Alarmerende oppvarming - hvem blir klimaets Dagfinn Høybråten?

I en kronikk i Aftenposten skriver seks professorer fra Universitetet i Oslo, om status i global oppvarming, nødvendighet av et krafttak for klima, og om Norge bør innføre et liknende krafttak for å få en ambisiøs norsk klimapolitikk slik som røykeloven. Denne ble oppfattet som ambisiøs da daværende helseminister Dagfinn Høybråthen fikk gjennom røykeloven. Fra Institutt for geofag er Lene M Tallaksen og Frode Stordal med på kronikken.

Petroleumsraffineri, detalj fra et anlegg. Illustrasjonsfoto. colourbox.com

Over halve Norges befolkning var negative til Røykeloven da den ble vedtatt i 2004, men var et krafttak for å forhindre helseskadelig røyking i det offentlige rom. Nå er det på tide at vi gjør samme krafttak for norsk klimasatsning, skriver forfatterne av kronikken på trykk i Aftenposten i dag den 21.06.2016.

Regjeringen utarbeider nå et forslag til en egen norsk klimalov, og etter planen skal lovforslaget behandles i Stortinget våren 2017.

Les hele kronikken

Alarmerende oppvarming - hvem blir klimaets Dagfinn Høybråten? Aftenposten, Kronikk, 21.06.2016

Publisert 21. juni 2016 11:22 - Sist endret 28. des. 2022 18:16