Tre responssystemer

SRS er et fellesnavn for systemer der studentene kan avgi svar med mobiltelefon, nettbrett eller pc/mac.  Det er mange ulike leverandører. UiO har kjøpt lisens til Mentimeter.

Her får du en kort innføring om tre som blir brukt ved MN

Les mer om hvordan du best bruker reponssystemer i undervisningen.

 

Mentimeter

Mentimeter er et kraftig studentrespons-system som gir deg mulighet til å styre tempoet på spørsmålene selv. På mentimeter kan du utforme egne slides i tillegg til sidene med spørsmålene slik at du ikke trenger å forlate nettleseren mens du underviser. Det finnes også en plug-in til å legge spørsmålene dine inn i Microsoft PowerPoint 2016 om du bruker en windows-PC.

Mentimeter har ingen begrensning på antall deltakere, og deltakerne går inn på siden https://www.menti.com/ med en tallkode eller QR-kode gitt av læreren for å svare på spørsmålene.

Du lager undersøkelsen på siden https://www.mentimeter.com/ . For å lage mer enn to spørsmål må du ha lisens. Det ordner du slik:

  1. Gå inn på https://www.mentimeter.com/ og lag deg et brukernavn og passord ved å velge knappen «Sign up» øverst til høyre. Bruk epost-adressen din ved UiO.

  2. Send epost til Houston; it-support@uio.no og si at du har laget bruker til mentimeter og ønsker tilgang under UiOs lisens.


Andre muligheter med mentimeter:

  • Mulighet til automatisk nedtelling før "avgi svar" stenges
  • Du kan enkelt åpne og stenge muligheten til å svare på spørsmålene
  • Du kan stille spørsmålet på nytt
  • Du kan vise resultatene etter hvert som de kommer inn eller skjule dem ved hjelp av et tastetrykk
  • Støtter flervalg, ordsky, åpne svar, quiz og mer

Mentimeter gir mulighet til å eksportere resultatene til excel i ettertid slik at du kan få en oversikt over hvordan hver enkelt student svarte på de forskjellige spørsmålene. I tillegg kan du velge å la deltakerne selv laste ned resultatene etter økta.

Mentimeter støtter ikke rik tekst eller formler. Ønsker du å vise en formel, må du ta skrive formelen i et annet program og legge den inn i mentimeter som et bilde.

Husk: Dette systemet identifiserer ikke studentene automatisk. Hvis du vil vite hvem som svarer hva, må du legge det inn som første spørsmål.

PINGO

PINGO står for “peer instruction for very large groups” og er et web-basert “klikker” system for aktivering av studenter i undervisningen, spesielt i store klasser. Systemet ble utviklet ved Universitetet i Paderborn i Tyskland og har vunnet en del innovasjons- og undervisningspriser der. Det fins både en tysk og en engelsk versjon. Bruk er helt gratis og krever bare at foreleseren registrerer seg med sin epost. FYS-MEK1110 har brukt dette systemet siden 2015 uten at det har vært et eneste problem. 

Bruk av programmet er veldig enkelt og intuitiv. Foreleseren styrer alt gjennom en webside. Man kan enten taste inn et spørsmål eller bare laste inn et spørsmål fra en katalog, som er enkelt å forvalte. Spørsmålskatalogen kan også deles med andre. Programmet støtter bruk av LaTeX som gjør det enkelt å bruke formler.

Spørsmålene er vanligvis multiple choice (med én eller flere riktig svar), men det er også mulig at studenter gir et numerisk svar. Foreleseren definerer hvor mange svarmuligheter det er og hva de inneholder.

Studenter kan bruke mobil, nettbrett eller PC. Det krever ingen installasjon. Det eneste som trengs er en hvilken som helst nettleser. Foreleseren får en tallkode som studentene taste inn for å få opp spørsmålet. Det er ingen begrensning hvor mange kan delta.

Foreleseren bestemmer hvor lenge undersøkelsen skal vare og etter starten teller tiden ned. Når tiden er ute ser foreleseren resultatet grafisk på sin nettside. Alle resultater lagres automatisk og det er veldig enkelt å se på gamle undersøkelser, for eksempel for å sammenligne med fjorårets forelesning. Det er også mulig å stille spørsmålet på nytt og se hvordan resultatet har endret seg. Avstemninger er alltid anonymt.

Vil du vite mer om PINGO kan du ta kontakt med Andreas Görgen ved Fysisk institutt. 

Kahoot

Kahoot er gratis og blir mye brukt i skolen. Det er derfor sannsynlig at studentene kjenner dette systemet fra før. For å lage en quiz må du først lage deg en bruker: https://getkahoot.com/

Studentene går til https://kahoot.it/ og skriver inn en PIN-kode som du får knyttet til den quiz'en du ønsker å kjøre. 

Kahoot er stadig under utvikling. De tilbyr nå både quiz, survey, discussion og jumble. Det vanligste er quiz. Her er det alltid fire svalarternativer og du kan velge om svarene skal gis på tid eller ikke. 

Opprinnelig var Kahoot kun på tid, og dette trigget konkurranseinstinktet til deltakerne.  Det er viktig å huske på enkelte personlighetstyper presterer dårligere når det kommer inn et konkurransemoment. Dessuten er læring en tidkrevende prosess. Bruk derfor tidtakingen med omhu og tenk godt gjennom hva som er formålet med quiz'en. 

Publisert 19. des. 2018 18:20 - Sist endret 23. mai 2019 20:54