Aktuelt innen forskning

Publisert 1. apr. 2022 18:59

Vi vet alle at kunstig intelligens (KI) kan gjøre fantastiske ting og at KI er på full fart inn i samfunnet. Men hvilke begrensninger har egentlig kunstig intelligens? Det har UiOs matematikere Vegard Antun og Anders Hansen undersøkt nærmere. Ved å bygge på grunnleggende matematiske paradokser etablert av Kurt Gödel og Alan Turing, viser de at noen KI-systemer kan være umulige å beregne, til tross for at de – i teorien – eksisterer.

Les mer om disse paradoksene i denne ukens IEEE Spectrum.

Resultatene deres er publisert i Proceedings of the National Academy of Sciences.

Publisert 23. feb. 2021 13:03

Senter for grunnforsknings (CAS) styre har valgt ut fire forskere til Young CAS Fellow-programmet. Førsteamanusensis (med innsteg) Kristin Shaw ble valgt med sitt forskningsprosjekt Real structures in discrete, algebraic, symplectic, and tropical geometries” (REACTIONS).

Publisert 11. sep. 2020 18:01

Senter for Grunnforskning / Centre for Advanced Studies (CAS) er et frittstående forskningssenter som hvert år tar imot tre internasjonale og tverrfaglige forskningsgrupper. Nils Lid Hjort har sammen med Håvard Mokleiv Nygård (PRIO) fått tildelingen for å lede prosjektet Stability and Change.

Publisert 2. jan. 2020 15:07

Forskningsrådet offentliggjorde rett før jul resultatene av årets tildeling av Fri prosjektstøtte. Matematisk instutt har gjort det meget bra: To forskerprosjekter og fire unge forskertalenter har fått støtte i denne tildelingen.

Prosjektene vil bidra til nye rekrutteringsstillinger og mye faglig aktivtet i årene framover.

Publisert 18. sep. 2018 09:51

ICIAM (International Council for Industrial and Applied Mathematics) Su Buchin-prisen ble etablert for å gi internasjonal anerkjennelse av et fremragende bidrag av et enkeltindivid i anvendelse av matematikk til fremvoksende økonomier og menneskelig utvikling, særlig på det økonomiske og kulturelle nivået i utviklingsland.

Publisert 17. sep. 2018 10:27

Senter for Grunnforskning / Centre for Advanced Study (CAS) er et frittstående forskningssenter som hvert år tar imot tre internasjonale og tverrfaglige forskningsgrupper. Paul Arne med sin forskergruppe innen Motivistisk Geometri er klare for et spennende år i 2020.

Publisert 1. feb. 2018 13:15

Prosjektet Dynamics Of Floating Ice (DOFI) har blitt tildelt 12,8 millioner fra PETROMAKS2-programmet hos Norges Forskningsråd.

Prosjektleder Atle Jensen og forskningsgruppen i mekanikk skal sammen med forskere fra Alaska, Paris, Svalbard og Meteorologisk institutt bruke de neste årene for å finne ut mer om bevelser i is og isfjell og utvikle metoder for å forbedre varsling for å øke sikkerheten ved aktiviteter i Arktis.

Publisert 31. jan. 2018 11:53

Toppforsk-prosjektet heter Stochastics for time-space Risk Models (STORM). Prosjektleder  professor Giulia di Nunno og forskningsgruppen i stokastisk analyse er med denne tildelingen sikret gode år fremover!

I år går Fellesløftet til ordningen Toppforsk som er en målrettet satsning for å sikre god, langsiktig finansiering av forskningsmiljøer som kan bli internasjonalt ledende på sitt felt. Fellesløftet er et spleiselag mellom universitetene og Norges forskningsråd.