INF1510 - Bruksorientert design (2014, vårsemester)

Studentprosjekter for "Bruksorientert design" (INF1510, 2014, vårsemester) presentert som video.

Kortliste over noen videoer (alle kommer nedenfor):

Arduglove: https://vimeo.com/97207325

ODIN: http://youtu.be/0qIdMNMKYGs

Pongduino: https://www.youtube.com/watch?v=TtwR57hCP_A

Lydbildet: https://www.youtube.com/watch?v=TPFgmXBsRWU

Y-remember: https://vimeo.com/97236735

Triangulino: https://www.youtube.com/watch?v=vz8Y3fwOKOU

Jakken: https://www.youtube.com/watch?v=wPHysFRLtWw

Nutrino: https://vimeo.com/96764873

 

Drink-e

 

"Drink-e video"

Dana  Zangana,  Fahd  Newaz,  Markus  Lyngmo,  Sarujanthan  Subaschandran,  Suzanne   Sannes

Målet for prosjektet er å forbedre folks konsentrasjon og yteevne ved å bevisstgjøre og forenkle det å ta til seg vann. Vårt produkt skal motivere folk til å drikke mer vann, for å oppnå en sunn livsstil og bedre livskvalitet. Vi har utviklet en smart flaske med funksjoner som skal skape nysgjerrighet hos brukeren, som konkurranse mellom venner (feedback), progresjon over tid, osv. Evaluering med brukere viste at 20-­30% drakk mer vann når de brukte “Drink-­e”. 

 

jakken (not open for public share)

 

"Jakken video"

Hans Rødtang, Thomas Persson, Åsmund Soldal

Målet med dette prosjektet er å utforske enkle og ikke-­forstyrrende løsninger knyttet til turgåing. Tanken bak jakken var at den skal kunne programmeres videre til å gi deg flere slags varslinger uten at du måtte aktivt lete etter og sjekke informasjon, og samtidig enkelt gjøre deg komfortabel ved å justere temperatur etter behov. Enkel varsling av krisesituasjoner som storm, flom og snøskredfare gjør at brukeren enkelt kan holde seg oppdatert uten å måtte sjekke og holde seg selv oppdatert manuelt.

 

ODIN

 

"ODIN video"

Aleksander Pollen, Eirik Sundet, Jarle Fosen, Joakim Myrvoll, Kai Wig, Per Wessel Nore

Målet med prosjektet er å hjelpe alle som ønsker å forevige sine øyeblikk uten å ta hensyn til stabilisering og kameraføring. Vi ønsker en intuitiv og brukervennlig måte å fange brukerens øyeblikk og beste minner. ODIN skal kunne brukes uten forkunnskaper om virkemåten. Produktet vårt er en modul som kan settes mellom et standard kamerastativ og kameraet. Den vil tilføre et 3-akse system for filming i alle retninger. En akse er for å stabilisere kameraet til horisonten, mens de to andre er for å følge brukeren. For å kunne få til denne “tracking”-funksjonen, må brukeren ha på seg vårt spesialdesignede armbånd. Denne vil sende sin posisjon til vårt produkt. ODIN vil bruke disse dataene til å regne ut vinkelen til brukerens posisjon, og dermed snu kameraet i riktig retning.

 

Y:Remember

 

"Y:Remember video"

Hildur Jonsdottir, Andreas Holskil, Andreas Kristiansen, Erik Larsen

Vår visjon er: “Vi bidrar til at eldre kan henge med i en verden hvor alt digitaliseres, med økt sikkerhet og trygghet.” Y:Remember bidrar til å virkeliggjøre visjonen ved at den hjelper seniorer til å huske viktige passord og dermed øke deres deltagelse i den digitale verden. Passordene er kryptert på Y:Remember, noe som gjør sikkerheten veldig høy med dette apparatet. Det har også en enkel funksjonalitet, og det medvirker til at eldre opplever større trygghet ved å benytte dette hjelpemiddelet.  

 

Sunscreminder

 

"Sunscreminder video"

Anniken Josephsen, Martine Johnsen, Mathias Källström, Stian Kongsvik  

Vår visjon med dette produktet er å produsere noe nyskapende som kan hjelpe en brukergruppe å  gjøre hverdagen lettere og i tillegg skape en god brukeropplevelse og øke livskvaliteten til brukerne. Sunscreminder er et produkt som minner deg på å smøre deg med solkrem, så du slipper å tenke på det selv. I tillegg forteller den deg hvilken faktor du trenger og hvor sterk solen er. Med dette er den med på å fjerne flere bekymringer i hverdagen. Målet med produktet er å hindre solbrenthet og forhåpentligvis redusere krefttilfeller, som vi håper vil øke livskvaliteten til brukerne.  

 

Lydbildet (not open for public share)

 

"Lydbildet video"

Aryan Esfandiari, Christian Rekdal, Dawood Ahmad, Erik A. Hansen

Langvarig eksponering til støy kan være helseskadelig og det finnes derfor mange yrker der hørselvern er påbudt: skogsarbeidere, piloter, mekanisk industri osv. Barn i aktivitet kan bråke mer enn både motorsag, helikopter og betongboring ­- hva så med de ansatte i barnehager? Støyen i barnehager skyldes dels at en har forsømt god akustikk i hastverket med å få full barnehagedekning, dels at en stuer sammen for mange barn i lokalene eller har for mange barn pr. ansatt. Med «dårlig akustikk» (for lang etterklangtid) øker tendensen til at ungene skriker for å overdøve hverandre, og en kommer lett inn i en ond sirkel. Ofte er barnehager innredet med robuste, lett rengjørbare flater. Slike rom reflekterer lyden godt og har ofte lav etterklangstid som gjør at rop og hyl fra barn høres ekstra sterkt. Dette kan gjøre at barna hever stemmen ytterligere for å bli hørt. Vi lot oss imponere og inspirere av de mange prosjektene på “The Fun Theory” og med dette som bakgrunn satte vi oss som mål å redusere støynivået på barnehager på en måte som var morsom for både barna og de ansatte. Målgruppa er hovedsaklig barnehagebarn og barn i alderen 4-­6. Primære aktører er de barnehagenes ansatte og barna er sekundære aktører.

 

Hvem er jeg? (not open for public share)

 

"Hvem er jeg? video"

Ingrid Nekså, Christoffer Olsen, Synne Ellefsen, Audun Haglund, Lisa Mjøvik

Målet med prosjektet er å gjøre det lettere for folk å komme i kontakt med andre og bli kjent med mennesker uten at det skal være så pinlig. Løsningen bidrar til å virkeliggjøre visjonen ved at man flytter brikken rundt på spillet "Hvem er jeg?", og får opp et spørsmål som man skal stille en annen som er med på spillet. Da slipper spillerne å finne på spørsmål selv, og det blir ikke pinlig stillhet underveis. Spillet kan skape diskusjon mellom spillerne rundt svarene og spørsmålene som blir stilt, og samtalen er i gang.

 

Nutrino

 

"Nutrino video"

Sondre Berdal, Axel Boix, Stian Masserud, Tiril Borge, Jarl Erik Cedergren

Nutrino skal hjelpe de som trenger veiledning med ernæring, både eldre og yngre. Vår løsning hjelper ved at man bare trenger å skanne en matvare for å få informasjon om næringsinnholdet og statistikk om personlig anbefalte næringsinntak.

 

Scream Lock

 

"Scream Lock video"

Lukas Wijgaart van Dijk, Åsmund Dæhlen, Odd Gunnar Fatland, Eivind Furuberg, Kristoffer Gudmundsen

Med produktet vårt ønsker vi å forhindre og forebygge sykkeltyverier i Oslo. Prototypen fungerer slik at den skal skape oppmerksomhet, ved  en høylytt alarm, hvis låsen blir klippet over. Dette skal da varsle personer i nærheten samt prøve å skremme tyven, for hvis det er noe en tyv ikke vil ha så er det oppmerksomhet i aksjonen. En utvidelse av Scream Lock vil ha en GPS  tracker, som i tillegg vil hjelpe med å finne stjålne sykler hvis selve alarmen ikke var til nytte, og vil hjelpe med å oppklare sykkeltyverier, siden syklene lett kan finnes igjen med GPS og Google Maps [App] på mobilen.

 

Walle

 

"Walle video"

Malgorzata (Gosia) Kokoszka, Erik Snartland, Bartosz (Bartek) Gembala, Mazahir Hashimli

Vårt mål er å lage et universelt produkt som skal hjelpe medisinbrukere med å ta riktige medisiner til riktig tid. Løsningen vår: en medisindispenser, bidrar på den måten at den visualiserer vår visjon og viser hvordan vi har tenkt at løsningen vår skal fungere.

 

Sykkelhelt

 

"Sykkelhelt video"

Martin Pettersen, Frode Standal, Herman Walby, Sara El Farri

Målet med vårt prosjekt er å få barn mer aktive. Vi ønsker å få barn til å bruke teknologien på en annen måte. Istedenfor å sitte å spille, må du være aktiv ved å sykle med vårt produkt og løse levels og få poeng for avstanden du sykler. Dette vil gi deg større muligheter i spillet. Vi vet at barn liker å sykle og liker å spille på apps. Ved å kombinere disse to tingene satser vi på at dette vil øke motivasjonen til at barn skal være mer aktive.

 

Ball+

 

"Ball+ video"

Ina Vangen, Mette Sundal, Harry Hermosa, Christopher N Ruud

Ball+ skal få folk til å foreta seg fysisk aktivitet istedenfor å bare sitte foran PCen eller TVen hele dagen. BALL er også et akronym som kan tolkes som "Ball. Arduino. Lek. Lær (i dobbel betydning av ordet)". Produktet kombinerer teknologi og tradisjon, her henter vi inn tradisjon i form av en lærball. Løsningen bidrar med å lokke folk ut i fysisk aktivitet siden den gir dem den samme tilfredshet som man får fra dataspill. Ball+ bidrar bl.a. gjennom gamification og achievements til å bygge bro mellom det virtuelle og det virkelige spillet.

 

Safe&Sound

 

"Safe&Sound video"

Christine Ye, Kaja Stene, Janna Åmodt, Daniel Løver Vestli

Målet vårt er å forbedre den musikalske hverdagen til gitarister, ved å hjelpe dem ta vare på gitaren sin. Løsningen vår hjelper gitarister ved å oppbevare gitaren i et godt miljø. Ved hjelp av vår løsning, kan gitarister nå aldri være i tvil om rommet/øvingslokalet de har gitaren i, er bra nok for gitaren. Dette mener vi kommer til å forbedre hverdagen til gitarister.

 

ArduGlove (not open for public share)

 

"ArduGlove video"

Mathias Stang, Vegard Søyseth, Erik Vesteraas

Prosjektets mål har vært å lage et nytt verktøy for en brukergruppe ved å utforske input-metoder som brukeren opplever som naturlig og intuitiv. Resultatet av prosjektet er hansken ArduGlove, og medfølgende programvare. ArduGlove kan tilpasses flere typer input til informasjonssystemer. For eksempel kan hansken brukes til å spille spill eller brukes som en erstatning for, eller som et supplement til, mus og tastatur.

 

MagicLock

 

"MagicLock video"

Nicklas Mortensen Hamang, Soheil Montaseri, Huy Ba Nguyen, Thach Khoi Pham

Vi ønsket å lage en lås som gjorde at eieren skulle slippe å være bekymret for å ha glemt å låse døren etter å ha dratt hjemmefra. For å slippe å måtte bære en nøkkel erstattet vi den med en RFID av formen til et vanlig kort. Vår løsning fungerer ved at døren er låst helt til en bestemt metode brukes for å åpne den - i vår løsning er det RFID som blir brukt. Vi har også lagt til smartphone muligheter.

 

PongDuino

 

"PongDuino video"

William Alexander Victor Morris, My Moira Jarulf Settli, Kristoffer Aune Solheim, Lene Marie Ramberg, Niels Martin Løw

Basert på temaet «fysisk aktivitet og spill», er målsettingen vår å lage et spill som gjør det moro for brukerne å være i fysisk aktivitet. Det er også viktig at spillerne er på samme sted når de spiller, slik at spillopplevelsen blir sosial. Vi ønsker å utforske nye måter å gjøre en aktivitet på; det vil si å bruke alternative spillkontroller for å spille spillet.

 

Triangulino (not open for public share)

 

"Triangulino video"

Morten Bessesen, Marte Pettersen Hjelvik, Malin Aandahl, Torjus Dahle, Oscar Carlström

Målet med prosjektet er å hjelpe studenter til en bedre og lettere hverdag. Mange av studentene vi pratet med sa at de hadde problemer med å stå opp om morgenen. Ofte førte dette til at de ble stresset og ikke rakk det de skulle i løpet av dagen. Trinagulino er en vekkeklokke med en tilhørende mobilapp som hjelper dem å våkne lettere, og å stå opp til planlagt tidspunkt.

 

IceBreaker (not open for public share)

Henrik Halvorsen Hortemo, Stian Sørhagen, Andreas Truchs

"Icebreaker video"

IceBreaker er en tjeneste som kan installeres og tilbys på utesteder, konferanser, arrangementer og andre sosiale møteplasser. Tjenesten lar brukere få informasjon om hva de har til felles med andre brukere i lokalet ved hjelp av mobiltelefonene sine.

 

Et par videoer fra 2013 og 2012:

Fra 2013:

Staireo: https://www.youtube.com/watch?v=fnCvRw8LuoQ

Frida: https://vimeo.com/67434248

Game of light: https://www.youtube.com/watch?v=gpcbyfRt6WU

Fra 2012:

Krydderino: http://vimeo.com/43105142

Published July 21, 2014 11:30 AM - Last modified Jan. 22, 2017 8:04 PM