ProFag

ProFag er en pakke med etterutdanningskurs for lærere, og står for PROgrammering for FAGenes skyld. Fagene er naturfag, biologi, kjemi, fysikk og matematikk.

Du som lærer kan velge blant disse kursene dersom fylkeskommunen du jobber i har en avtale med UiO. Hvis ikke, kan emnet NAT3000 - Programmering i skolen være aktuelt for deg.

Informasjon om kursene

Vi har utviklet fire kursrekker, en tilpasset lærere i ungdomsskolen og tre for lærere i videregående skole. Alle kursrekkene inneholder didaktiske perspektiver og refleksjoner knyttet til læring av fag med programmering. For skoleårene 2023/2024 og 2024/2025 tilbyr vi ProFag:VGS nivå 1, ProFag:VGS nivå 2 og ProFag:didaktikk for lærere i de tidligere Viken-fylkene. Vi holder gjerne kurs og seminarer for enkeltskoler eller kommuner på forespørsel. 

Som støtte til kursene våre, har vi laget en nettressurs som er åpent for alle. Du finner den her: Realfaglig programmering i skolen

Innholdet i kursene er som følger:

ProFag:U Realfaglig programmering for ungdomsskolen. 

Kurset retter seg mot lærere i ungdomsskolen som ikke kan programmere fra før. Her får lærerne grundig opplæring i grunnstrukturene i programmeringsspråkene Python og Scratch (variabler, vilkår, løkker og funksjoner).  Kurset tar også for seg utforsking av geometri med programmering i tillegg til mikrokontrollere. Lærerne får samtidig en innføring i måter å undervise programmering på. Kurset er rettet mot naturfag og matematikk.

 

ProFag:VGS nivå 1 Realfaglig programmering for videregående skole, nybegynnere.

Vgs nivå 1-kurset retter seg mot nybegynnere som ikke kan programmere fra før. Her får lærerne grundig opplæring i grunnstrukturene i programmeringsspråket Python (variabler, vilkår, løkker og funksjoner), og de får en innføring i måter å undervise programmering på. Kurset er rettet spesielt mot naturfag, matematikk 1T og 1P.

 

ProFag:VGS nivå 2 Realfaglig programmering for videregående skole, viderekomne.

Dette kurset bygger videre på den innledende innføringen i realfaglig programmering. Vi går inn på mer avansert bruk av realfaglig programmering i klasserommet. Anvendelsene er spesielt knyttet til matematikk med naturvitenskapelige anvendelser.

Nivå 2-kurset bygger på nivå 1 eller tilsvarende. I dette kurset legges det til rette for utforsking og dybdelæring med programmering i programfagene fysikk, kjemi, biologi og matematikk R og S. Vi ser spesielt på differensiering og vurdering. Lærerne får også veiledning i å tilpasse og lage undervisningsopplegg som de kan prøve ut i klasserommet.

 

ProFag: didaktikk

Dette kurset passer for deg som behersker programmering godt, men som kan tenke deg å utvikle deg innen programmeringsdidaktikk. Du bør beherske grunnleggende Python-programmering, spesielt variabler, vilkår, løkker, lesing av fil, funksjoner og plotting ganske godt for å få utbytte av kurset. Det er også en fordel om du kjenner til en eller flere numeriske metoder.

På kurset får du en innføring i ulike metoder for programmeringsundervisning i realfag i videregående skole, og du får anledning til å utvikle og prøve ut opplegg og aktiviteter. Vi ser spesielt på bruk av programmering for differensiering og dybdelæring. Sentralt i kurset er erfaringsdeling og etablering av et nettverk av lærere som kan dele og diskutere programmering i undervisningen. Du kan kombinere ProFag:didaktikk med ProFag:VGS2, selv om kursene har noe overlapp.

 

Du får mer informasjon om de ulike kursene ved å klikke på lenkene ovenfor.

 

Målgruppe: Tilbudet er spesielt rettet mot realfagslærere med tanke på fagfornyelsen.

Oversikt over kursdatoer 2023/2024

 

Innholdet i kurset

ProFag gir en starthjelp i realfaglig programmering, men det er nødvendig med egeninnsats mellom kursdagene og i etterkant for å skape varig kompetanse. 

Læringsutbyttebeskrivelser

Etter at kurset er fullført, skal du kunne:

  • Anvende realfaglig programmering til å legge til rette for utforskende aktiviteter i klasserommet  
  • Bruke og vurdere aktiviteter som fremmer algoritmisk tenking i
    klasserommet. 
  • Drøfte og reflektere over elevers forståelse av programmering og algoritmisk tenking, vurderingsformer og undervisningsmetoder i realfaglig programmering. 
  • Bruke utforsking og feilsøking som metoder for læring og utvikling. 
  • Kunne bruke programmering til å fremheve samarbeid og utholdenhet i læringsprosessen. 
  • Bruke tekstbasert og blokkbasert programmering og vurdere bruken av disse. 

Hvem står bak ProFag?

ProFag utvikles og driftes gjennom Center for Computing in Science Education (CCSE) - et Senter for Fremragende Utdanning (SFU) ved Universitetet i Oslo (UiO). ProFag-teamet er bredt sammensatt. Hele fem institutter ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultetet bidrar (MI, FI, IFI, KI og IBV). I tillegg til vår disiplinfaglige bakgrunn, har vi en bredde gjennom ulike kompetanser innen didaktikk, skole, programmering og numeriske metoder. På denne måten ønsker CCSE og UiO å bidra til å skape en bedre skole for framtiden. 

Kursene er en del av Tilskuddsordning til lokal kompetanseutvikling der våre hovedsamarbeidspartnere er Utdanningsetaten i Oslo og Viken Fylkeskommune gjennom Desentralisert ordning for lokal kompetanseutvikling.