemmer gjør på mange områder. Prisen er på kr. 100 000 kroner, og er delt ut siden 2013. (fra WWW: Hjernekraftprisen 2019)

Publisert 12. nov. 2019 14:41 - Sist endret 23. des. 2022 13:06