LA-seminaret

Læringsassistent (LA)-seminaret er et 7-ukers vitenskapelig basert treningsprogram [1,2]. Seminaret er designet for å utruste gruppelærere med effektive undervisningsteknikker, med særlig fokus på aktiv læring og gruppeledelse. Gruppelærere som fullfører kurset ender de opp med en sertifisering som LA, noe som kan bidra til deres undervisningsportefølje ved senere karriere.

Knyttet til praksis

Nye gruppelærere på tvers av emner og institutter gjennomgår opplæringen sammen, en organisering som bidrar til læring og refleksjoner på tvers av fagområder, og kvalifiserer seg til å bli læringsassistenter etter opplæringen. I opplæringen får de bruker sine egne erfaringer i samtaler med andre læringsassistenter når de lærer å observere, reflektere og utvikle pedagoisk praksis.

Læringsassistentseminaret dekker følgende emner:

  • få frem studentens tanker
  • engasjere studentene i dialog
  • legge til rette for diskusjon og interaksjon
  • gi veiledning ved å unngå forelesning
  • rollen til læringsutbytte og vurderingformer
  • læringsteorier som støtter arbeid i grupper
  • viktigheten av likestilling og mangfold

Seminar 1: Gruppetimen

  • Introduksjon til LA-modellen.
  • Metoder for å starte og avslutte gruppetimer.

Seminar 2: Studentaktivitet

  • Vektlegging av aktiv studentdeltakelse.
  • Strategier for gruppeledelse og gruppelærerens rolle. 

Seminar 3: Spørsmålsteknikker

  • Typer spørsmål: åpne vs. lukkede.
  • Bruk av spørsmål for forbedret studentforståelse.

Seminar 4: Tankeprosesser

  • Sense-making vs. answer-making.
  • Utforskning av studenters kognitive prosesser under undervisning.

Seminar 5: Aktiv læring

  • Hva er aktiv læring?

Observasjon

  • Ingen seminar, men observasjon av hverandre.

Seminar 6: Konklusjon

  • Refleksjoner fra observasjon og konklusjon.
  • Diplomutdeling.

Denne beskrivelsen av gruppetimer er gitt av en student i gruppetimen gitt av en LA.

"The group sessions are really good! most likely the best I've attended in all my courses. […] The sessions are broken down into different sections, a quiz, some problems we discuss as groups and mini lectures by [the LA]. This structure works very well, and [the LA] is amazing at explaining this intuitively, so these mini lectures work tremendously well." 

Våren 2024 vil kurset gå på følgende datoer:

Seminar Uke Dato  Sted
Seminar 1: Gruppetimen 6 Onsdag 7. feb kl. 16:15-17:15

Fysikkbygningen CCSE-møterommet

(Fysisk institutt, 4. etg., østre fløy)

Seminar 2: Studentaktivitet 7 Onsdag 14. feb kl. 16:15-17:15

Fysikkbygningen CCSE-møterommet

(Fysisk institutt, 4. etg., østre fløy)

Seminar 3: Spørsmålsteknikker 8 Onsdag 21. feb kl. 16:15-17:15

Fysikkbygningen CCSE-møterommet

(Fysisk institutt, 4. etg., østre fløy)

Seminar 4: Tankeprosesser 9 Onsdag 28. feb kl. 16:15-17:15

Fysikkbygningen CCSE-møterommet

(Fysisk institutt, 4. etg., østre fløy)

Seminar 5: Mikroforelesningen 10 Onsdag 6. mars kl. 16:15-17:15

Fysikkbygningen CCSE-møterommet

(Fysisk institutt, 4. etg., østre fløy)

Observasjon      
Seminar 6: Konklusjon 11 Onsdag 13. mars kl. 16:15-17:15

Fysikkbygningen CCSE-møterommet

(Fysisk institutt, 4. etg., østre fløy)

Mer informasjon om programmet: 

Læringsassistent (LA) Modellen ble introdusert ved University of Colorado Boulder i 2001. Med bakgrunn i dette, har Universitetet i Oslo tatt i bruk denne pedagogiske modellen siden 2018.

Hovedelementer av LA-modellen

LA-modellen er en tredelt tilnærming til gruppeundervisning: 

  • Gruppetimer (Practice): Gruppelærerne jobber med å fasilitere diskusjoner blant studenter i gruppetimene, med fokus på konseptuelle utfordringer i faget.
  • Ukentlige forberedelsesmøter (Content): Gruppelærerne møter jevnlig undervisningsteamet i faget for koordinering og diskusjon av faglige utfordringer.
  • Pedagogikk (Pedagogy): Gruppelærerne gjennomgår en opplæring for å bli kjent med student-sentrerte, evidensbaserte og inkluderende undervisningsmetoder. Dette er seminaret som gis ved KURT. 
Illustrasjon av interaksjonen mellom de tre elementene i LA-modellen
Illustrasjon av interaksjonen mellom de tre elementene i LA-modellen [2].  Tutorial development: utvikling av undervisningsmateriale. LA seminar development: utvikling av innhold for LA-seminaret.

 

Forskning på LA-modellen

Studier viser at bruk av LA-modellen kan gi flere positive utfall for studenter, inkludert forbedret fagforståelse og økt følelse av tilhørighet. Videre har læringsassistenter selv rapportert om økt fagkunnskap og sterkere fagidentitet. En nylig studie fra 2023, "Implementing the learning assistant model in European higher education" [1] utforsket implementeringen og effektene av LA-modellen ved UiO og fant at modellen kan tilpasses en europeisk kontekst, og bidrar til økt engasjement fra læringsassistenter i forskningsbasert undervisning.

 

Nyhetssaker om LA-programmet

Eksterne linker: 

 

[1] Otero, V., Pollock, S., & Finkelstein, N. (2010). A physics department’s role in preparing physics teachers: The Colorado learning assistant model. American Journal of Physics, 78(11), 1218–1224. https://doi.org/10.1119/1.3471291
[2] Odden, T. O. B., Lauvland, A., Bøe, M. V., & Henriksen, E. K. (2023). Implementing the learning assistant model in European higher education. European Journal of Physics, 44(3), 035701. https://doi.org/10.1088/1361-6404/acb39e

Kontakt

For mer informasjon om hvordan gruppelærerne i emenet ditt kan delta i læringsassistentseminaret, vennligst kontakt Vidar Skogvoll