-
Voll, Liv Oddrun; Sørborg, Øystein; Bøe, Maria Vetleseter; Reitan, Berit & Skår, Aud Ragnhild
(2023).
Elektroniske kommunikasjonssystem.
-
Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild
(2023).
Idear til god naturfagsundervisning.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
1,
s. 32–34.
-
Fægri, Karoline; Fiskum, Kirsten; Sørborg, Øystein & Tveit, Svein
(2023).
Kjemikaliesikkerhet i naturfag og kjemi, https://chesse.org/no/.
Vis sammendrag
Online Resources for Chemical Safety in Science Education, CheSSE, was a three-year ERASMUS+ projec. The University of Oslo (Norway), the University of Helsinki (Finland), the University of Ljubljana (Slovenia), and Stockholm University (Sweden) ran the project. The aim of CheSSE was to develop condensed, up-to date, online resources about chemical safety in science education. A desired long-term goal is that teachers feel competent and safe when handling chemicals and managing school laboratories.The material was developed through discussions and workshops, and published on this website, chesse.org. in the participating organizations’ languages and in English.
-
Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit; Sørborg, Øystein; Ruben, Subashini Parameswaran & Erduran, Sibel
(2023).
HOW CAN THE SCIENCE CURRICULUM BE HUMANIZED ABOUT THE NATURE OF SCIENCE? .
-
Haug, Berit; Mork, Sonja Merethe & Sørborg, Øystein
(2022).
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – hva betyr det i praksis?
-
Mork, Sonja Merethe & Sørborg, Øystein
(2022).
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter.
-
Fiskum, Kirsten; Tveit, Svein & Sørborg, Øystein
(2022).
ORCheSSE - Online Resosurces for Chemical Safety in Science Education.
-
Sørborg, Øystein & Haug, Berit S
(2022).
Teknologi for 1.-4. trinn.
-
Haug, Berit S & Sørborg, Øystein
(2022).
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter for 1.-4. trinn.
-
Sørborg, Øystein & Haug, Berit S
(2022).
Teknologi for 5.-7. trinn.
-
Haug, Berit S & Sørborg, Øystein
(2022).
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter for 5.-7. trinn.
-
Erlien, Wenche; Frøyland, Merethe; Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein
(2022).
Platetektonikk.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på fire økter for naturfag på ungdomstrinnet. Elevene skal bruke platetektonikkteorien til å forklare jordas utvikling over tid, og finn eksempler på observasjoner som støtter teorien.
-
Guttersrud, Øystein; Fiskum, Kirsten; Haug, Berit S & Sørborg, Øystein
(2022).
Lærerkurs Osloprøven i naturfag trinn 4.
-
Guttersrud, Øystein; Fiskum, Kirsten; Sørborg, Øystein & Haug, Berit S
(2022).
Lærerkurs Osloprøven i naturfag trinn 7.
-
Haug, Berit S & Sørborg, Øystein
(2022).
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter vgs.
-
Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein; Gregers, Tone Fredsvik; Haug, Berit S & Korsager, Majken
(2021).
Virus og vaksine.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på fire økter for naturfag på ungdomstrinnet. Elevene skal finne ut hvorfor vi kan vi bli syke av virus, hvordan immunforsvaret virker og hva vaksiner betyr for folkehelsa. Underveis skal de bruke og lage modeller.
-
Erlien, Wenche; Bøe, Maria Vetleseter & Sørborg, Øystein
(2021).
Radioaktivitet.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på tre økter for naturfag på Vg1. Hausten 2006 vart den tidlegare KGB-spionen Litvinenko forgifta i London. Elevane skal finne ut kva slags stoff han vart forgifta av og vurdere helseeffektar av stråling.
-
Haug, Berit S & Sørborg, Øystein
(2021).
Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter.
-
Haug, Berit; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe
(2021).
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter - på vei mot et tolkningsfellesskap.
-
Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild
(2021).
Gentesting og etikk.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 56–57.
-
Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Erlien, Wenche
(2021).
Kjeldekritikk, fuglar og vindmøller.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 44–45.
-
Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Erlien, Wenche
(2021).
Informasjonssøk om fugler og vindmøller.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 42–43.
-
Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein
(2021).
Lage ein eteleg modell av ei celle.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 34–35.
-
Korsager, Majken & Sørborg, Øystein
(2021).
Kartlegge naturmangfold.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 22–23.
-
Haug, Berit S & Sørborg, Øystein
(2021).
Kjerneelementer og progresjon i naturfag.
-
Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein & Haug, Berit S
(2021).
Virus, vaksine og modeller.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 38–39.
-
Haug, Berit S & Sørborg, Øystein
(2021).
Fysisk modell av smittekjede.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 36–37.
-
Haug, Berit S; Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild
(2021).
Korleis kan vi forklare om noko er levande eller ikkje?
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 30–31.
-
Mork, Sonja Merethe; Frøyland, Merethe; Haug, Berit S; Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild
(2021).
Meitemarkkasse og nedbryting.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 8–11.
-
Haug, Berit S; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe
(2021).
Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter - en introduksjon .
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 4–6.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2020).
Proteiner.
Vis sammendrag
Animasjoner og interaktive oppgaver om oppbygning av proteiner, funksjonen til proteiner og proteinsyntesen.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2020).
Celler.
Vis sammendrag
Animasjoner og interaktive oppgaver om hvordan ulike celler er bygd opp og hva slags funksjoner ulike celler har.
-
Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche
(2020).
Kompetansepakken «Programmering og algoritmisk tenkning».
-
Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein & Korsager, Majken
(2019).
Klimaendringer.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på tre økter for naturfag på ungdomstrinn. Opplegget handler om hvorfor temperaturen øker, konsekvenser av klimaendringer og hva vi kan gjøre. Elevene skal trene på å delta i samtaler om klimaendringer og bidra til å finne løsninger.
-
Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild
(2019).
Gentesting - Vitenprogram for Vg1.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2019).
DNA i kriminalsaker.
Vis sammendrag
Nettbasert undervisningsopplegg for programfagene biologi 2 og teknologi og forskningslære. Følg politiet og rettsgenetikere i arbeidet med å løse en kriminalsak. Underveis skal dere framstille DNA-profiler og bruke DNA-registeret og et slektsforskningsregister.
-
Sørborg, Øystein; Skår, Aud Ragnhild & Erlien, Wenche
(2019).
Gentesting.
Vis sammendrag
Nettbasert undervisningsopplegg på fire økter for naturfag Vg1. Elevene skal lære hvordan gener koder for egenskaper, hvordan arv og miljø henger sammen og hva en gentest kan fortelle oss. De skal også argumentere for eller mot bruk av ulike gentester, og til slutt skrive sin mening til Bioteknologirådet.
-
Korsager, Majken & Sørborg, Øystein
(2018).
Bærekraftig naturmangfold.
-
Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein
(2018).
Cella som system.
-
Korsager, Majken & Sørborg, Øystein
(2018).
Bærekraftig naturmangfold.
-
Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein
(2018).
Utforskende undervisningsopplegg om genteknologi .
-
Sørborg, Øystein; Voll, Liv Oddrun & Skår, Aud Ragnhild
(2017).
Elektroniske kommunikasjonssystem.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg for ungdomstrinnet. Elevane skal forstå korleis eit elektronisk kommunikasjonssystem i hovudtrekk er bygd opp og fungerer. Denne kunnskapen skal dei bruke for å finne opp eit klesplagg som kommuniserer med internett for å fylle eit behov.
-
Sørborg, Øystein; Korsager, Majken; Tusvik, Rim; Hilmo, Olga; Svorkmo, Anne-Gunn & Kvam, Olaug Vetti
(2017).
Bærekraftig naturmangfold.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på seks økter for mellomtrinnet. Øktene består av utforskende aktiviteter som inkluderer kartlegging i skolens nærmiljø og registrering av data på nett.
-
Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein
(2017).
Cella som system.
Vis sammendrag
Undervisningsopplegg på seks økter for ungdomstrinn. Elevene lærer om hvordan cella er et system som består av flere deler som påvirker hverandre og hvordan vi kan bruke modeller for å forenkle for å forstå mer.
-
Korsager, Majken & Sørborg, Øystein
(2017).
Utforskende metoder i naturfag.
-
-
Sørborg, Øystein; Korsager, Majken; Tusvik, Rim & Voll, Liv Oddrun
(2017).
Utforskende undervisning:
• Bærekraftig naturmangfold
• Elektrisitet.
-
Skår, Aud Ragnhild; Sørborg, Øystein & Voll, Liv Oddrun
(2017).
Utforskende undervisning:
• Cella som system
• Elektroniske kommunikasjonssystemer
.
-
Voll, Liv Oddrun; Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein
(2017).
Internett – eit elektronisk kommunikasjonssystem.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 58–59.
-
Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Vistnes, Arnt Inge & Bungum, Berit
[Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen]
(2016).
Kvantefysikk.
Vis sammendrag
Læremidler i kvantefysikk for Fysikk2 i videregående skole, utviklet av prosjekt ReleKvant Kompetanse
-
Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Frågåt, Thomas & Sørborg, Øystein
(2016).
ReleKvant: Læringsressurser i moderne fysikk på viten.no Lansering av Viten-programmet "Kvantefysikk".
-
Sørborg, Øystein
(2015).
Plantar i rommet.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 32–33.
-
Kristine, Sevik & Sørborg, Øystein
(2015).
Programmer eit trafikklys med Arduino.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 110–111.
-
Sørborg, Øystein
(2015).
Viten-programmet Nordlys.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 96–97.
-
Sørborg, Øystein
(2015).
Viten-programmet Fotosyntese.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 90–91.
-
Blaker, Vigdis & Sørborg, Øystein
(2015).
Tegne med lys.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 30–31.
-
-
-
Sørborg, Øystein
(2013).
Nytt Viten-program Mat og kropp.
-
Brandt, Harald; Johansen, Benny, Lindblad & Sørborg, Øystein
(2013).
Nytt Vitenprogram.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 92–93.
-
Sørborg, Øystein; Mork, Sonja M & Erlien, Wenche
(2013).
10 år med viten.no.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 8–13.
-
Sørborg, Øystein
(2012).
Digitale kart på kartiskolen.no .
-
Aas, Ola Torkild & Sørborg, Øystein
(2012).
Interaktive animasjonar og oppgåver for Fysikk 2.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 78–80.
-
Aas, Ola Torkild & Sørborg, Øystein
(2011).
Interaktive animasjoner og oppgaver for Fysikk 1.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 80–83.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2010).
Global oppvarming.
-
Mork, Sonja M; Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche
(2009).
New tools for information search and critiquing sources on the Internet.
-
Mork, Sonja M & Sørborg, Øystein
(2008).
Informasjonssøk og kildevurdering.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 44–47.
-
Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M
(2008).
Netvibes på 1-2-3.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 48–49.
-
Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M
(2008).
Diigo på 1-2-3.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 50–51.
-
Mork, Sonja M & Sørborg, Øystein
(2008).
Elevprodukt - Kildevurdering og informasjonssøk på Internett.
-
Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M
(2008).
Kildevurdering og informasjonssøk på Internett.
-
Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2005).
naturfag.no – ressursstedet for naturfaglærere.
Naturfag.
ISSN 1504-4564.
s. 7–8.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris; Lyngved, Ragnhild; Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche
(2004).
Kloning.
-
Strømme, Alex; Jorde, Doris; Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein
(2000).
Kampen mot malaria.
-
Mork, Sonja M; Kluge, Anders & Sørborg, Øystein
(2009).
Elevprodukt: Fra informasjonssøk på Internett til kunnskapsintegrasjon.
ITU / Naturfagsenteret / InterMedia.
-
Mork, Sonja M; Kluge, Anders & Sørborg, Øystein
(2009).
Elevprodukt. Fra informasjonssøk på Internett til kunnskapsintegrasjon. Sluttrapport.
Naturfagsenteret.
-
-
Sørborg, Øystein
(2000).
Bruk av simuleringsprogrammer i 3Bi En studie av elevenes syn på biologifaget når labøvinger erstattes av simuleringer.
NTNU, Zoologisk institutt.
-
Sørborg, Øystein
(2000).
Bruk av simuleringsprogrammer i 3Bi.
Egen.