Vi tilbyr et bredt program for å gi klassen din et innblikk i vår kjemiske verden. I høst er det mulig å velge mellom to ulike program. Klasser som går på videregående skole og tar kjemi 2 blir prioritert.
Program for skolebesøk
Kl. 09:00-09:15: Introduksjon ved utdanningsleder, Anja Olafsen Sjåstad.
Kl. 09:15-09:35: Knallforelesning ved Veronica Killi.
Kl. 09:35-11:00: Tre forskningsstasjoner/workshops, alle elevene deltar på alt.
Kl. 11:00-11:45: Lunsjtid med lett servering, mingling med forskere og tid for å evaluere dagen.
Elever fra videregående skole inviteres på besøk
Det er gratis å besøke oss og delta på et skolebesøk.
Vi tar imot elever som går på videregående skole, fortrinnsvis på vg3 med kjemi2. Opptak til studier i kjemi krever R2-matematikk. Dette henger sammen med at studiene våre innebærer en del utregninger og beregninger.
Meld din interesse
Skolebesøkene skjer på tirsdager i skole/studieåret 2023-24. Våren 2024 har vi åpent for ordinært skolebesøk:
16. januar, 30. januar, 6. februar, 13. februar, 20. februar og 27. februar.
Ønsker du å komme på besøk, send en epost til skolekontakten vår.
Fortell oss når du ønsker å komme, antall elever og trinn.
Uke 3 | Tirsdag 16. januar 2024 | Analytisk kjemi – Batterier – Kjernekjemi |
Uke 4 | Onsdag 24. januar 2024 | Eget opplegg for Kristiansand Katedralskole, Gimle. 70 vgs-elever med lærere. |
Uke 5 |
Tirsdag 30. januar 2024 |
Analytisk kjemi – Batterier – Kjernekjemi |
Uke 6 | Tirsdag 6. februar 2024 | Nanoteknologi – Katalyse – Kvantekjemi |
Uke 7 |
Tirsdag 13. februar 2024 |
Nanoteknologi – Katalyse – Kvantekjemi |
Uke 8 | Tirsdag 20. februar 2024 | Nanoteknologi – Katalyse – Kvantekjemi *) |
Uke 9 |
Tirsdag 27. februar 2024 |
Analytisk kjemi – Batterier – Kjernekjemi |
Uke 10 |
Torsdag 7. mars |
Åpen dag ved UiO. Alle elever er velkomne. **) |
*) Vinterferie i enkelte fylker (Oslo, Akershus, med flere).
**) Åpen dag er spesielt rettet mot elever på vg3. Gratis å delta.
Felles for alle skolebesøk
Besøket starter med en introduksjon og velkomst til Kjemisk institutt. Dere får vite om vår forskningsnære undervisning og blir kjent med våre bachelorprogram: Kjemi og biokjemi, og Fornybar energi og nanoteknologi.
Etter introduksjonen får elevene en humørfylt knallforelesning i kjemi av vår overingeniør og master i kjemi. Hun er en mester i å tøye kjemiens grenser.
Forskningsstasjoner i millionklassen
Etter en felles introduksjon deltar elevene på tre forskningsstasjoner. Hvilke forskningsstasjoner som elevene får, avhenger av hvilket program læreren velger.
Program 1 med nanoteknologi, katalytiske reaksjoner og kvantekjemi
Når lærer velger program 1, får elevene lære mer om:
Nanoteknologi i praksis
Nanoteknologi er veldig allsidig og har mange praktiske bruksområder. Under besøket får du muligheten til å utforske hvordan vi fremstiller nanopartikler. Vi vil også hvordan vi studerer nanopartiklene ved hjelp av et elektronmikroskop.
Noen spennende bruksområder for nanoteknologi:
- Fargerike lysdioder: Nanomaterialer kan brukes til å lage små lysdioder (LED-er) som gir oss lys i forskjellige farger. Dette er nyttig for alt fra dataskjermer til lyspærer.
- Kreftbehandling: Ved hjelp av nanoteknologi kan vi utvikle behandlinger som bruker nanomaterialler for å ødelegge kreftceller, noe som hjelper i kampen mot kreft.
- Antibakterielle egenskaper: Nanomaterialer kan også brukes til å lage overflater som er naturlig antibakterielle. Dette er nyttig for å holde ting som medisinske utstyr og overflater rene.
- Katalyse: Nanoteknologi spiller en viktig rolle i katalyse, som er prosessen der nanomaterialer akselererer kjemiske reaksjoner. Dette har bred anvendelse i industrien og vitenskapen.
Katalyse for mer bærekraftig industri
I denne delen av besøket får dere lære litt om hva katalysatorer er og brukes til, samt høre om hvordan vi jobber med katalyse for å løse dagsaktuelle utfordringer i industrien. Katalyse er et bredt tema i kjemien med en fot innenfor mange av grenene, blant annet uorganisk, organisk og biokjemi.
Du skal også få et par eksempler på funksjonen til en katalysator, blant annet hvordan materialsyntese, elektrokjemi og katalyse kan kombineres for å lage en fotoelektrokjemisk celle som brukes for å danne H2-gass direkte fra solen.
Om katalyse: er når enkelte stoffer øker farten av kjemiske reaksjoner uten å være en del av den. De blir heller ikke brukt opp eller forandret i prosessen.
Kvantekjemi
Hylleraas-senteret er et forskningssenter for fremragende forskning (FFS). De benytter kvantemekaniske metoder for simulering av molekyler. Kvantemekanisk metoder er å beskrive kjemiske systemer som atomer, molekyler og faste stoffer.
Sentralt i beregningene er løsningen av schrödingerligningen. Hylleraas sine metoder blir brukt innen kjemi, fysikk og biologi.
Program 2 med analytisk kjemi, batteriteknologi og kjernekjemi
Når lærer velger program 2, får elevene lære mer om:
Kunstige organer og kjemi
(Analytisk kjemi). Vi trenger alternativer til dyreforsøk i utvikling av legemidler. Mennesker og dyr er ikke helt like, og det er etiske utfordringer med dyreforsøk. Denne forskningsstasjonen forteller om hvordan kjemi kan bidra med å studere lab-dyrkede organer, som et mer bærekraftig og effektivt verktøy for å utvikle nye medisiner.
Batteriteknologi
På denne forskningsstasjonen lærer du om hvordan vi forsker på batterier på UiO. Hvordan er et batteri bygget opp? Hvilke kjemiske reaksjoner skjer når du lader opp og ut batteriet? Du får også sette sammen et knappecellebatteri helt selv og teste om det funker med en kalkulator eller en lysdiode.
Kjernekjemi
Kjernekjemi er svært aktuelt i media, men også et sterkt satsningsområde ved Universitetet i Oslo. På denne forskningsstasjonen får elevene en kombinasjon av å gjøre selv og få demonstrert stråling.
- Demo: Kan man bruke marsjord til å beskytte seg mot stråling fra verdensrommet om man bor på mars?
- Demo: Vi undersøker om det er sølv i en gammel mynt med nøytronstråling.
- Prøv selv: Mål radioaktivitet i en gammel klokke, stein som inneholder thorium og finn en skjult strålekilde
Læringsutbytte:
- Kosmisk stråling er farlig og er et av de store hindrene ved bosetning på mars.
- Nøytroner kan lage ikke-radioaktive stoffer radioaktive. Radioaktiviteten kan fortelle oss hvor mye som er tilstede av gitte grunnstoff (kvantiativ analyse).
- Hvordan man kan måle radioaktivitet.
Spørsmål?
Har du spørsmål knyttet til våre skolebesøk, ta kontakt med skolekontakten vår.
En utdanning ved Kjemisk institutt
Vi har to bachelorutdanninger. Begge har undervisning og studentområder på instituttet.