Øystein Sørborg

Universitetslektor - Naturfagsenteret
Bilde av Øystein Sørborg
English version of this page
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 24 Fysikkbygningen 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1106 Blindern 0317 Oslo

Arbeidsområder

Ressursutvikling og fagformidling på blant annet:

  • viten.no – nettbaserte læringsressurser i naturfagene for ungdomstrinn og videregående skole 
  • naturfag.no – lærings­ressurser og undervisnings­metoder i naturfagene til bruk i skolen
  • realfagsloyper.no – didaktisk kompetanseutvikling i realfagene for ansatte i barnehage og skole
  • skaperskolen.no – lærings­ressurser og undervisnings­metoder i programmering og teknologi
  • chesse.org – informasjon om kjemikaliesikkerhet i naturfag og kjemi for naturfag- og kjemilærere, skoleledere og lærerutdannere

Bakgrunn

Utdannet cand. scient. og lektor ved NTNU med hovedfag i naturfagdidaktikk.

Emneord: Naturfagdidaktikk, Kompetanseutvikling for naturfaglærere

Publikasjoner

Se alle arbeider i Cristin

  • Voll, Liv Oddrun; Sørborg, Øystein; Bøe, Maria Vetleseter; Reitan, Berit & Skår, Aud Ragnhild (2023). Elektroniske kommunikasjonssystem.
  • Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild (2023). Idear til god naturfagsundervisning. Naturfag. ISSN 1504-4564. 1, s. 32–34.
  • Fægri, Karoline; Fiskum, Kirsten; Sørborg, Øystein & Tveit, Svein (2023). Kjemikaliesikkerhet i naturfag og kjemi, https://chesse.org/no/.
  • Mork, Sonja Merethe; Haug, Berit; Sørborg, Øystein; Ruben, Subashini Parameswaran & Erduran, Sibel (2023). HOW CAN THE SCIENCE CURRICULUM BE HUMANIZED ABOUT THE NATURE OF SCIENCE? .
  • Haug, Berit; Mork, Sonja Merethe & Sørborg, Øystein (2022). Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – hva betyr det i praksis?
  • Mork, Sonja Merethe & Sørborg, Øystein (2022). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter.
  • Fiskum, Kirsten; Tveit, Svein & Sørborg, Øystein (2022). ORCheSSE - Online Resosurces for Chemical Safety in Science Education.
  • Sørborg, Øystein & Haug, Berit S (2022). Teknologi for 1.-4. trinn.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2022). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter for 1.-4. trinn.
  • Sørborg, Øystein & Haug, Berit S (2022). Teknologi for 5.-7. trinn.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2022). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter for 5.-7. trinn.
  • Erlien, Wenche; Frøyland, Merethe; Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein (2022). Platetektonikk.
  • Guttersrud, Øystein; Fiskum, Kirsten; Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2022). Lærerkurs Osloprøven i naturfag trinn 4.
  • Guttersrud, Øystein; Fiskum, Kirsten; Sørborg, Øystein & Haug, Berit S (2022). Lærerkurs Osloprøven i naturfag trinn 7.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2022). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter vgs.
  • Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein; Gregers, Tone Fredsvik; Haug, Berit S & Korsager, Majken (2021). Virus og vaksine.
  • Erlien, Wenche; Bøe, Maria Vetleseter & Sørborg, Øystein (2021). Radioaktivitet.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2021). Kjerneelementet Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter.
  • Haug, Berit; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2021). Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter - på vei mot et tolkningsfellesskap.
  • Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild (2021). Gentesting og etikk. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 56–57.
  • Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Erlien, Wenche (2021). Kjeldekritikk, fuglar og vindmøller. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 44–45.
  • Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Erlien, Wenche (2021). Informasjonssøk om fugler og vindmøller. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 42–43.
  • Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein (2021). Lage ein eteleg modell av ei celle. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 34–35.
  • Korsager, Majken & Sørborg, Øystein (2021). Kartlegge naturmangfold. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 22–23.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2021). Kjerneelementer og progresjon i naturfag.
  • Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein & Haug, Berit S (2021). Virus, vaksine og modeller. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 38–39.
  • Haug, Berit S & Sørborg, Øystein (2021). Fysisk modell av smittekjede. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 36–37.
  • Haug, Berit S; Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild (2021). Korleis kan vi forklare om noko er levande eller ikkje? Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 30–31.
  • Mork, Sonja Merethe; Frøyland, Merethe; Haug, Berit S; Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild (2021). Meitemarkkasse og nedbryting. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 8–11.
  • Haug, Berit S; Sørborg, Øystein; Mork, Sonja Merethe & Frøyland, Merethe (2021). Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter - en introduksjon . Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 4–6.
  • Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein (2020). Proteiner.
  • Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein (2020). Celler.
  • Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche (2020). Kompetansepakken «Programmering og algoritmisk tenkning».
  • Erlien, Wenche; Sørborg, Øystein & Korsager, Majken (2019). Klimaendringer.
  • Sørborg, Øystein & Skår, Aud Ragnhild (2019). Gentesting - Vitenprogram for Vg1.
  • Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein (2019). DNA i kriminalsaker.
  • Sørborg, Øystein; Skår, Aud Ragnhild & Erlien, Wenche (2019). Gentesting.
  • Korsager, Majken & Sørborg, Øystein (2018). Bærekraftig naturmangfold.
  • Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein (2018). Cella som system.
  • Korsager, Majken & Sørborg, Øystein (2018). Bærekraftig naturmangfold.
  • Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein (2018). Utforskende undervisningsopplegg om genteknologi .
  • Sørborg, Øystein; Voll, Liv Oddrun & Skår, Aud Ragnhild (2017). Elektroniske kommunikasjonssystem.
  • Sørborg, Øystein; Korsager, Majken; Tusvik, Rim; Hilmo, Olga; Svorkmo, Anne-Gunn & Kvam, Olaug Vetti (2017). Bærekraftig naturmangfold.
  • Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein (2017). Cella som system.
  • Korsager, Majken & Sørborg, Øystein (2017). Utforskende metoder i naturfag.
  • Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein (2017). Utforskende metoder i naturfag.
  • Sørborg, Øystein; Korsager, Majken; Tusvik, Rim & Voll, Liv Oddrun (2017). Utforskende undervisning: • Bærekraftig naturmangfold • Elektrisitet.
  • Skår, Aud Ragnhild; Sørborg, Øystein & Voll, Liv Oddrun (2017). Utforskende undervisning: • Cella som system • Elektroniske kommunikasjonssystemer .
  • Voll, Liv Oddrun; Skår, Aud Ragnhild & Sørborg, Øystein (2017). Internett – eit elektronisk kommunikasjonssystem. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 58–59.
  • Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Henriksen, Ellen Karoline; Tellefsen, Cathrine Wahlstrøm; Vistnes, Arnt Inge & Bungum, Berit [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2016). Kvantefysikk.
  • Henriksen, Ellen Karoline; Bungum, Berit; Angell, Carl; Bøe, Maria Vetleseter; Frågåt, Thomas & Sørborg, Øystein (2016). ReleKvant: Læringsressurser i moderne fysikk på viten.no Lansering av Viten-programmet "Kvantefysikk".
  • Sørborg, Øystein (2015). Plantar i rommet. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 32–33.
  • Kristine, Sevik & Sørborg, Øystein (2015). Programmer eit trafikklys med Arduino. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 110–111.
  • Sørborg, Øystein (2015). Viten-programmet Nordlys. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 96–97.
  • Sørborg, Øystein (2015). Viten-programmet Fotosyntese. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 90–91.
  • Blaker, Vigdis & Sørborg, Øystein (2015). Tegne med lys. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 30–31.
  • Skår, Aud Ragnhild; Tusvik, Rim; Sørborg, Øystein; Voll, Liv Oddrun & Blaker, Vigdis (2015). Se lyset i teknologi og design.
  • Sørborg, Øystein; Skår, Aud Ragnhild & Tusvik, Rim (2015). Kompost – nedbryting på høggir. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 40–41.
  • Sørborg, Øystein (2013). Nytt Viten-program Mat og kropp.
  • Brandt, Harald; Johansen, Benny, Lindblad & Sørborg, Øystein (2013). Nytt Vitenprogram. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 92–93.
  • Sørborg, Øystein; Mork, Sonja M & Erlien, Wenche (2013). 10 år med viten.no. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 8–13.
  • Sørborg, Øystein (2012). Digitale kart på kartiskolen.no .
  • Aas, Ola Torkild & Sørborg, Øystein (2012). Interaktive animasjonar og oppgåver for Fysikk 2. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 78–80.
  • Aas, Ola Torkild & Sørborg, Øystein (2011). Interaktive animasjoner og oppgaver for Fysikk 1. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 80–83.
  • Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein (2010). Global oppvarming.
  • Mork, Sonja M; Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche (2009). New tools for information search and critiquing sources on the Internet.
  • Mork, Sonja M & Sørborg, Øystein (2008). Informasjonssøk og kildevurdering. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 44–47.
  • Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M (2008). Netvibes på 1-2-3. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 48–49.
  • Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M (2008). Diigo på 1-2-3. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 50–51.
  • Mork, Sonja M & Sørborg, Øystein (2008). Elevprodukt - Kildevurdering og informasjonssøk på Internett.
  • Sørborg, Øystein & Mork, Sonja M (2008). Kildevurdering og informasjonssøk på Internett.
  • Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein (2005). naturfag.no – ressursstedet for naturfaglærere. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 7–8.
  • Strømme, Alex; Jorde, Doris; Lyngved, Ragnhild; Sørborg, Øystein & Erlien, Wenche (2004). Kloning.
  • Strømme, Alex; Jorde, Doris; Erlien, Wenche & Sørborg, Øystein (2000). Kampen mot malaria.
  • Mork, Sonja M; Kluge, Anders & Sørborg, Øystein (2009). Elevprodukt: Fra informasjonssøk på Internett til kunnskapsintegrasjon. ITU / Naturfagsenteret / InterMedia.
  • Mork, Sonja M; Kluge, Anders & Sørborg, Øystein (2009). Elevprodukt. Fra informasjonssøk på Internett til kunnskapsintegrasjon. Sluttrapport. Naturfagsenteret.
  • Arntzen, Eva; Erlien, Wenche; Hov, Hilde; Kind, Per Morten; Marion, Peter Van & Strømme, Alex [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2004). Digitale simuleringer av forsøk i naturfagundervisningen. Et PLUTO-prosjekt. ITU.
  • Sørborg, Øystein (2000). Bruk av simuleringsprogrammer i 3Bi En studie av elevenes syn på biologifaget når labøvinger erstattes av simuleringer. NTNU, Zoologisk institutt.
  • Sørborg, Øystein (2000). Bruk av simuleringsprogrammer i 3Bi. Egen.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 11. mars 2019 09:17 - Sist endret 3. nov. 2023 13:00