Fullpakket konferanse for nordiske geovitere – NGWM20!

Onsdag 8. januar gikk startskuddet for den 34th Nordic Geological Winter Meeting (NGWM20) i auditorium 1, Sophus Lies hus på UiO. NGWM20 varer i tre dager og samler geovitere fra hele Norge og Norden. Godt over 550 er påmeldte til konferansen.

34th Nordic Geological Winter Meeting (NGWM20), 8-10. januar 2020, Oslo (UiO). Plakat: NGF

Den formelle åpningen av konferansen ble foretatt av Åse Gornitzka, Viserektor ved UiO som ønsket deltagerne velkommen. Andre som talte var Brit Lisa Skjelkvåle, Instituttleder ved Institutt for geofag og leder av organisasjonskomiteen for NGWM20, samt president i Norsk Geologisk Forening; Øystein Nordgulen.

Et åpningsforedrag «Carbon and life – an intertwined history», ble holdt av professor Dag Hessen, IBV og leder av CBA - Senter for biogeokjemi i Antropocen/UiO. Et overraskende og godt musikalsk innslag vart gjort av Studentorchesteret Biørneblæs.

Fullpakket konferanse

Med over 550 påmeldte og i tillegg en betydelig mengde etteranmeldte deltagere på selve åpningsdagen er konferansen helt fullpakket, og har kanskje nærmere 600 besøkende.

Programmet er omfattende med over 300 faglige foredrag. I tillegg er det plenumsforedrag, diskusjoner og workshops. Det er også en svært omfattende tittelliste med poster presentasjoner, som alle presenteres i underetasjen i UB, Georg Sverdrups hus.

Konferansen er en arena for alle fagområder innen geovitenskap, og har som mål å bidra til kunnskapsdeling, nettverk, inspirasjon og profesjonell utvikling. Her møtes geovitere fra alle deler av samfunnet - akademia, forskningsinstitutter, industri, myndigheter, skoleadministrasjonen og andre.

Nordisk geologisk vintermøte, 8-10. januar 2020. Mer info se nettsidene til konferansen: www.geologi.no/

NGWM20 arrangeres av Norsk Geologisk Forening med bidrag fra Institutt for geofag, NHM og Realfagsbiblioteket.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 8. jan. 2020 15:24 - Sist endret 18. aug. 2023 08:01