De fire beste elevene i biologi er kåret

Landets dyktigste elever i biologi har deltatt og konkurrert i den Norske biologiolympiaden. Fire elever går videre til den Internasjonale biologiolympiaden i Portugal.

Zoom skjermbilder av alle finalistene.

Øverst linje fra venstre mot høyre: Ingrid Sannes (Elvebakken vgs.), Synne Bjørnestad (prosjektkoordinator), Anna Lerpold (Jessheim vgs.), Jens Jorde Nordskar (Langhaugen vgs.), Erika Molberg (Trondheim katedralskole). Nest øverste linje fra venstre mot høyre: Savanna Nylund (Bergen katedralskole), Kristine Lindefjeld Berg (Byåsen vgs.), Helen Sørløkken (Kristen vgs. Trøndelag), Alma Mei Hagen (Nydalen vgs.), Sunniva Bachmann Haavik (Amalie Skram vgs.), Nest nederst linje fra venstre mot høyre: Andrea Hallsjø Stavsetra (Oslo katedralskole), Sasha Landell-Mills (Nadderud vgs.), Emma-Marie Kirkeng (Greåker vgs.), Shahd Harmoush (Vardafjell vgs.), Ingrid Woods (Langhaugen vgs.). Nederste linje fra venstre mot høyre: Amalie Eiken Dahle (Amalie Skram vgs.), Marlene Aabakken (Elvebakken vgs.), Simen Mannsåker (Vardafjell vgs.). Bilde: Zoom skjermbilde.

Den Norske biologiolympiaden er en nasjonal kunnskapskonkurranse i biologi for elever i den videregående skolen, og vinnerne går videre til den Internasjonale biologiolympiaden. Før påsken ble den norske finalen avholdt digitalt fra Universitetet i Oslo, hvor 17 elever har fått en smakebit på hvordan undervisningen foregår på et universitet.

Finaleuken består av intens undervisning hvor pensumet er stort og det faglige nivået er høyt. Noen av Norges fremste professorer og forskere, fra ulike fagfelt ved Institutt for biovitenskap, har undervist elevene gjennom uken. Selve finalen ble avholdt fredag 26. mars.

Landets beste elever i biologi

Fire elever ble kåret som vinnere av den Norske biologiolympiaden 2021:

1. plass: Savanna Nylund (Bergen katedralskole)
2. plass: Simen Mannsåker (Vardafjell vgs.)
Delt 3. plass: Amalie Eiken Dahle (Amalie Skram vgs.)
Delt 3. plass: Alma Mei Hagen (Nydalen vgs.)

Det var høyt faglig nivå på årets elever og vi ønsker å gratulere alle finalistene med en fantastisk innsats i årets finalerunde.

«Denne finaleuken er noe av det mest spennende og interessante jeg har vært med på noensinne. Veldig flinke og engasjerte forelesere, som stort sett forklarte godt og virkelig brant for fagene sine. Det var også bra at vi fikk jobbe med alt innen biologi, ikke kun celler eller gener, men også adferd og fylogeni.»

- Finalist i Biologiolympiaden

Vi har hatt stort glede av å undervise elevene og etter fullført finaleuke sitter vi igjen med et inntrykk av at både forelesere og deltakere har hatt det gøy!

«Synes det var sosialt, fikk noen nye venner i løpet av uka, og vi støttet hverandre mye spesielt før prøven med å øve sammen og å diskutere pensumet til eksamenen.»

- Finalist i Biologiolympiaden

Videre til den Internasjonale biologiolympiaden

De fire vinnerne av årets norske Biologiolympiade vil representere Norge i den Internasjonale biologiolympiaden.

Simen Mannsåker som kom på 2. plass i Biologiolympiaden ble også en av de fire vinnerne av den Norske kjemiolympiaden. Etter mye drøfting, bestemte Simen seg for å representere Norge i den Internasjonale kjemiolympiaden og vi ønsker han masse lykke til.

Dermed er det Anna Lerpold som kom på femte plass, som vil være med å representere Norge sammen med Savanna Nylund, Amalie Eiken Dahle og Alma Mei i Portugal i sommer.

Litt fakta om vinnerne våre

Fire kvinner
Fire fornøyde vinnere som skal representere Norge i den Internasjonale biologiolympiaden: Fra venstre mot høyre: Savanna Nylund, Amalie Eiken Dahle, Alma Mei Hagen, Anna Lerpold. Bilde: Privat.

Savanna Nylund

Savanna Nylund (19 år) går på Bergen katedralskole. Hun synes biologi er gøy siden det er spennende å lære om hvordan livet på jorden har utviklet seg over lang tid og blitt slik vi kjenner det i dag. Det Savanna liker best innen biovitenskap er tema inne adferdsbiologi, arv og evolusjon. Hun skriver «det er veldig mye rart å lære om når det kommer til adferd hos dyr, og arv/evolusjon forklarer ofte mye om hvorfor ting er som de er».

Utenom biologi er Savanna glad i historie og kjemi. På spørsmål om hvilke forventninger hun har til den internasjonale konkurransen, skriver hun at det sikkert blir rart siden alt er digitalt, men at hun håper det fortsatt blir gøy og lærerikt.

Amalie Eiken Dahle

Amalie Eiken Dahle (19 år) går på Amalie Skram vgs. i Bergen. Hun synes det er spennende å lære om biologi siden man lærer om naturen og hvordan alt henger sammen. Hun er interessert i genetikk og arv fordi det forteller oss mye om hvorfor man er blitt den man er. Hun skriver at «det er spennende å lære om prosessene i menneskekroppen og hvorfor vi fungerer som vi gjør». Hun kunne tenke seg å jobbe med vitenskap og skriver at hun har meldt seg opp på flere studier innen realfag til høsten.

Utenom biologi er Amalie glad i matte og kjemi. Hun ble oppfordret av biologilæreren til å melde seg på konkurransen og tenkte det var morsomt å se hvor mye hun husket fra fjorårets pensum. Amalie tror det blir spennende å delta på den Internasjonale biologiolympiaden og er nysgjerrig på hvordan den digitale løsningen vil bli. Hun gleder seg mest til å treffe på elvene fra de andre landene.

Alma Mei Hagen

Alma Mei Hagen (18 år) går på Nydalen vgs. i Oslo. Hun synes biologi er spennende blant annet fordi Covid-19 har vist hvor aktuelt bioteknologien er for folkehelsa og samfunnet i helhet. Det er ikke bare dagsaktuelt, men også et fag med stort potensial for fremtiden, skriver Alma.

På spørsmål om hun kunne tenke seg å jobbe med vitenskap skriver hun engasjert «Ja!! Noe innen forskning på celler eller bioteknologi ville være aktuelt». Av alt som inngår i biovitenskap, er det de små cellulære komponentene Alma synes er spennende. Det er fasinerende hvordan alle de bittesmå enhetene i kroppen kan samarbeide og regulere et stort individ og ikke minst hvordan forskere kan manipulere systemet, nevner Alma.

Alma ble oppfordret av læreren til å delta på konkurransen og hun sier selv at hun er glad i en utfordring og ble derfor med på Biologiolympiaden. Hun gleder seg til den internasjonale konkurransen og håper at hun vil bli kjent med de andre deltakerne.

Anna Lerpold

Anna Lerpold (18 år) går på Jessheim videregående skole og sier hun er glad i biologifaget fordi man lærer om ALT som lever. Biologifaget er stort og spennende og det er interessant å lære om alt fra de små kjemiske reaksjonene i cellene, til de store nettverkene og samspillene i naturen, skriver Anna. Hun er mest interessert i dyrefysiologi, men hun sier at hun også synes gener, arv og det meste som omhandler DNA er gøy.

I tillegg til biologi, er Anna også glad i matematikk, fysikk og kjemi. Anna som ikke har tatt biologi 2 på videregående skole sier hun ble med på konkurransen som en fin utfordring og siden hun er glad i en tøff konkurranse, meldte hun seg på og lærte seg biologi 2 pensum på egenhånd før runde 2. Hun viser allerede heftig pågangsmot, noe som vil komme godt med i den Internasjonale konkurransen i sommer.

Finaleuke med intensiv undervisning

De 17 beste elevene i biologi fra videregående skole har deltatt i en omfattende finaleuke ved Institutt for biovitenskap. Disse elevene får undervisning fra forskere ved instituttet som er noen av landets beste innen sitt fagfelt.

"Biologiolympiaden er ett av de mest spennende arrangementene Institutt for biovitenskap for være med å arrangere. De som kommer helt til finalen er ikke bare glade i biologi, de er også utrolig kunnskapsrike. Jeg håper virkelig å se dere igjen ved IBV om noen år."

- Instituttleder Arne Klungland

Nivået på undervisningen ligger på første års bachelor i biovitenskap, og i løpet av 4 dager er de innom fysiologi, cellebiologi, genetikk, biokjemi, bioteknologi, økologi, evolusjon, fylogeni og adferd.

"Disse elevene imponerer med hvor stor kapasitet de har til å ta imot mye nye informasjon på kort tid. I tillegg viser de at de klarer å anvende den nye kunnskapen på en rekke kompliserte oppgaver under eksamen på slutten av uken. Vi er heldige som får «låne» disse elevene i en hel uke. Det fine med finaleuken i Biologiolympiaden er også at vi som undervisere får en god mulighet til å se på biologifaget i et annet perspektiv enn når vi underviser studenter gjennom et helt semester."

- Ida Marie Johannessen Nielsen, Skolelaboratoriet i biologi

I Norge holdes konkurransen for å fremme interesse og kunnskap om biologifaget, i tillegg til å gi en spennende og annerledes utfordring til elever i den videregående skolen.

Internasjonal biologiolympiade i Portugal

De fire beste fra den Norske biologiolympiaden får mulighet til å delta i den Internasjonale biologiolympiaden som avholdes digitalt fra Lisboa i Portugal denne sommeren. I 2019 klarte Norge for første gang å anskaffe seg i en medalje, når Anna Braathen fikk bronsemedalje i den internasjonale finalen som ble avholdt i Szeged, Ungarn. Utenom dette har Norge fått hederlig omtale (merit) ved flere anledninger. Vi håper at konkurransen som avholdes fra Lisboa, Portugal vil gi mulighet for flere medaljer til Norge.

"De fire finalistene reiser normalt til den internasjonal finalen og for et tidlig innblikk i noe av det aller viktigste innen forskning; internasjonalt samarbeid! For årets finalister blir det nok ikke en internasjonal reise, men like fullt blir det mulig med internasjonale kontakter som forhåpentligvis gir lyst til å reise og knytte sterkere interaksjoner når det er mulig igjen"

- Instituttleder Arne Klungland

Institutt for biovitenskap ved Universitetet i Oslo er vertskap for Den norske biologiolympiaden, og bidrar med ressurser.

Av Synne Arstad Bjørnestad