Undervisningsutvikling krever både tid og innsats. Her finner du relevante ressurser for å utvikle deg som underviser.

REAL undervisning
Kick-off for et nytt semester.
«Scientific Teaching»
Delta på et undervisningsseminar.
Underverk
Samlingspunkt for IBVs undervisere.
Undervisningsplanlegging
Stegvis planlegging av hva studentene skal lære og hville eksamensformer og undervisningsmetoder som støtter studentenes læring.
Emnesider
Veiledning og råd for en tydelig emneside. Bruk passende verb for å beskrive læringsutbyttene.
Seminargrupper
Legg til rette for at studentene kan lære av hverandre mens de arbeider med engasjerende problemstillinger.
Læringsassistenter
Støtte til pedagogisk opplæring av læringsassistenter og utvikling av undervisningsteam.
Læringsmiljø
Du kan bidra til et inkluderende og respektfult læringsmiljø for alle studenter og ansatte.
Pedagogisk mappe
Dokumentasjon av undervisningsutvikling i forbindelse med ansettelser, opprykk og merittering.
Videointervju – undervisning ved MN-fakultetet
Se videoer og lær av kollegaene dine. Gå til undervisningsplanlegging for å komme i gang.
Ta kontakt
Fortell oss om undervisningen din!
Fysikk
Førsteamanuensis Lasse Clausen bruker omvendt undervisning for å lære studentene om navigasjonssystemer.
Les mer:
Matematikk
Førsteamanuensis Kristin Shaw bruker kortspill og polls for å lære matematikkstudenter å løse problemer.
Les mer:
Geofag
Professor Joe Lacasce bruker modellering og interaktive seminarer for å undervise grunnleggende prinsipper i geofag.
Les mer:
Farmasi
Førsteamanuensis Eili Tranheim Kase bruker podcast og Mentimeter for å undervise farmakologiske prinsipper og grunnleggende fysiologi.
Les mer:
Astronomi
Professor David Mota bruker bilder, video og grublespørsmål for å underviser studentene i moderne astronomi.
Les mer:
Biologi
Førsteamanuensis Melinka Butenko bruker alias-lek og små skriveøvelser for å undervise plantefysiologi.
Les mer:
Kjemi
Professor Steven Ray Wilson bruker laboratorieeksperimenter for å lære studentene analytisk kjemi.
Les mer:
Energi
Forsker Anja Røyne lærer studentene å diskutere energiressurser og bærekraft.
Les mer:
Akademisk skriving
Seksjonsleder ved Bibliotek for medisin og realfag, Jessica Lönn-Stensrud, lærer studentene å lese, evaluere og sitere relevante akademiske kilder.
Les mer:
Forskningsformidling
PhD-kandidatene Katharina Vestre og Julie Sørlie Paus-Knudsen bruker postIT-lapper, nærlesing og hverandrevurdering for å undervise forskningsformidling.
Les mer:
Baklengsdesign
Sikre god sammenheng mellom læringsutbytter, vurderingsformer, undervisningsmetoder og digitale verktøy for å støtte studentenes læring.
SoTL-prinsippene
Utdanningsfaglig utvikling ved UiO er basert på SoTL-prinsippene (Scholarship of Teaching and Learning):
- Studentenes læring i fokus
- Refleksjon rundt egen praksis og utvikling over tid
- En forskningsbasert tilnærming
- Deling av kunnskap i et kollegialt fellesskap
Ta kontakt
Utdanningsfaglig utvikling er av betydning for ansettelser og opprykk, samt undervisningsmerittering ved UiO.
Ta gjerne kontakt med KURT for hjelp til å utvikle undervisningen din.