Lene Pettersen

Førsteamanuensis - DIG Digitalisering
Bilde av Lene Pettersen
English version of this page
Brukernavn
Besøksadresse Gaustadalléen 23B 0373 Oslo
Postadresse Postboks 1080 0316 Oslo

For my academic bio, please see the english version.

Publikasjoner

  • Begnum, Miriam Eileen Nes; Pettersen, Lene & Sørum, Hanne (2019). INTO THE WILD: EDUCATING INTERACTION DESIGNERS. NOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi.  ISSN 1892-0748.  27(1) Fulltekst i vitenarkiv.
  • Begnum, Miriam Eileen Nes; Pettersen, Lene & Sørum, Hanne (2019). Identifying Five Archetypes of Interaction Design Professionals and Their Universal Design Expertise. Interacting with computers.  ISSN 0953-5438.  31(4), s 372- 392 . doi: 10.1093/iwc/iwz023 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Pettersen, Lene & Krumsvik, Arne H. (2019). Rocking the Boat: Proposing a Participatory Business Model for News. The Journal of Media Innovations.  ISSN 1894-5562. . doi: 10.5617/jomi.6561 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Digitalisering - Modernitetens flyttebyrå. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  25(4), s 1- 17 . doi: 10.18261/ISSN.0805-9535-2018-04-03 Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Why Artificial Intelligence Will Not Outsmart Complex Knowledge Work. Work, Employment and Society.  ISSN 0950-0170. . doi: 10.1177/0950017018817489
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Rating mechanisms among participants in sharing economy platforms. First Monday.  ISSN 1396-0466.  22(12) . doi: http://dx.doi.org/10.5210/fm.v22i112.7908
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Sorting things out: A typology of the digital collaborative economy. First Monday.  ISSN 1396-0466.  22(8) . doi: 10.5210/fm.v22i8.7805
  • Pettersen, Lene (2016). Experiencing virtual social enterprise media architectures. Nordic Journal of Science and Technology Studies.  ISSN 1894-4647.  4(2), s 29- 40 . doi: 10.5324/njsts.v4i2.2183 Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene (2016). Local Villages in a Globally Connected Structure: a Case Study of Social Enterprise Media in the Multinational Workplace, In Anatoliy Gruzd; Jenna Jacobson; Philip Mai; Evelyn Rupert & Dhiraj Murthy (ed.),  Proceedings of the 7th 2016 International Conference on Social Media & Society.  ACM Publications.  ISBN 978-1-4503-3938-4.  12. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene (2016). The role of offline places for communication and social interaction in online and virtual spaces in the multinational workplace :. Nordicom Review.  ISSN 1403-1108.  37(Special issue), s 131- 146 . doi: 10.1515/nor-2016-0028 Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene & Larsson, Anders Olof (2016). The winners take it all: A comparative study of Twitter campaigns under pressure. First Monday.  ISSN 1396-0466.  21(11) . doi: 10.5210/fm.v21i11.6815 Vis sammendrag
  • Sørum, Hanne & Pettersen, Lene (2016). IN NEED OF AN INTERACTION DESIGNER? WHAT THE INDUSTRY WANTS AND WHAT IT ACTUALLY GETS!. NOKOBIT - Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi.  ISSN 1892-0748.  24(1) Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene (2014). From Mass Production to Mass Collaboration: Institutionalized Hindrances to Social Media Platforms in the Workplace. Nordic Journal of Science and Technology Studies.  ISSN 1894-4647.  2(2) . doi: 10.5324/njsts.v2i2.2146
  • Pettersen, Lene (2013). Video blogging ethnographic field notes. Popular Anthropology Magazine.  ISSN 1949-3630.  4(1)
  • Pettersen, Lene (2012). The Echoing Paradox in SNS, In Asbjørn Følstad; Anna Ståhlbröst; Ebbesson Esbjörn & Jesper Svensson (ed.),  Innovation through Social Media : ISM 2012 workshop proceedings, Oslo, Norway, December 3, 2012.  Akademika forlag.  ISBN 978-82-321-0088-0.  Kapittel.  s 7 - 15
  • Pettersen, Lene & Brandtzæg, Petter Bae (2012). Privacy challenges in Enterprise 2.0. Selected Papers of Internet Research, SPIR.  ISSN 2162-3317. Vis sammendrag

Se alle arbeider i Cristin

  • Pettersen, Lene (2020). Hva er strategi?. Universitetsforlaget.  ISBN 978-82-1502699-2.  187 s. Vis sammendrag
  • Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (red.) (2017). Metodebok for kreative fag. Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027005.  244 s.
  • Brønn, Peggy Simcic; Pettersen, Lene & Kalsnes, Bente (2012). Sosiale medier fra innsiden og ut:Intern samhandling og dialog. Kommuneforlaget AS.  ISBN 9788244621137.  158 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Pettersen, Lene (2020). CONTROL FREAKS AND RISK TAKERS: ORGANIZATIONAL BARRIERS AND OPPORTUNITIES FOR DIGITAL DATA AS ENABLERS OF DIGITAL TRANSFORMATION. European Conference on Information Systems. Vis sammendrag
  • Kalsnes, Bente & Pettersen, Lene (2019). Algoritmer, analysedata og automatisering i det digitale medielandskapet – en avkledningsmanøver. Norsk Medietidsskrift.  ISSN 0804-8452.  26(1)
  • Pettersen, Lene (2019). Debunking some myths about algorithms - innlegg hos KPMG Norge og AI Social Resarch..
  • NRK, Dagsrevyen & Pettersen, Lene G. Braathen (2018, 02. november). Eksperter advarer Johaug - havner på reklametoppen blant vinterstjernene. [Internett].  nrk.no.
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018, 01. februar). Episode 39 - Robotene kommer!. [Radio].  MDGs podcastserie.
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018). It's complicated. Track in the panel Social media and peer networks..
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018, 23. november). Jurymember in African Digital Media Awards 2018. African Digital Media Awards. [Internett].  https://events.wan-ifra.org/pt/node/2840/speakers.
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018, 19. februar). Kommenterer delebillettsaken til Ruter. [Radio].  Dagsnytt 18.
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018). Kunstig intelligens til folket! Paneldeltaker..
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018, 08. mai). Menneskelig og kunstig intelligens. [Radio].  Iteras podcastserie iterasjoner. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2018, 20. mars). Slack utfordrer gigantene.  Kapital. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene G. Braathen & NRK, Dagsrevyen (2018, 01. november). Sport: Eksperter advarer - Johaug på reklametoppen blant vinteridrettsstjernene. [TV].  NRK.
  • Pettersen, Lene G. Braathen & Rolland, Knut-Helge Ronæs (2018). Diffus forståelse av «digitalisering». Dagens næringsliv.  ISSN 0803-9372. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene & Kalsnes, Bente (2018). Algorithms in the New Digital Media Landscape: Friend or foe?.
  • Storrøsten, Kaja & Pettersen, Lene G. Braathen (2018, 13. juli). Datingfenomenet som er verre enn «ghosting».  VG+.
  • Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (2017). Innledning: Metodemangfoldets muligheter, I: Hans Erik Næss & Lene Pettersen (red.),  Metodebok for kreative fag.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027005.  Innledning.  s 15 - 19
  • Næss, Hans Erik & Pettersen, Lene (2017). På rett sted til rett tid. Kunsten å gjøre feltarbeid, I: Hans Erik Næss & Lene Pettersen (red.),  Metodebok for kreative fag.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027005.  Kapittel 7.  s 88 - 99
  • Pettersen, Lene (2017). Forord, I: Hans Erik Næss & Lene Pettersen (red.),  Metodebok for kreative fag.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215027005.  Forord.  s 13 - 14
  • Pettersen, Lene (2017). Fra DAB radio og reisebillett til Altinn og Facebook. En landsomfattende undersøkelse av personer med nedsatte funksjonsevner sine digitale hverdagsliv.. SIFO Oppdragsrapport. 3.
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Det store datakappløpet. Hvilke konsekvenser har den teknologiske utviklingen? Deltaker i paneldebatt på Nokios 2017.. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Fireside: Artificial intelligence (AI) in art - and vice versa..
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Heng ham, ikke vent..
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017, 26. desember). Jurymember in African Digital Media Awards 2017. [Internett].  African Digital Media Awards.
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Snapchat-generasjonen uten filter..
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017). The New Digital World of Work..
  • Pettersen, Lene G. Braathen (2017). Vil et Snapchat-filter duge?.
  • Tangeland, Torvald; Roos, Gun & Pettersen, Lene (2017). Likt for alle - En analyse av hvordan forbrukere med funksjonsnedsettelser kan sikres bedre tilgang til forbrukermarkeder.
  • Pettersen, Lene (2016). Open Access for Online News.
  • Pettersen, Lene (2016). Sosiale løsninger på jobben - arbeidsstøtte eller merarbeid?.
  • Pettersen, Lene (2016). Sosiale medier som strategisk verdiskaper - hype or hope?.
  • Pettersen, Lene & Kjørstad, Ingrid (2016). Online brukerevalueringer – til forbrukernes nytte eller besvær?. SIFO Prosjektnotat. 11. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid & Rosenberg, Thea Grav (2016). Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge. Vis sammendrag
  • Farbrot, Audun & Pettersen, Lene (2015, 01. november). 7 tips om sosiale medier på jobben.. [Internett].  YouTube.
  • Farbrot, Audun & Pettersen, Lene (2015, 01. november). Jobber vi smartere med sosiale medier? Videointervju.. [Internett].  YouTube.
  • Pettersen, Lene (2015). Dancing in Online Spaces Dressed with Offline Practices – A Longitudinal Case Study of Place and Space in the Multinational Workplace..
  • Pettersen, Lene (2015, 15. oktober). Doktorgradsprofilen Magma - Econas tidsskrift for økonomi og ledelse. [Fagblad].  Fagblad og på internett. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene (2015, 11. mai). Fargerikt faglig fellesskap - Ja til et felles faglig fundament, ikke til like pr-utdannelser. Kronikk.  Dagens Næringsliv.
  • Pettersen, Lene (2015). Hvordan bygge nettverk på tvers av fredspiper, lusekofter og andre rare ting folk gjør? – Et innlegg om lokale landsbyer i en global online verden..
  • Pettersen, Lene (2015). Mixed Methodologies or Mixing Up Methodologies?.
  • Pettersen, Lene (2015, 27. november). Obama inn for landing på Facebook http://www.nrk.no/ytring/kronikk_-obama-inn-for-landing-pa-facebook-1.12652061. [Internett].  NRK Ytring.
  • Pettersen, Lene (2015). Pushing the Boundaries for Future Media Models. A Wake-Up Call. Paper presentation..
  • Pettersen, Lene (2015). Same Same, but Different. Mobile Technologies’ Potential for Connecting or Maintaining Social Relationships..
  • Pettersen, Lene (2015). Samhandling i praksis..
  • Pettersen, Lene (2015, 16. april). Sosiale arbeidsverktøy – en personvernfelle Mange bedrifter bruker sosiale samhandlingsløsninger – en slags «Jobb-Facebook». De utfordrer personvernet. Innlegg forfattet sammen med Ingvild Næss.  Dagens Næringsliv.
  • Pettersen, Lene & Sasson, Amir (2015). Working in tandem – A longitudinal study of the interplay of working practices and social enterprise platforms in the multinational workplace.. Series of Dissertations. 7/2015. Vis sammendrag
  • Tjellaug, Ane Bamle & Pettersen, Lene (2015, 02. juli). Farger Facebook med engasjement..  Avis og nett. Vis sammendrag
  • Work, Magazine London & Pettersen, Lene (2015, 15. desember). Social media smarts. [Fagblad].  WORK magazine laget av Londonbaserte WORK for CIPD. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene (2014). Den Sosiale 2.0 Organisasjonen, I: Peggy Simcic Brønn & Jan Ketil Arnulf (red.),  Kommunikasjon for ledere og organisasjoner.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1426-6.  Kapittel 14.
  • Pettersen, Lene (2014). Intern kommunikasjon med sosiale medier., I: Peggy Simcic Brønn & Jan Ketil Arnulf (red.),  Kommunikasjon for ledere og organisasjoner.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-1426-6.  Kapittel 14.  s 361 - 381 Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene (2014, 06. januar). Intervju om hashtagblemmer i det sosiale medielandskapet. [Radio].  Kulturhusets hovedsending.
  • Pettersen, Lene (2014). Kursjustering av forventningene til sosiale intranett i organisasjonen..
  • Pettersen, Lene (2014). Mind the gap - Knowledge work, Context and Social Enterprise Platforms.
  • Pettersen, Lene (2014). Sosial teknologi i organisasjonen - erfaringer fra enlongitudinell og kvalitativ casestudie av en internasjonal kunnskapsintensiv organisasjon..
  • Pettersen, Lene (2014). Teknologi og fredagskake.
  • Pettersen, Lene (2014, 24. september). Én av tre bedrifter har avvist en jobbsøker etter snoking i sosiale medier. [Internett].  Teknisk Ukeblad.
  • Pettersen, Lene (2013). Hierarchies and social structures in the organization. How they interplay across online spaces and offline places - and unfolds in the company social platform.
  • Pettersen, Lene (2013). Store data på jobben. BI strategy Magazine.  s 4- 6
  • Pettersen, Lene (2013). Trendenser som baner vei for fremtidens “internnett”.
  • Pettersen, Lene (2012). Antropolog i Teknologiland.
  • Pettersen, Lene (2012). Den samhandlende arbeidsplassen.
  • Pettersen, Lene (2012). Enterprise 2.0, Social Intranets,The Digital Workplace.
  • Pettersen, Lene (2012). Hvordan lykkes med Enterprise 2.0? Gjennom triangelet strategi, organisasjon og teknologi #nwp2012.
  • Pettersen, Lene (2012). Presentasjon av paperet The echoing paradox in SNS.
  • Pettersen, Lene (2012). Sosial Teknologi som Samhandlingsverktøy.
  • Pettersen, Lene (2012). Å arbeide sammen elektronisk - nyttig eller merarbeid?.
  • Pettersen, Lene & Brandtzæg, Petter Bae (2012). Privacy challenges in Enteprise 2.0.
  • Pettersen, Lene & Sasson, Amir (2012). One size does not fit all: Social Business Software, Strategy and Organization in Multinational Knowledge Intensive Firms. Vis sammendrag
  • Pettersen, Lene & Brinkmann, Johannes (2011). Enterprise 2.0 in a business ethical perspective.
  • Pettersen, Lene & Lüders, Marika (2011). Sosial programvare = Samarbeid + X.
  • Pettersen, Lene (2010). Can Social Media Make More Democracy For Everybody?.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 11. mars 2019 09:01 - Sist endret 11. mars 2019 13:17