Forskning og undervisning

Solveig sitter ved sitt skrivebord på hjemmekontoret, med kaffeekopp, to skjermer og en blomst
Publisert 30. mars 2020 12:00

Statistikeren Solveig Engebretsen er en av de usynlige heltene som arbeider med å bremse koronaepidemien.

-Det er veldig motiverende å jobbe med noe som har så direkte nytte for samfunnet, sier Solveig, som er forsker ved Norsk Regnesentral, og nå samarbeider med Folkehelseinstituttet.

Bilde av blid Veronica i gul t-skjorte foran unger som er ute og spiller fotball
Publisert 29. aug. 2019 12:25

Veronica er fysikkstudent og brenner for formidling av realfag. Hun mener at veien til realfag bør bli litt kortere og i sommer har hun hatt kurset "Tryll med atomer" for elever i Sommerskolen i Oslo.

Bilde av Vegard foran en tavle. Dobbelekspnering av en MR-scan av en hjerne, samt av Vegard i langrennssporet.
Publisert 14. aug. 2019 14:40

For Vegard Vinje er det to ting som gjelder: hjerneforskning og langrennsski. Med en mastergrad i mekanikk er dette ingen sak å kombinere i hverdagen, til tross for at han gjerne går to timer på ski hver dag.

bilde av kristine kostøl
Publisert 19. juni 2019 11:08

Da Kristine gikk på videregående falt hun for realfag. Da hun studerte falt hun for menneskene. Som prosjektleder ved Naturfagsenteret kombinerer hun de to lidenskapene.

Publisert 20. mars 2019 15:34

Masteroppgaven var så gøy å jobbe med at hun bestemte seg for å bli forsker, forklarer Simone Mester, Nå er hun doktorgradsstipendiat på Rikshospitalet, hvor hun arbeider med å utvikle bedre kreftbehandling.

Publisert 9. mai 2018 15:49

Biokjemikeren Katharina forsker på celler samtidig som hun driver med formidling. Som student skrev hun boken ”Det første mysteriet”, om deg før du ble født.

Publisert 15. feb. 2018 13:23

Kjemikeren Kristina får ledelses- og undervisningskompetanse mens hun stortrives i jobben som lektor i naturfag og matematikk. Alt gjennom den attraktive ordningen Teach First.

Publisert 7. des. 2017 08:35

Fem års studier innen robotikk var ikke nok for Tønnes. Nå er han doktorgradsstipendiat i et fagfelt som utvikles i en vanvittig fart. Han jobber med kunstig intelligens, og forsker på hvordan roboter lærer seg å gå.

Publisert 10. juli 2017 14:44

Matematiker Magnus Dehli Vigeland var innom både sirkusskole, Newton og klippestuping før han endte opp ved Avdeling for medisinsk genetikk på Oslo Universitetssykehus.