Årets foreleser 2016: Steven Wilson

Steven Wilson, førsteamanuensis ved Kjemisk institutt, er tildelt prisen "Årets foreleser" av Studentutvalget ved Det Matematisk-Naturvitenskapelige Fakultetet (MNSU).

Begrunnelse for nominasjonen:

Steven Ray Wilson nomineres på bakgrunn av sitt smittende engasjement og sin evige tilstedeværelse i forelesning. Steven har omgjort de tradisjonelle forelesningene til kollokvie- og diskusjonstimer der han verdsetter studentenes innspill og tanker, og er opptatt av at studentene og han selv skal komme frem til løsningen sammen.

Analytisk kjemi innebærer mye pugging av analyseinstrumenter, og ved å sammenligne oppbygningen av diverse instrumenter med ting studentene kan identifisere seg med, skaper Steven en humoristisk tilnærmelse til et ellers skremmende og detaljert pensum. Han motiverer daglig ved å snakke om de store analytiske selskapene som studentene hans kommer til å lede, og hans nærvær og folkelige oppførsel kommer sterkt frem når han låner en students skateboard for å kunne tilbringe tid med studentene i pausen.

Kan du ikke komme til en forelesning vil Steven gjerne at du sender han en mail slik at han får repetert det som skal gjennomgås. Han vil nemlig ikke at noen skal henge etter og snakker gjentatte ganger om hvordan studentene kommer til å “naile” eksamen. Terskelen for å stille spørsmål blir svært lav med Steven som foreleser, og kunnskapsnivået hans er skyhøyt. Han balanserer show og formidling på en måte som gjør at studentene lærer uten at de innser det.

Ved siden av å forske på kreft og tuberkulose, er Steven stor tilhenger av “Open Access”, dvs. at vitenskap skal være tilgjengelig for alle. Steven har også vunnet en Spellemannspris, noe som viser at store deler av Norge, i likhet med studentene, setter umåtelig stor pris på ham.

Publisert 31. jan. 2017 14:55 - Sist endret 20. mars 2020 12:51