Lytte og lese – digitale omgivelser

Vi lærer og finner ut av ting på ulike måter; gjennom å lese bøker og artikler, skrive notater, snakke sammen, se på videoer, høre på podcaster og en rekke andre måter.  Med digitale utgaver av pensum og lærings ressurser og læringsomgivelser, så er det store muligheter for å jobbe med kurs og pensum på ulike måter.

I denne oppgaven ønsker vi å undersøke bruk av lyd for nettsider, screencast, podcast, video og ulike dokumentformater (primært PDF) for studenter.  Hvilke praksiser finnes det for å lytte til innhold på internett?  Hvilke muligheter finnes i teknologien for å tilrettelegge for dette i de ulike økologiene (Android, Microsoft, Apple, annet)

Leseforståelse og lesehastighet er to begreper som benyttes for lesing; hvordan lar dette seg overføre til lytteforståelse og lyttehastighet?  I post Corona tiden er det mange som har fått øynene (og ørene) opp for å lytte til Screencast og undervisningsvideoer i ulikt hastighet (1.5X, 2X – og opp til 5X).  Hvordan tilrettelegge for dette?

Denne oppgaven er utforskende – og om du er interessert i denne tematikken håper jeg du tar kontakt, så kan vi snevre inn brukergruppe, brukssituasjon og teknologi.

Emneord: universal design
Publisert 18. okt. 2021 15:11 - Sist endret 18. okt. 2021 15:11

Veileder(e)

Omfang (studiepoeng)

60