Majken Korsager

Faglige interesser
Utvikling av ressurser og lærerkurs innen utdanning og undervisning for bærekraftig utvikling, utforskende undervisning og digitale ressurser og verktøy i naturfag.
Forskning innen kompetanseutvikling hos naturfaglærere, undervisning for bærekraftig utvikling og utforskende undervisning i naturfag.
Arbeidsområder
Prosjektleder for Realfagsløyper
Prosjektleder for Forskergruppa Realfagsløyper
Ressursutvikling og fagformidling på blant annet:
- naturfag.no
- realfagsloyper.no
Bakgrunn
Førsteamanuensis ved Naturfagsenteret.
Utdannet Ph.D. i naturfagdidaktikk (UiO), cand scient i biolog (UiO), lektor (Høgskolan i Halmstad)
Publikasjoner
- Korsager, Majken & Scheie, Eldri (2019). Students and education for sustainable development – what matters? A case study on students’ sustainability consciousness derived from participating in an ESD project. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN 2535-8219. 13(2), s 1- 26 . doi: 10.5617/adno.6451
- Gabrielsen, Anja & Korsager, Majken (2018). Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 14(4), s 335- 349 . doi: 10.5617/nordina.4442 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Korsager, Majken (2015). Det økologiske håndavtrykket for en bærekraftig jord. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 102- 103
- Korsager, Majken & Berg, Jan Even (2015). Bruk av smarttelefon og nettbrett i naturfagundervisningen. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 117- 118
- Korsager, Majken & Slotta, James D. (2015). International Peer Collaboration to Learn about Global Climate Changes. International Journal of Environmental and Science Education. ISSN 1306-3065. 10(5), s 717- 736 . doi: 10.12973/ijese.2015.262a
- Korsager, Majken (2014). Utforskende undervisning for bærekraftig utvikling. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 32- 33
- Korsager, Majken; Jorde, Doris & Slotta, Jim (2014). Global Climate Exchange: Peer collaboration in a “Global classroom”. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 1(1), s 105- 120 . doi: 10.5617/nordina.538 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Korsager, Majken & Scheie, Eldri (2014). Nøkkelfaktorer for utdanning for bærekraftig utvikling – et eksempel fra en norsk ungdomsskole. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 26- 31
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2014). Den naturlige skolesekken - implementering av utdanning for bærekraftig utvikling i norske skoler. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 22- 25
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2014). Samarbeid med eksterne aktører i undervisning for bærekraftig utvikling. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 58- 61
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2014). Tverrfaglig undervisning for bærekraftig utvikling. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 44- 47
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2014). Utdanning og undervisning for bærekraftig utvikling. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 18- 21
- Gabrielsen, Anja & Korsager, Majken (2020). Naturen som kilde til helse og læring. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 46- 49
- Gabrielsen, Anja & Korsager, Majken (2017). Education for Sustainable Development. Local environment as learning arena.
- Korsager, Majken & Skår, Aud Ragnhild (2017). Kreative presentasjonsformer. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 12- 14
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2017). Innføring i bærekraftig utvikling gjennom felles lesing og samtaler. Naturfag. ISSN 1504-4564. s 54- 57
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2017). KEY FACTORS IN EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT.
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (red.) (2017). Nordisk arbeidsmodell for Undervisning for Bærekraftig utvikling.
- Gabrielsen, Anja & Korsager, Majken (2016). Moving the classroom for sustainable development outdoor - can it be justified?.
- Korsager, Majken; Gabrielsen, Anja & Husby, Jon Arve (2016). Kompetanser for bærekraftig utvikling.
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2016). Ta kontroll over tverrfaglig undervisning og samarbeid. Naturfag. ISSN 1504-4564. s 22- 28
- Korsager, Majken & Scheie, Eldri (2015). Key Factors for Education for Sustainable Development – case studies from two secondary schools in Norway.
- Korsager, Majken & Scheie, Eldri (2015). Key Factors for Education for Sustainable Development – case studies from two secondary schools in Norway.
- Korsager, Majken & Strømme, Alex (2015). Digital kompetanse, I: Peter van Marion & Alex Strømme (red.), Biologididaktikk. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 978-82-02-41930-1. Digital kompetanse. s 187 - 210
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2015). The Sustainable backpack - implementation of Education for Sustainable Development in Norwegian schools.
- Knutsen, Bård & Korsager, Majken (2014). 5E-modellen i naturfagsundervisning.
- Knutsen, Bård & Korsager, Majken (2014). Velg et eple - utforskende undervisning for bærekraftig utvikling. Naturfag. ISSN 1504-4564. (2), s 108- 110
- Korsager, Majken & Dolin, Jens (2014). Opening the Science Classroom to the Opportunities for Learning with Technology.
- Korsager, Majken & Mork, Sonja M (2014). Brunskogsnegl - uønsket inntrenger - spennende muligheter i naturfag. Naturfag. ISSN 1504-4564. (1), s 48- 51
- Korsager, Majken (2013). Global climate exchange - Students’ science learning in a global classroom.
- Korsager, Majken (2013). “Globalizing the science classroom" : Exploring the development of students’ conceptual understanding of climate change from international peer collaboration. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 179. Vis sammendrag
- Korsager, Majken (2013). Wiki i naturfagundervisningen.
- Korsager, Majken & Fiskum, Kirsten (2013). SUN – An effective model for teacher professional development and school development in science?.
- Korsager, Majken & Jorde, Doris (2013). What is this thing called inquiry, and why is it so important for teaching and learning science?.
- Korsager, Majken & Marion, Peter van (2013). Hva har vi lært av SUN?.
- Korsager, Majken & Strømme, Alex (2013). Apper i naturfagundervisning Tema:Stjernehimmelen.
- Korsager, Majken & Strømme, Alex (2013). Bruk av smarttelefon-apps.
- Korsager, Majken & Van Marion, Peter (2013). Hva har vi lært av SUN?.
- Lindstrøm, Christine & Korsager, Majken (2013). Peer Instruction: Når pedagogikk og teknologi sammen fremmer læring i naturfag.
- Scheie, Eldri & Korsager, Majken (2013). Utdanning for bærekraftig utvikling og muligheter i Den naturlige skolesekken.
- Korsager, Majken; Fiskum, Kirsten & Marion, Peter Van (2012). SUN Teacher Professional Development.
- Korsager, Majken & Marion, Peter Van (2012). S-TEAM/SUN - Hvordan kan forskningsresultater herfra være til nytte for lærerutdanningene?.
- Marion, Peter Van; Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken (2012). The SUN Project.
- Fiskum, Kirsten & Korsager, Majken (2011). Hva slags etterutdanning vil naturfaglærere ha? Skoleutvikling i naturfag - SUN.