UnderVerk på Lysebu

Hvordan kan du arbeide forskningsbasert med egen undervisning? Og hvordan kan vi jobbe sammen for å utvikle god undervisning og utdanning? Institutt for biovitenskap (IBV) starter opp Undervisningsverkstedet UnderVerk.

Tone Fredsvik Gregers

Grunnleggeren av UnderVerk Tone Fredsvik Gregers

Med studiekvalitetsmidler fra MN har IBVs UnderVerk kick-off på Lysebu - rett før sommerferien tar oss. Dermed kan tankene modnes over sommeren og høstens undervisning bli arena for å prøve ut aktive læringsformer, snakke sammen om hvordan det går, forbedre seg, videreutvikle undervisningsopplegg og øke sin utdanningsfaglige kompetanse. Egentlig akkurat slik vi jobber med forskning.

Bildet kan inneholde: Begivenhet, Rom, Møte, Klasserommet, Seminar.
IBV starter UnderVerk på Lysebu

Et Underverk skjer ikke av seg selv. Tone Gregers fra IBV og KURT har utviklet ideen, søkt studiekvalitetsmidler, designet læringsaktiviteter og skaffet flere KURT-innledere. Hun åpner med en ærlig historie om veien hun har gått fra å forberede 2x45 min monolog i cellebiologi til å åpne for stadig mer studentaktivitet og dialog i undervisningen.  I 2018 ble hun kåret til årets foreleser på MN.

Bildet kan inneholde: Design, Begivenhet, Ansiktshår, Tartan.
Tor Ole Odden og Tone Fredsvik Gregers

Tor Ole Odden, postdoc ved CCSE og en viktig KURTer, har en økt med «Decompiling Knowledge». Han hjelper oss med å designe læringsmål og dele opp all den kunnskapen som ligger til grunn for læringsmålene i tre biter 1) helt sentral kunnskap  2) trenger å vite 3) greit å vite.

Etter lunsj er det tid for skrivekompetanse med Åsmund Husabø Eikenes. Han har i mange år vært ansvarlig for MNKOMM og er nå emneansvarlig og utvikler av et kommunikasjonskurs på ph.d. nivå. Han loser oss gjennom skriveøvelser så vi selv kan erfare hvordan det fungerer. Og så er det mye tid til diskusjon – både om læring generelt og skriving spesielt.

Bildet kan inneholde: Skulder, Moro, Interaksjon, Begivenhet, Rom.En dag på Lysebu er bare en start. Undervisning er ferskvare og utdanningsutvikling er et kollektivt arbeid. Før middag gikk diskusjonen livlig om hvordan IBV kan jobbe jevnt og systematisk med undervisning og utdanning. Hva skal UnderVerk være for at det skal bli et underverk?

Vi gleder oss til fortsettelsen! Kanskje flere institutter får egne UnderVerk – vi håper! #UnderVerk_UiO #KURT_UiO

Av Cathrine W. Tellefsen
Publisert 12. juni 2019 07:43 - Sist endret 17. jan. 2024 16:44