Lot seg imponere av elevenes roboter

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen lot seg imponere over elevenes LEGO-roboter dag han i dag besøkte Observatoriet, hvor 7. klassinger har gått på sommerskole i hele sommer.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland fulgte nøye med da elevene demonstrerte robotene de har bygget og programmert i prosjektet Oppdrag Mars. Foto: Anna Valberg /UiO.


I dag fikk vi storfint besøk på Observatoriet. Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland kom for å se hva oslobarna på sommerskolen holder på med. Elever fra 7. klasse får gå på skole i det ærverdige og lekne huset på Solli ei hel uke. Prosjektet de jobber med heter Oppdrag Mars. Her skal de bygge og programmere LEGO-roboter som skal gjennomføre oppdrag på planeten Mars.

- Og så lærer vi masse om verdensrommet og om Mars, forklarer sommerskoleelev Julie Besshø (13). Når du reiser ut i rommet, skal du være borte ganske lenge, men du må prøve å ikke ta med deg så mye. Vi lærer om hva slags begrensninger og prioriteringer som må gjøres før en romferd. For eksempel har astronauter med seg mye frysetørret mat – den tar liten plass, smiler Julie, som gleder seg til å få smake på astronaut-is senere på dagen.

Populært med programmering

– Ville dere valgt programmering hvis det var et fag i skolen, spør Torbjørn Røe Isaksen nysgjerrig.

- Ja! Roper elevene. – Hva hvis dere måtte velge mellom programmering og svømming? Smiler ministeren skjeivt. Han har nettopp fått høre at kombinasjonskurset Matematikk & svømming er et av de aller mest populære kursene på Sommerskolen i Oslo. – Mest matematikk, men én svømmeøkt hver dag, forklarer rektor for Sommerskolen Kirsten Riise.

Sommerskoleelevene Julie Besshø (13) og Lea Trong Johansen viser stolt fram LEGO-roboten de laget under uka si på Observatoriet.
Foto: Anna Valberg/ UiO.

Framtiden behov

Lea Trong Johansen (12) er opptatt av framtidssamfunnets datakunnskaper.

- Vi går inn i et datasamfunn der det bare blir viktigere og viktigere å ha kunnskap om for eksempel programmering. Det er synd at så få kan programmering. I bakgrunnen nikker Torgeir Waterhouse fra IKT Norge. Han har vært primus motor for utviklingen av programmet Lær Kidsa Koding.

- Ja, jeg lurer på hvordan foreldrene våre skal klare seg når de blir gamle, undrer Julie Besshø. – Teknologien blir jo helt annerledes da.

- Det kommer til å skje så masse! Noen må jo lage all den nye teknologien, og det må jo bli oss, sier Lea bestemt.

Utvider tilbudet

Solveig Kristensen er studiedekan ved MN-fakultetet, og er opptatt av å støtte opp om skolenes satsinger på datakunnskaper.

- Vi er opptatt av å samarbeide med skolene på alle nivåer. Fra barneskolen via ungdomsskolen til videregående.

Fram til nå har vi ønsket 7. klassinger fra hele Oslo velkommen til Observatoriet, og disse dager lanseres et nytt tilbud på Observatoriet – rettet mot 4. klassetrinn.

- Det er viktig å vekke interesse for realfag hos bredden av elevene, og da må vi faktisk starte tidlig, sier Kristensen.

- Alle bør kunne noe programmering. I vår studieportefølje legger vi vekt på beregningsorientert kunnskap på tvers av studieprogrammene våre. Også biologene våre skal lære seg beregninger, sier studiedekanen, og viser til prosjektet Computation in Science Education.

Av Anna Valberg
Publisert 14. aug. 2015 14:55 - Sist endra 8. jan. 2018 11:00