ProFag er etterutdanningskurs for lærere, og står for PROgrammering for FAGenes skyld. Fagene er naturfag, biologi, kjemi, fysikk og matematikk.
Vi setter fagene i sentrum, og har som grunnholdning at programmeringen skal bidra til å styrke og utvikle realfagene.
Informasjon om kursene
Vi har utviklet fire kursrekker, en tilpasset lærere i ungdomsskolen og tre for lærere i videregående skole. Alle kursrekkene inneholder didaktiske perspektiver og refleksjoner knyttet til læring av fag med programmering. For skoleårene 2023/2024 og 2024/2025 tilbyr vi ProFag:VGS nivå 1, ProFag:VGS nivå 2 og ProFag:didaktikk for lærere i de tidligere Viken-fylkene. Vi holder gjerne kurs og seminarer for enkeltskoler eller kommuner på forespørsel.
Som støtte til kursene våre, har vi laget en nettressurs som er åpent for alle. Du finner den her: Realfaglig programmering i skolen
Innholdet i kursene er som følger:
ProFag:U Realfaglig programmering for ungdomsskolen.
Kurset retter seg mot lærere i ungdomsskolen som ikke kan programmere fra før. Her får lærerne grundig opplæring i grunnstrukturene i programmeringsspråket Python og Scratch (variabler, vilkår, løkker og funksjoner). Kurset tar også for seg utforsking av geometri med programmering i tillegg til mikrokontrollere. Lærerne får samtidig en innføring i måter å undervise programmering på. Kurset er rettet mot naturfag og matematikk.
ProFag:VGS nivå 1 Realfaglig programmering for videregående skole, nybegynnere.
Vgs nivå 1-kurset retter seg mot nybegynnere som ikke kan programmere fra før. Her får lærerne grundig opplæring i grunnstrukturene i programmeringsspråket Python (variabler, vilkår, løkker og funksjoner), og de får en innføring i måter å undervise programmering på. Kurset er rettet spesielt mot naturfag, matematikk 1T og 1P.
ProFag:VGS nivå 2 Realfaglig programmering for videregående skole, viderekomne.
Dette Vgs kurset bygger videre på den innledende innføringen i realfaglig programmering. Vi går inn på mer avansert bruk av realfaglig programmering i klasserommet. Anvendelsene er spesielt knyttet til matematikk med naturvitenskapelige anvendelser.
Nivå 2-kurset bygger på nivå 1 eller tilsvarende. I dette kurset legges det til rette for utforsking og dybdelæring med programmering i programfagene fysikk, kjemi, biologi og matematikk R og S. Vi ser også spesielt på differensiering og vurdering. Lærerne får også veiledning i å tilpasse og lage undervisningsopplegg som de kan prøve ut i klasserommet.
ProFag: didaktikk
Dette kurset passer for deg som behersker programmering godt, men som kan tenke deg å utvikle deg innen programmeringsdidaktikk. Du bør beherske grunnleggende Python-programmering, spesielt variabler, vilkår, løkker, lesing av fil, funksjoner og plotting ganske godt for å få utbytte av kurset. Det er også en fordel om du kjenner til en eller flere numeriske metoder.
På kurset får du en innføring i ulike metoder for programmeringsundervisning i realfag i videregående skole, og du får anledning til å utvikle og prøve ut opplegg og aktiviteter. Vi ser spesielt på bruk av programmering for differensiering og dybdelæring. Sentralt i kurset er erfaringsdeling og etablering av et nettverk av lærere som kan dele og diskutere programmering i undervisningen. Du kan kombinere ProFag:didaktikk med ProFag:VGS2, selv om kursene har noe overlapp.
Du får mer informasjon om de ulike kursene ved å klikke på lenkene ovenfor.
Målgruppe: Tilbudet er spesielt rettet mot realfagslærere med tanke på fagfornyelsen.
Oversikt over kursdatoer 2023/2024
Oversikt over kursdatoer 2022/2023
Oversikt over kursdatoer 2021/2022
Innholdet i kurset
ProFag gir en starthjelp i realfaglig programmering, men det er nødvendig med egeninnsats mellom kursdagene og i etterkant for å skape varig kompetanse.
Læringsutbyttebeskrivelser
Etter at kurset er fullført, skal du kunne:
- Anvende realfaglig programmering til å legge til rette for utforskende aktiviteter i klasserommet
- Bruke og vurdere aktiviteter som fremmer algoritmisk tenking i
klasserommet. - Drøfte og reflektere over elevers forståelse av programmering og algoritmisk tenking, vurderingsformer og undervisningsmetoder i realfaglig programmering.
- Bruke utforsking og feilsøking som metoder for læring og utvikling.
- Kunne bruke programmering til å fremheve samarbeid og utholdenhet i læringsprosessen.
- Bruke tekstbasert og blokkbasert programmering og vurdere bruken av disse.
Hvem står bak ProFag?
ProFag utvikles og driftes gjennom Center for Computing in Science Education (CCSE) - et Senter for Fremragende Utdanning (SFU) ved Universitetet i Oslo (UiO). ProFag-teamet er bredt sammensatt. Hele fem institutter ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet bidrar (MI, FI, IFI, KI og IBV). I tillegg til vår disiplinfaglige bakgrunn, har vi en bredde gjennom ulike kompetanser innen didaktikk, skole, programmering og numeriske metoder. På denne måten ønsker CCSE og UiO å bidra til å skape en bedre skole for framtiden.
Kursene er en del av Tilskuddsordning til lokal kompetanseutvikling der våre hovedsamarbeidspartnere er Utdanningsetaten i Oslo og Viken Fylkeskommune gjennom Desentralisert ordning for lokal kompetanseutvikling.