Helse og medisinsk teknologi

Maria foran det periodiske system, kjemi, industri, bioteknologi
Publisert 24. feb. 2020 09:22

Maria Sande tok master i analytisk kjemi våren 2019. Nå jobber hun i selskapet Synthetica som syntetiserer og analyserer mengden K-vitamin i ulike kosttilskudd.

Jon Vegard Sparre i kantine hos NAV
Publisert 18. feb. 2020 14:58

- Vi jobber for å hjelpe folk å klare seg i livet. Vi er til for innbyggerne. Det tiltaler meg!

Bilde av Vegard foran en tavle. Dobbelekspnering av en MR-scan av en hjerne, samt av Vegard i langrennssporet.
Publisert 14. aug. 2019 14:40

For Vegard Vinje er det to ting som gjelder: hjerneforskning og langrennsski. Med en mastergrad i mekanikk er dette ingen sak å kombinere i hverdagen, til tross for at han gjerne går to timer på ski hver dag.

Bilde av smilende Camilla Lingjærde på et grønt Blindern campus
Publisert 11. juni 2019 15:23

Rett før hun var ferdig med mastergraden i biostatistikk fikk Camilla elitestipend fra Aker. Nå skal hun ta doktorgraden ved Cambridge, hvor hun skal bekjempe kreft med statistikk.

Malin
Publisert 6. mai 2019 09:00

Med interesse for kjemi og biologi hadde Malin lyst til å hjelpe mennesker med helseutfordringer. Hun valgte å bli farmasøyt, og nå bidrar hun til at pasienter over hele landet får kvalitetssikrede legemidler.

Publisert 8. apr. 2019 10:34

Lucía jobber med kvalitetskontroll av kreftmedisiner i Bayer AS.

Georg Beiske foran DNA-figur
Publisert 26. mars 2019 12:15

Når Georg møter mennesker som har hatt nytte og glede av medisinen han har vært med på å utvikle, er det verdt alle timene med hardt arbeid. Da er legemiddelutviklingen personlig.

Publisert 20. mars 2019 15:34

Masteroppgaven var så gøy å jobbe med at hun bestemte seg for å bli forsker, forklarer Simone Mester, Nå er hun doktorgradsstipendiat på Rikshospitalet, hvor hun arbeider med å utvikle bedre kreftbehandling.

bilde av Marte Julie Sætra. Foto: Martine Ruud/ UiO
Publisert 14. mai 2018 10:38

Fysiker Marte Julie forsker på oksygenopptaket i hjernen. - Bedre kunnskap om hjernen kan gi oss ny teknologi og bedre behandling av sykdom.

Publisert 9. mai 2018 15:49

Biokjemikeren Katharina forsker på celler samtidig som hun driver med formidling. Som student skrev hun boken ”Det første mysteriet”, om deg før du ble født.

bilde av toksikolog Lena Sareisian
Publisert 20. apr. 2018 10:52

Toksikolog Lena Sareisian har jobbet med isbjørner på Grønland og fisket i Fukushima. På Folkehelseinstituttet kan hun jobbe både i laboratoriet og ute i naturen.

Publisert 9. mars 2018 11:11

Torleif har begynt karrieren som molekylærbiolog med å plante ett ben i hver sin leir. Det ene i forskningens verden, og det andre i et bioteknologiselskap han startet opp med studievenner.

Publisert 10. juli 2017 14:44

Matematiker Magnus Dehli Vigeland var innom både sirkusskole, Newton og klippestuping før han endte opp ved Avdeling for medisinsk genetikk på Oslo Universitetssykehus.

Publisert 10. juli 2017 14:38

Thomas og Einar Jakobsen hadde en god idé og startet bedriften Neck Graph etter studietiden.

Publisert 10. juli 2017 14:35

Cellebiolog Tuva Holt Hereng har doktorgrad i sperm. Hun er forsker i det lille selskapet Spermatech, hvor hun jo jobber med å utvikle p-piller for menn.

Publisert 4. juli 2017 14:13

Da jeg begynte på UiO ville jeg bli programmerer, og tenkte derfor at informatikk var tingen, forteller Martin Sandve Alnes. Senere valgte han å studere Computational science, og er i dag involvert i et forskningsprosjekt for å kurere hjerteinfarkt.

Publisert 4. juli 2017 14:13

Matematikeren Mathias Barra kartlegger hvordan vi kan operere så mange som mulig på en tryggest mulig måte med et begrenset antall operasjonsrom og leger.

Publisert 9. nov. 2016 18:44

Torbjørn Bækø Ness har master i kvantefysikk. Nå jobber han som hjerneforsker.

Publisert 9. nov. 2016 18:44

- Jeg var interessert i medisinfaget, men legenes arbeidsoppgaver fristet ikke så veldig, sier Ingerid Skjei Knudtsen. Hun vurderte både medisinstudier, matte og statsvitenskap da hun skulle velge studier.

Publisert 9. nov. 2016 18:44

–Alle kreftpasienter som får stråleterapi har minst én gang hatt en medisinsk fysiker involvert i behandlingen

Medisinsk fysiker Live Furnes Øyen
Publisert 9. nov. 2016 18:44

Live Furnes Øyen er medisinsk fysiker på Radiumhospitalet.

Bilde av Chloe Steen
Publisert 9. nov. 2016 18:36

Norge vurderer i dag om vi skal tilby screening av tarmkreft. For å avgjøre saken, forskes det nå på hva som skjer når man screener ellers friske mennesker. Det er dette som er jobben til Chloé Steen. Hun planlegger tarmkreftscreening i Kreftregisteret.

Publisert 9. nov. 2016 18:35

Det er mange diagnoser som ikke kan gis ved å bare undersøke pasienten. Blodprøver er et viktig hjelpemiddel for at leger skal kunne gi en diagnose.

Anders Lunde
Publisert 4. des. 2015 09:45

Anders Lunde ville bli fysioterapeut, men så oppdaget han at det er stor mangel på farmasøyter. I dag eier og driver han ett av få frittstående apotek i Norge.

Erik Sagdahl foran en vegg dekket av høstgult løv
Publisert 30. okt. 2015 13:49

Som forsker i Statens legemiddelverk bestemmer farmasøyten Erik Sagdahl hva slags medisin som slippes inn på det norske markedet.