La elever få beholde bøker

Hvorfor må elever ta overgangen til høyere utdanning, uten en eneste bok fra videregående?

Bildet kan inneholde: himmel, rullende, komposittmateriale, skråningen, rekreasjon.

Overgangen fra videregående til universitetet er ikke bare-bare!

Jeg tok lappen for noen år siden (ja, jeg er treig). Det første jeg gjorde, var å levere inn teoriboka. Neida! Den står i hylla, fordi det var greit å ha et oppslag for trafikksituasjoner jeg fortsatt var usikker på. Det samme med sanger jeg har lært meg på gitar. Det er ikke sånn at jeg leverte CD-platene tilbake til butikken (ja, jeg er gammel) etter å ha plukket melodiene fra dem.

Så hvorfor må elever i dag levere tilbake bøkene etter videregående? I dagens skole låner elever pensumbøker så de slipper å bruke penger på dem. Men det som skjer i praksis er at elevene leverer tilbake kunnskap som kanskje ikke sitter helt, som (ved behov) kunne vært frisket opp med en kjent, kvalitetsstemplet bok.

Jeg regner forresten også digitale bøker for det samme her, da elevers tilgang til disse typisk opphører etter endt skolegang.

Personlig merker jeg det på studenter som starter på universitetet. De kommer til et nytt lærested, med nye forelesere og medstudenter. Alt er nytt! Til og med matematiske formler som skal være kjent fra videregående kan se eksotiske ut. Forelesere kan noen ganger lure på, «Hvorfor sitter ikke dette? Dette skulle jo vært kjent fra videregående». Jeg tror en del av svaret er: flinke studenter klarer ikke å huske alt som er relevant (eller laget perfekte notater av det), og burde derfor hatt tilgang til sine trygge kilder av grunnleggende kunnskap. 

Dette gjelder kanskje spesielt de som har ventet et år eller to før de starter med nye studier. 
Det å kunne friske seg opp på det grunnleggende kan være gull verdt. Dette hadde spart alle for mye tid, misforståelser og kunstige forventninger. 

Som et trinn i å maksimere utbyttet av de første månedene på høyere utdanning: la elever få beholde et par (digitale) bøker som de kan ha til odel og eie etter endt skolegang. Helst relatert til det de tenker å studere videre. 

Ok, så det vil koste staten Norge litt penger å støtte dette. Men er det ikke verdt det, at alle kan ha et par fagbøker hjemme? I det minste kan de få beholde tilgang til digitale skolebøker noen år. Internett er jo ikke akkurat kvalitetsstemplet i alle sine hjørner, for å si det mildt. Det finnes selvsagt unntak, for eksempel Nasjonal digital læringsarena (NDLA). Men dette tilbudet inkluderer ikke alle fag, som for eksempel programfagene kjemi 1 og 2. 
Dessuten, i høyere utdanning bruke vi millioner av kroner på å gjøre avansert norsk forskning gratis å lese. Kanskje denne tankegangen kunne også gjelde «lavere utdanning» og overgangen til universitet og høyskole. 
 

Av Steven Ray Wilson
Publisert 22. mai 2021 13:11 - Sist endret 22. mai 2021 13:13
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er utdanningsleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang. Steven er også en prisvinnende foreleser, og spiller i rockeband på fritiden.