Håvard E.G. Danielsen årets vinner av Kreftforskningsprisen

Professor Håvard Emil Greger Danielsen mottok 9.mai Kong Olav Vs kreftforskningspris for 2022 av Kreftforeningen for sin nyskapende bruk av kunstig intelligens innen kreftdiagnostikk.

Professor Håvard Emil Greger Danielsen. Foto: Jorunn Valle Nilsen, Kreftforeningen

Danielsen er professor ved- og leder av Institutt for kreftgenetikk og informatikk, og professor II ved forskningsgruppen Digital signalbehandling og bildeanalyse (DSB)  og endringsmiljøet Multimodal medical imaging and image analysis (MEDIMA) ved Institutt for informatikk.

I begrunnelsen for nominasjonen beskrives det at «Danielsen er en pioner og en verdensledende ekspert på digital patologi og utvikling av nye metoder for bruk av kunstig intelligens».

Hans Majestet Kong Harald overrakte prisen i en høytidelig seremoni i Universitetets aula.

Bildet kan inneholde: slips, podium, dress, talerstol, begivenhet.
Generalsekretær i Kreftforeningen Ingrid Stenstadvold Ross, Kong Harald, professor Håvard E. G. Danielsen og styreleder i Kreftforeningen Geir Riise under den høytidelige seremonien i Universitetets aula. Foto: Jorunn Valle Nilsen, Kreftforeningen

Prisen deles ut hvert år ut til en kreftforsker eller en forskergruppe som har bidratt til å fremme den norske kreftforskningens kvalitet og omfang. Prisen er på 1 million kroner, og deles ut for 30.gang.

Vi gratulerer med Kong Olav V’s kreftforskningspris for 2022.

Les hele intervjuet med prisvinneren på Kreftforeningens sider

Publisert 10. mai 2022 19:26 - Sist endret 17. feb. 2023 08:19