Medaljedryss over professor i glasiologi

Professor Regine Hock ved Institutt for geofag, UiO vil motta enda en anerkjent vitenskapelig utmerkelse for sin forskning og arbeid. Neste år tildeles hun Julia & Johannes Weertmann Medalje for 2022 fra European Geophysical Union.

Foto: Professor Regine Hock, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Foto: Privat

Professor Regine Hock, Institutt for geofag, Universitetet i Oslo. Foto: Privat

Hver høst annonserer The European Geosciences Union (EGU) hvem som skal tildeles neste års utmerkelser og medaljer. Tildelingene skjer på "EGU General Assembly" i Wien i 2022, som samler forskere fra hele verden innen disipliner for jord-, planet- og romvitenskap.

Hock er av EGU innstilt for å motta Julia & Johannes Weertmann Medalje for 2022. Dette er den andre medaljen hun vil motta på kort tid. Tidligere i år, i august 2021 fikk hun den prestisjefulle 'Richardson Medal' av International Glaciological Society (IGS).

Anerkjent utmerkelse innen forskning på kryosfæren

Medaljen fra EGU bar først navnet til Louis Agassiz, men i 2019 ble navnet endret og deretter tildelt i honnør til Julia and Johannes Weertman. Formålet er alikevel det samme; Medaljen tildeles enkeltforskere for fremragende vitenskapelige bidrag til forskning på kryosfæren (snø, is, isbreer og permafrost) på Jorda og i solsystemet. Medaljen er en høyt rangert og anerkjent utmerkelse innen kryosfæreforskning.

EGUs utmerkelser og medaljer vil offisielt tildeles på EGU 2022 General Assembly, Wien neste år, 3–8 April 2022.

Av Gunn Kristin Tjoflot
Publisert 22. nov. 2021 13:20 - Sist endret 4. jan. 2024 13:51