English version of this page

Om KURT

Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT) ved det matematisk naturvitenskapelige fakultet jobber for kvalitet i realfagsundervisningen i hele utdanningsløpet fra skole til universitet.

KURT ble opprettet i 2017 som et svar på Meld. St. 16 (2016–2017): Kultur for kvalitet i høyere utdanning, hvor dokumentert pedagogisk kompetanse og utvikling ble et krav for tilsetting i akademiske stillinger og ved opprykk. Det ble dermed et økt behov for å jobbe mer systematisk for å heve den utdanningsfaglige kompetansen blant ansatte ved fakultetet.

Mandat

Fakultetet har ansvar for å skape en kultur for kontinuerlig utvikling av vår utdanning. Dette krever ressurser som har kunnskap, kompetanse og tid til å bringe pedagogisk og fagdidaktisk forskning inn i våre fagmiljøer. Formålet med KURT er å ivareta dette utviklingsarbeidet i samarbeid med fakultetsledelsen og fagmiljøene gjennom følgende mål:

KURT skal bidra til å utvikle fakultetets utdanningskultur og –kompetanse ved å:

  • legge til rette for samarbeid og erfaringsdeling innad og på tvers av fag og miljøer
  • legge til rette for pedagogisk kompetanseheving av undervisere ved fakultetet
  • realisere fakultetets strategier for utdanning og livslang læring
  • følge opp og bidra inn i utdanningspolitiske prosesser som angår fakultetet

KURT skal bidra til forskningsbasert utdanningsutvikling ved å:

  • gjøre pedagogisk og fagdidaktisk forskning tilgjengelig og relevant for våre fagmiljøer
  • drive forsknings- og utviklingsprosjekter knyttet til realfagsundervisning
  • identifisere faglige og pedagogiske behov ved fakultetets fagmiljøer

KURT skal bidra til å utvikle fakultetets formidlingskultur ved å:

  • Legge til rette for møteplasser for nye og erfarne formidlere
  • Legge til rette for kompetanseheving av formidlere ved fakultetet

KURT skal bidra til å bygge bro mellom skole og høyere utdanning ved å:

  • Tilby relevant etter- og videreutdanning for lærere
  • Bevisstgjøre våre faglige ansatte om nye studenters forkunnskaper og kompetanser
  • Ha det faglige ansvaret for lektorprogrammet realfag

KURT skal til enhver tid bestå av faglig leder, utdanningsleder for lektorprogrammet og pedagogisk rådgiver. KURT skal også ha tilgang til administrativ støtte. I tillegg skal KURT bestå av faglige medarbeidere med aktiv tilknytning til fagmiljøene slik at faglige og pedagogiske prosjekter ivaretas på en kontinuerlig og bærekraftig måte.

(vedtatt i Dekanat 10.01.23)

Universitet 

KURT spiller en sentral rolle i å løfte undervisernes pedagogiske kompetanse gjennom å arrangere kurs, seminarer, workshops og ulike diskusjonsforum på fakultetet. 

Vi jobber målrettet med å løfte kvaliteten i undervisningen ved å benytte «scholarship of teaching and learning» (SoTL) som rammeverk. Her er det studentenes læring som først og fremst skal være i fokus. Det innebærer at undervisningen vår må bygge på relevant faglig, pedagogisk og didaktisk forskning. Vi fremmer en forskende tilnærming til egen undervisningspraksis og deling av erfaringer med andre i et praksisfelleskap slik at undervisningskvaliteten i hele organisasjonen løftes.  

Lokalt på fakultetet jobber vi tett med studiedekanen og vi har en sentral plass både i fakultetets studieutvalg og studieadministrasjon.

 

Skole 

KURT arbeidet også mot skolesektoren gjennom etter- og videreutdanning av lærere innen realfaglig programmering. Realfaglig programmering handler om å ta utgangspunkt i en realfaglige problemstillinger og løse den ved hjelp av et dataprogram. Gjennom Dekomp etterutdanner vi lærere i programmering for fagenes skyld (profag) og realfaglig programmering i skolen (NAT3000). Vi setter faget i sentrum slik at programmeringen skal bidra til styrking og utvikling av realfagene.