Asbjørn Magnar Hov

Faglige interesser
- Naturfagsdidaktikk for barnehage.
- Barn i natur og friluftsliv i barnehagen
- Samtale og kommunikasjon med barn om naturfenomener
- Film og actionkamera som metode i barnehageforskning
Arbeidsoppgaver
Jobber med kurs, konferanser og foredrag innen naturfag for barnehagesektoren.
Skriver populærvitenskaplige artikler og jobber med forskningsprosjekter knyttet til naturfag i barnehagen.
Drifter nettsiden Forskerfrø og har vært med å utvikle barnehagedelen av Realfagsløyper
Bakgrunn
Utdannet entomolog ved NMBU og har PPU fra UiO.
Jobbet som lektor på barne- og ungdomstrinnet, og i videregående skole.
Universitetslektor ved Barnehagelærerutdanningen OsloMet - storbyuniversitetet, 2011-2019. Jobber nå med Naturfagsenterets barnehagesatsning.
Publikasjoner
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik (2020). The potential of chest mounted action cameras in early childhood education research. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 16(1), s 4- 17 . doi: 10.5617/nordina.7049
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik (2019). GoPro-actionkamera som dokumentasjonsverktøy i barnehagen. Fordeler, ulemper og etiske betenkeligheter, I: Henriette Jæger; Margareth Sandvik & Ann-Hege Lorvik Waterhouse (red.), Digitale barnehagepraksiser Teknologier, medier og muligheter. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-63216-8. Kapittel 10. s 199 - 212
- Hov, Asbjørn Magnar (2020). Insekter i barnehagen.
- Neegaard, Henrik & Hov, Asbjørn Magnar (2020). Friluftsliv med barnehagen. [Video / DVD].
- Hov, Asbjørn Magnar (2019). Actionkamera i barnehagen: Fordeler, ulemper og etiske betenkeligheter.
- Hov, Asbjørn Magnar (2019). Barn i natur.
- Hov, Asbjørn Magnar (2019, 01. september). De yngste barna sanser omgivelsene. [Internett]. www.forskerfrø.no. Vis sammendrag
- Hov, Asbjørn Magnar (2019). Hvordan gjennomføre realfagsløyper i barnehagen.
- Hov, Asbjørn Magnar (2019). Naturfag for de yngste. www.forskerfrø.no.
- Hov, Asbjørn Magnar & Langholm, Guri (2019). Nøkler til samspill og samtale i naturen. www.forskerfrø.no.
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik (2019, 01. september). Lære barn å bruke kniv. [Internett]. www.forskerfrø.no.
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik (2019). Med actionkamera på magen - filming fra barns perspektiv i barnehageforskning.
- Hov, Asbjørn Magnar (2018). Feltbiologi for barnehageansatte - Naturkunnskap og barn i natur - Realfaskommune Eidsvoll.
- Hov, Asbjørn Magnar (2018). Feltbiologi for barnehageansatte - Naturkunnskap og barn i natur - Realfaskommune Nannestad.
- Hov, Asbjørn Magnar (2018). Naturfag i barnehagen - Realfaskommune Eidsvoll.
- Hov, Asbjørn Magnar (2018). Naturfag i barnehagen - Realfaskommune Nannestad.
- Hov, Asbjørn Magnar (2018). Naturfag i barnehagen - Realfaskommune Oslo bydel Grünerløkka.
- Hov, Asbjørn Magnar (2018). Naturfag i barnehagen - Realfaskommune Oslo bydel Vestre Aker.
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik (2018). Innsamling med slaghåv. [Video ].
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik (2018). Innsamling med stangsil. [Video ].
- Holter, Kari & Hov, Asbjørn Magnar (2017). Den gode, vedvarende samtalen. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 48- 49
- Hov, Asbjørn Magnar (2017). Barn i natur - fysikk og naturopplevelser.
- Hov, Asbjørn Magnar (2017). Barn oppdager omgivelsene.
- Hov, Asbjørn Magnar (2017). Barn opplever naturen.
- Hov, Asbjørn Magnar (2017). Fysikk i barnehagen.
- Hov, Asbjørn Magnar (2017). Naturfag i barnehagen.
- Fiskum, Kirsten; Hov, Asbjørn Magnar & Haug, Berit S (2016). Hvordan benytte naturfaglige nettressurser for barnehage og skole til konkretisering av den lokale strategien?.
- Hov, Asbjørn Magnar (2016). Barn i natur - Nysgjerrighet, samspill og medvirkning.
- Hov, Asbjørn Magnar (2016). Barn i natur. Barns oppdagelser og barnehagelærerens rolle.
- Hov, Asbjørn Magnar (2016). Fysikk i barnehagen og barn i natur.
- Hov, Asbjørn Magnar (2016). Medvirkning og naturfag i barnehagen.
- Hov, Asbjørn Magnar (2016). Naturens naturlige arena for medvirkning i barnehagen. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 8- 11
- Hov, Asbjørn Magnar (2016). På trynet i maurtua! - Barn oppdager og sanser naturen.
- Hov, Asbjørn Magnar (2016). Utforskende naturfag i barnehagen - Fysikk i barnehagen og barn i natur.
- Neegaard, Henrik Rosted & Hov, Asbjørn Magnar (2016). Bør GoPro actionkamera brukes i barnehagen?. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. 1(1), s 48- 52
- Hov, Asbjørn Magnar (2015, 26. mai). Intervju i programmet Grenseløst på Radio Nova. Grenseløse katastrofer og andre økologiske masseutryddelser. Sendt 26. mai 2015 kl 1030. 30 minutter. [Radio]. Radio Nova - Oslo.
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik Rosted (2015). Actionkamera i forskningen på barn i natur - Et nyttig verktøy eller forstyrrende teknologi?.
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik Rosted (2015). Come! Look! I found something! Children exploring nature.
- Neegaard, Henrik Rosted & Hov, Asbjørn Magnar (2015). Actionkamera i forskningen på barn i natur - Et nyttig verktøy, eller forstyrrende teknologi?.
- Neegaard, Henrik Rosted & Hov, Asbjørn Magnar (2015). Undervisningsvideo: Bevegelse i natur. [Video / DVD].
- Neegaard, Henrik Rosted & Hov, Asbjørn Magnar (2015). Using GoPro action cameras on preschool children in outdoor research.
- Neegaard, Henrik Rosted; Hov, Asbjørn Magnar & Aamli, Kari (2015, 08. september). Detaljrikdom i barnehøyde. [Internett]. www.hioa.no.
- Hov, Asbjørn Magnar (2014, 19. august). Intervju i programmet Grenseløst på Radio Nova. Insektenes mangfoldige verden - insekters formering. Sendt 19. august 2014 kl 1030. 30 minutter. [Radio]. Radio Nova - Oslo.
- Hov, Asbjørn Magnar (2014). Undervisningsvideo for naturfag BLU. Tema: Fugler. [Video ].
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik Rosted (2014). De aller aller aller siste gitarkameratenes julespesial!.
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik Rosted (2014). Promoteringsvideo Utefag fordypning. [Video / DVD].
- Hov, Asbjørn Magnar & Neegaard, Henrik Rosted (2014). "The BLU(e) song!" - Samfunns- og institusjonskritisk musikkvideo..
- Hov, Asbjørn Magnar (2012). Insekters vekst og utvikling. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 27- 28