Berit Haug

Førsteamanuensis - Naturfagsenteret
Bilde av Berit Haug
English version of this page
Telefon +47 22855453
Mobiltelefon +47090163812
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 24 Fysikkbygningen 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1106 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Utforskende undervisning og arbeidsmåter i naturfag, naturvitenskaplige praksiser og tenkemåter, begrepslære, underveisvurdering, etter- og videreutdanningskurs, klasseromsforskning 

Undervisning

NATDID4901 Naturfagdidaktikk for lærerutdannere

Arbeidsområder

Bakgrunn

  • PhD i naturfagdidaktikk, Det matematisk- naturvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo. Avhandlingens tittel: Teaching for conceptual understanding in science within an integrated inquiry-based science and literacy setting.
  • Visiting scholar, University of California, Berkeley
  • Master i Comparative and International Education, Univeristetet i Oslo. Tittel på masteroppgave: Educational Decentralization and Student Achievement. A comparative study utilizing data from PISA (Australia, Canada, Finland, Norway and Sweden.)
  • Bachelor i pedagogikk med fordypning i spesialpedagogikk. Utveksling til University of California, Berkeley
  • Bachelor i bioingeniørfag
Emneord: Naturfagdidaktikk, Utforskende undervisning, Begrepslære, Underveisvurdering, Etter- og videreutdanning, Klasseromsforskning

Publikasjoner

  • Scheie, Eldri; Haug, Berit S & Erduran, Sibel (2022). Critical thinking in the Norwegian science curriculum. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 16(2). doi: 10.5617/adno.9060.
  • Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S.; Sørborg, Øystein; Ruben, Subashini Parameswaran & Erduran, Sibel (2022). Humanising the nature of science: an analysis of the science curriculum in Norway. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. 44(10), s. 1601–1618. doi: 10.1080/09500693.2022.2088876.
  • Haug, Berit S; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2021). Scientific practices– towards a common understanding . Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 17(3), s. 293–310. doi: 10.5617/NORDINA.8360. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mork, Sonja Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Haug, Berit; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe (2021). Defining knowledge domains for science teacher educators. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. doi: 10.1080/09500693.2021.2006819.
  • Haug, Berit Synnøve & Mork, Sonja Merethe (2021). Taking 21st century skills from vision to classroom: What teachers highlight as supportive professional development in the light of new demands from educational reforms. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 100. doi: 10.1016/j.tate.2021.103286. Fulltekst i vitenarkiv
  • Voll, Liv Oddrun; Bøe, Maria Vetleseter; Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S; Fiskum, Kirsten & Frøyland, Merethe (2019). Bærende ideer i naturfag. I Voll, Liv Oddrun; Øyehaug, Anne Bergliot & Holt, Anne (Red.), Dybdelæring i naturfag. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-02811-8. s. 59–84.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Budding Science and Literacy. A Classroom Video Study of the Challenges and Support in an Integrated Inquiry and Literacy Teaching Model. Procedia - Social and Behavioral Sciences. ISSN 1877-0428. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.12.674.
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2015). Formative Assessment and Teachers’ Sensitivity to Student Responses. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. 37(4), s. 629–654. doi: 10.1080/09500693.2014.1003262.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2014). Challenges and Support When Teaching Science Through an Integrated Inquiry and Literacy Approach. International Journal of Science Education. ISSN 0950-0693. 36(18), s. 2997–3020. doi: 10.1080/09500693.2014.942719.
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2014). From Words to Concepts: Focusing on Word Knowledge When Teaching for Conceptual Understanding Within an Inquiry-Based Science Setting. Research in Science Education. ISSN 0157-244X. 44(5), s. 777–800. doi: 10.1007/s11165-014-9402-5.
  • Haug, Berit Synnøve (2014). Inquiry-Based Science: Turning Teachable Moments into Learnable Moments. Journal of Science Teacher Education. ISSN 1046-560X. 25(1), s. 79–96. doi: 10.1007/s10972-013-9375-7.

Se alle arbeider i Cristin

  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2021). Nøkkelbegreper i utforskende arbeid. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03412-6. 195 s.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2016). På forskerføtter i naturfag. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-02435-6. 170 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2022). Hvordan samle og bruke data gjennom etter- og videreutdanning?
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2022). Erfaringer fra 2-årig videreutdanningskurs for lærerutdannere .
  • Sørborg, Øystein & Haug, Berit S (2022). Teknologi for 1.-4. trinn.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2022). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter for 1.-4. trinn.
  • Sørborg, Øystein & Haug, Berit S (2022). Teknologi for 5.-7. trinn.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2022). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter for 5.-7. trinn.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2022). Nøkkelbegreper i utforskende arbeid - boklansering med smakebiter fra boka.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2022). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter vgs.
  • Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein; Gregers, Tone Fredsvik; Haug, Berit S & Korsager, Majken (2021). Virus og vaksine.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2021). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter.
  • Mork, Sonja Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Haug, Berit; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe (2021). Knowledge domains for science teacher educators.
  • Scheie, Eldri & Haug, Berit (2021). Analyse av kritisk tenkning i læreplan i naturfag.
  • Haug, Berit; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2021). Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter - på vei mot et tolkningsfellesskap.
  • Haug, Berit & Mork, Sonja Merethe (2021). From vision to classroom: What teachers highlight as supportive professional development.
  • Haug, Berit & Mork, Sonja Merethe (2021). Nøkkelbegreper i utforskende arbeid.
  • Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S & Frøyland, Merethe (2021). NorDiNa editorial spesialnummer 2/2021. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 17(2), s. 131–133. doi: 10.5617/NORDINA.8770.
  • Mork, Sonja Merethe; Henriksen, Ellen Karoline; Haug, Berit S; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe (2021). Knowledge domain for science teacher educators.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2021). How can the activity "share and discuss written reflections" serve as a tool for pedagogical link-making and deeper learning in science?
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2021). Kjerneelementer og progresjon i naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2021). Hvordan kreditere kilder korrekt og samvittighetsfullt. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 66–67.
  • Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein & Haug, Berit S (2021). Virus, vaksine og modeller. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 38–39.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2021). Fysisk modell av smittekjede. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 36–37.
  • Haug, Berit S; Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild (2021). Korleis kan vi forklare om noko er levande eller ikkje? Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 30–31.
  • Mork, Sonja Merethe; Frøyland, Merethe; Haug, Berit S; Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild (2021). Meitemarkkasse og nedbryting. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 8–11.
  • Haug, Berit S; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2021). Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter - en introduksjon . Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 4–6.
  • Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2019). Nøkler til naturfag 2.
  • Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Fiskum, Kirsten (2019). Nøkler til naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2019). Undervisning for utforskende arbeid .
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2019). Nøkkelbegreper for utforskende arbeid .
  • Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit S; Henriksen, Ellen Karoline; Jorde, Doris & Frøyland, Merethe (2019). Educating the educators. Creating a knowledge domain for science teacher educators through professional development.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2019). På vei mot dybdelæring ved hjelp av dagens skriftlige refleksjon?
  • Haug, Berit S (2018). Emgasjement, undring og elevers forkunnskaper.
  • Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2018). Utforskende undervisning.
  • Haug, Berit Synnøve & Fiskum, Kirsten (2018). Planlegging av undervisning med vekt på underveisvurdering. Naturfag. ISSN 1504-4564.
  • Haug, Berit Synnøve (2018). Underveisvurdering - et innblikk. Naturfag. ISSN 1504-4564.
  • Fiskum, Kirsten & Haug, Berit Synnøve (2018). Vurdering - begrepsavklaring og rammevilkår. Naturfag. ISSN 1504-4564.
  • Haug, Berit Synnøve (2018). Aktivere og kartlegge forkunnskaper. Naturfag. ISSN 1504-4564.
  • Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2018). Utforskende arbeidsmåter: Fra gjøring til læring. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 90–95.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Språket er en nøkkel til å lære naturfag. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 62–65.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2018). Å stille spørsmål som drivkraft i utforskende aktiviteter. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 98–101.
  • Mork, Sonja Merethe; Skår, Aud Ragnhild & Haug, Berit S (2018). Å legge til rette for naturfaglege samtalar. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 66–69.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Utforskende arbeidsmåter. Fra gjøring til læring.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2018). Systembegrepet som utgangspunkt for mange tema i naturfag .
  • Fiskum, Kirsten & Haug, Berit S (2017). Underveisvurdering og tilbakemeldinger.
  • Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2017). Naturfaglig snakk og grubletegninger.
  • Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2017). Systematisk begrepstrening i fagene.
  • Haug, Berit S & Fiskum, Kirsten (2017). Begreper og faglig snakk.
  • Haug, Berit Synnøve (2017). Begrepslæring i naturfag. Naturfag. ISSN 1504-4564.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Kreativitet satt i system.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Using reading goals as support for deep learning.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2017). Fra visjon til klasserom. Hva slags støtte trenger lærere for å fremme dybdelæring i naturfag?
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2017). Lesemål som støtte for dybdelæring i naturfag.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2017). Dybdelæring med utforskende arbeidsmåter.
  • Fiskum, Kirsten; Hov, Asbjørn Magnar & Haug, Berit S (2016). Hvordan benytte naturfaglige nettressurser for barnehage og skole til konkretisering av den lokale strategien?
  • Fiskum, Kirsten & Haug, Berit S (2016). Hvordan benytte naturfaglige nettressurser i nettverksarbeid og til spredning i eget kollegium?
  • Haug, Berit S & Gaare Dahl, Maria (2016). Faglig forståelse gjennom utforskende naturfag.
  • Haug, Berit S & Skår, Aud Ragnhild (2016). Naturfag for å lære språk - språk for å lære naturfag.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2016). Variert og tilpasset opplæring.
  • Haug, Berit S (2015). Teaching for conceptual understanding in science within an integrated inquiry-based science and literacy setting. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 11(3), s. 314–314. doi: 10.5617/nordina.1900.
  • Haug, Berit S & Tusvik, Rim (2015). Naturfag for å lære språk - språk for å lære naturfag.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Dybdelæring. Læreres erfaringer med Forskerføtter og leserøtter.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Depth and progression. Primary teachers' experiences from teaching an integrated inquiry based science and literacy curriculum.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Improving an Inquiry-Based Science and Literacy Teaching Model.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit S; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2015). Improving an inquiry-based science and literacy teaching model through research and professional development courses.
  • Haug, Berit S & Mork, Sonja Merethe (2015). Observasjon, slutning og evidens.
  • Mork, Sonja Merethe & Haug, Berit S (2015). Dybdelæring. Lærerers erfaringer med Forskerføtter og leserøtter.
  • Haug, Berit S (2015). The Importance of Turning Teachable Moments into Learnable Moments.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja Merethe & Sørvik, Gard Ove (2014). Challenges and Support when Teaching Science through an Integrated Inquiry and Literacy Approach.
  • Haug, Berit Synnøve (2014). Begrepslæring i utforskende aktiviteter.
  • Haug, Berit Synnøve (2014). Presentasjon av Forskerføttermodellen.
  • Haug, Berit Synnøve (2014). Begrepslæring og underveisvurdering i naturfag.
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2014). Begrepslæring og underveisvurdering i utforskende aktiviteter.
  • Ødegaard, Marianne; Haug, Berit Synnøve; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2013). Data as the Source? Challenges and Support in an Integrated Science and Literacy Teaching Model.
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2013). Formative Assessment and Teachers' Sensitivity to Student Responses.
  • Haug, Berit Synnøve (2013). Begrepslæring i Forskerføttermodellen.
  • Haug, Berit Synnøve (2013). Undervisning av naturfaglige begreper ved hjelp av utforskende arbeidsmåter.
  • Haug, Berit Synnøve; Ødegaard, Marianne; Mork, Sonja M & Sørvik, Gard Ove (2013). Teaching science through an integrated science and literacy approach.
  • Haug, Berit Synnøve (2013). Å fremme begrepsforståelse i naturfag.
  • Haug, Berit Synnøve (2013). Formative assessment and teachers' sensitivity to student responses.
  • Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2013). From words to concepts. Focusing on word-knowledge when teaching for conceptual understanding through science inquiry.
  • Haug, Berit Synnøve (2013). Begrepsinnlæring i Forskerføtter og Leserøtter. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 38–39.
  • Haug, Berit Synnøve (2012). Addressing science vocabulary in an integrated inquiry-based science and literacy curriculum.
  • Sørvik, Gard Ove; Mork, Sonja M; Haug, Berit Synnøve & Ødegaard, Marianne (2012). Tekster og lesing i naturfag.
  • Haug, Berit Synnøve (2011). Elevers begrepsforståelse. Hvordan vet læreren hva eleven forstår?
  • Haug, Berit Synnøve (2011). How Teachers assess students' conceptual understanding in science. A video-study.
  • Haug, Berit Synnøve (2011). How teachers assess students' understanding of scientific concepts.
  • Haug, Berit Synnøve (2014). Teaching for conceptual understanding in science within an integrated inquiry-based science and literacy setting. Det matematisk naturvitenskapelige fakultet.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. apr. 2019 10:10 - Sist endret 16. apr. 2019 10:10