– Fortløpende og engasjerende!

Ute er det snø og kaldt, men i auditorium 4 i Vilhelm Bjerknes’ hus er det høy temperatur og fortettet stemning. R2-elever fra videregående skoler i Oslo og Akershus besøker Matematisk institutt for å delta på fagdager i matematikk med knallhard jobbing i seks timer.

Elever fra Lillestrøm vgs. i arbeid. Differensiallikninger, retningsfelt og konklusjoner må kobles riktig for å vinne en uhøytidelig konkurranse med resten av elevene. To og to elever samarbeider om å kombinere de 30 kortene korrekt.  Foto: Nils Voje Johansen, Matematisk institutt

Temaet er differensiallikninger og her er det mye å lære i løpet av en tettpakket dag, men elevene trives med faglige utfordringer og høyt tempo.

Fagdagen blir som vanlig ledet av Christin Borge. Til disse dagene er det utviklet et eget undervisningsopplegg og et eget kompendium som elevene arbeider seg gjennom i løpet av dagen. På slutten av dagen viser de hva de har lært gjennom en konkurranse der to og to får utdelt lapper med 10 ulike differensiallikninger, 10 ulike retningsdiagram og 10 retoriske konklusjoner om integralkurvene. Tre og tre kort passer sammen, men hvilke?

Oppgavene gir elevene øvelse i å samarbeide og å snakke matematikk. Det summer i auditoriet i Vilhelm Bjerknes' hus. Kortene studeres, diskuteres og legges ved siden av hverandre. Den første duoen som greier å koble differensiallikninger, retningsdiagram og konklusjoner korrekt vinner en liten premie.

– Veldig interessant å høre erfaringene til en som har studert faget

Etter at elevene har inntatt en velfortjent lunsj, får de høre matematiker Kristina Rognlien Dahl  fortelle litt om hvordan det er å studere matematikk på Blindern – og om studielivet ellers. I tillegg gir hun elevene mange og varierte eksempler på hva matematikk brukes til i samfunnet i dag.

Så langt i år har instituttet hatt besøk av elever fra Lillestrøm og Blindern vgs. De neste som står for tur er Ullern, Oslo handelsgymnasium og Lambertseter. 

Etter at R2-elever har hatt fagdager, er det klart for R1-elever som får fagdager i geometri.

Fagdagene for våren 2019 er fulltegnet, men det blir nye sjanser neste år for skoler som ønsker å delta. For mer informasjon kontakt Nils Voje Johansen.

 

Fagdagen veksler mellom teori og praksis. Elever fra Blindern vgs. følger konsentrert med mens Christin Borge foreleser. Foto: Nils Voje Johansen.

 

Publisert 17. jan. 2019 11:04 - Sist endret 17. jan. 2019 11:04