Kommende

Tid:

Velkommen til den årlige Earth Biogenome Project-Norway konferansen. I løpet av denne konferansen kan du delta på workshops og lære å bruke bioinformatiske verktøy til å effektivt analysere og tolke genomsekvenseringsdata, i tillegg til å høre fra anerkjente forskere som deler sitt arbeid innenfor biodiversitet og genomikk.

Tidligere

Tid:

For det blotte øyet, kan maur virke som en lite truende art for menneskeheten. Men med deres massive populasjon, globale utbredelse og ufravikelige kollektivisme, er det flere filmskapere som har bitt seg merke i deres potensial som antagonist.

Tid og sted: , Cinemateket

Children of Men fra 2006 handler om at mennesker ikke kan få barn lenger, og konsekvensen dette har for samfunnet. Storbritannia har blitt et innvandringsfiendtlig diktatur som mottar desperate flyktninger fra hele verden som interneres i leire med forhold som minner om det vi ser i flyktningleire i dag.

Tid og sted: , Cinemateket

Event Horizon har blitt en kultfilm siden den floppet på kino i 1997, og med nye gjennombrudd i forskningen på sorte hull er den stadig aktuell: I 2019 fikk vi for første gang se et bilde av et sort hull, og i 2022 kom det første bildet av hullet i sentrum av vår egen galakse – tatt av Event Horizon Telescope.

Tid og sted: , Vega scene, Hausmannsgate 28-32

Akira var på sin tid den dyreste animasjonsfilmen noensinne laget. Filmen omhandler en gutt med evner til å forme seg selv og materien rundt seg kun ved bruk av tankekraft.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

I denne klassiske katastrofefilmen tas vi tilbake til den kalde krigen. Filmen skildrer en atomkrig mellom supermaktene fra perspektivet til et lite samfunn i hjertet av USA. Kjølv Egeland innleder med et foredrag om risikoen for atomkrig i dag.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Hva skjer med jorda om solen slukner? I filmen «Sunshine» sendes et team av astronauter ut i verdensrommet med en atombombe for å få fart på vår nærmeste stjerne. Astrofysiker Maria Hammerstrøm kommer til å ta for seg solas betydning for jorden, og hva som skal til for å sende et romskip til vår nærmeste stjerne.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Hva rører seg i havet? Vi får besøk av marinbiolog Pia Ve Dahlen som skal snakke om artsmangfoldet under vann, før vi ser Jason Statham skvære opp med en kjempehai som alle trodde var utdødd for lenge siden.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

I den postapokalytiske villmarken er mat, vann og bensin mangelvare og man slåss mot rivaliserende gjenger i raske biler for å få tak i det. I dag er det flere som frykter en fremtid med fellestrekk til den som skildres i Mad Max-universet. Før filmen blir det foredrag ved klimaekspert og postdoktor Katrine Lekang.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Få med deg denne kult-klassikeren som mottok tre Oscar da den kom i 1992. I dag er den pensum for tilhengere av fantasy- og vampyrsjangeren. Før filmen får vi lære mer om blodforyngelse, en omdiskutert behandlingsmetode, og hvilke likhetstrekk det har med vampyrisme.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Maskiner har tatt over jorden ved å fange menneskeheten i en virtuell virkelighet. Vil du ta den røde eller blå pillen? Vi får først et foredrag om de filosofiske ideene i The Matrix før vi setter oss til rette med denne klassikeren.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Vi ser nærmere på parasittoidene som var inspirasjonen bak monsteret i Alien, som har 40-årsjubileum i 2019.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

James Cameron fikk idéen til The Abyss etter at han hørte om en dypvannsdykker som eksperimenterte med å puste oksygenholdig væske i stedet for luft.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Arrival (2016) er et ambisiøst prosjekt som tar for seg utenomjordisk lingvistikk, tidsperspektiv og nødvendigheten av kommunikasjon - både mellommenneskelig og utenomjordisk.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Hvordan ville verden sett ut om mennesker måtte ha et sertifikat for å bli foreldre?

Her
Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Kan et menneske ha et autentisk forhold til et dataprogram? Tanken virker søkt, men verktøy som iPhone's Siri og Google Assistant har blitt en naturlig del av mange menneskers liv. Bli med på filmvisning og diskusjon om etiske dilemmaer og filosofiske grublerier.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

"Requiem for a Dream" tar oss med inn i en verden av rus og avhengighet, og er like samfunnsaktuell i dag som da filmen kom i 2000. Hva er avhengighet og hvilken virkning har de ulike stoffene på hjernen?

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

Bli med inn i zombieuniverset, hvis du tør. Noen virus kan påvirke vår adferd, men kan vi ende opp med zombievirus?

Tid og sted: , Biokantina, Kristine Bonnevies hus

Velkommen til Julebord 2017!

Tid og sted: , Kristine Bonnevies hus, aud. 1

Vet du hvem du deler hus med? Norsk Innemiljøorganisasjon presenterer: Våre vanligste samboere!

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate 16

I Science of Fiction er det denne gangen duket for David Cronenbergs The Fly, en film om hvor galt det kan gå. Science gone mad!

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate

Alle er hjertelig velkomne til filmvisning av Memento (2000)! Ylva Østby, som er klinisk nevropsykolog, holder foredrag om hukommelse sett i relasjon til filmens innhold.

Tid og sted: , Vippetangen

Institutt for biovitenskap samarbeider med Norsk biologforening om en stand på Passion for Ocean! Ta gjerne turen ned på lørdag.

Tid og sted: , Cinemateket, Dronningens gate

Velkommen til filmvisning av Contact (1997) med Jodie Foster i hovedrollen. Signe Riemer-Sørensen, astrofysiker fra ITA, holder foredrag om filmens faglige relevans.

Tid og sted: , Deichmanske bibliotek

Lørdag 25. mars er det Forskerfrokost med Kjetil Lysne Voje på Deichmanske bibliotek.