Guri Langholm

Førstelektor - Naturfagsenteret
English version of this page
Mobiltelefon 91128190
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 24 Fysikkbygningen 0371 Oslo
Postadresse Postboks 1106 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Utforskende arbeidsmåter i barnehagen. Bærekraftig utvikling i barnehagen

Bakgrunn

  • Førstelektor ved Naturfagsenteret, UiO
  • Førstelektor ved OsloMet, Barnehagelærerutdanningen
  • Museumsbestyrer ved Fetsund lenser
  • Universitetet i Oslo, cand. scient i biologi
Emneord: Naturfagdidaktikk

Publikasjoner

  • Hov, Asbjørn Magnar & Langholm, Guri (2021). Verdensrommet og stjernebilder i barnehagen. I Jørgensen-Vittersø, Kari Anne & Vik, Unni (Red.), Barn i by . Universitetsforlaget. ISSN 9788215040936. s. 201–218.
  • Sortland, Merete Økland; Tikkanen, Tarja Irene; Heggen, Marianne Presthus; Holter, Kari; Langholm, Guri & Broström, Stig [Vis alle 16 forfattere av denne artikkelen] (2017). Kvalitet i barnehagelærerutdanning i naturvitenskap: En fellesnordisk studiemodul. Nordic Studies in Science Education. ISSN 1504-4556. 13(1), s. 97–111. Fulltekst i vitenarkiv
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2014). Utforskende naturfag i barnehagen. I Broström, Stig; Lafton, Tove & Letnes, Mari Ann (Red.), Barnehagedidaktikk. En dynamisk og flerfaglig tilnærming. Fagbokforlaget. ISSN 9788232101818. s. 87–102.
  • Frøyland, Merethe & Langholm, Guri (2010). Vellykket samarbeid mellom skole og museum :. Nordisk Museologi. ISSN 1103-8152. s. 75–90.
  • Langholm, Guri & Frøyland, Merethe (2010). Forslag til vellykket samarbeid mellom skole og museum. Nordisk Museologi, nr 2, side 75 - 90. 2010. Nordisk Museologi. ISSN 1103-8152. s. 75 –90. Fulltekst i vitenarkiv
  • Frøyland, Merethe & Langholm, Guri (2009). Skole og museum bør samarbeide bedre. Nordisk Museologi. ISSN 1103-8152. s. 92–109.

Se alle arbeider i Cristin

  • Tuset, Elly Herikstad & Langholm, Guri (2021). Matglede i barnehagen 2. utgave. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-3517-9. 168 s.
  • Kasin, Olav; Haugen, Arne Sveinson; Langholm, Guri; Heggen, Marianne Presthus & Syed, Bushra Fatima (2019). Bærekraftig utvikling - pedagogiske tilnærminger i barnehagen. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2298-8. 278 s.
  • Husan, Anne Grete Ingebretsen; Johnsrud, Marit; Langholm, Guri; Spilde, Ingrid & Tveit, Svein (2017). Nye Gaia 4. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Grunnbok. Gyldendal Undervisning. ISBN 978-82-05-48142-8. 191 s.
  • Husan, Anne Grete Ingebretsen; Johnsrud, Marit; Langholm, Guri; Spilde, Ingrid & Tveit, Svein (2017). Nye Gaia 4. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. ISBN 978-82-05-48146-6. 194 s.
  • Husan, Anne Grete Ingebretsen; Johnsrud, Marit; Langholm, Guri; Spilde, Ingrid & Tveit, Svein (2017). Nye Gaia 4. Naturfag og samfunnsfag for barnetrinnet. Arbeidsbok. Gyldendal Undervisning. ISBN 978-82-05-48145-9. 72 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1. Naturfag og samfunnsfag. Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205447714. 96 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1. Naturfag og samfunnsfag. Arbeidsbok. (Nynorsk). Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205447226. 56 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1. Naturfag og samfunnsfag. Arbeidsbok. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205447219. 56 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1. Naturfag og samfunnsfag. Grunnbok. (Nynorsk). Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205464124. 88 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Arbeidsbok (Nynorsk). Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205447325. 64 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Grunnbok (Nynorsk). Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205447202. 148 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Lærerens bok. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205464131. 160 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Arbeidsbok. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205447318. 64 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri; Johnsrud, Marit & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 2. Naturfag og samfunnsfag. Grunnbok. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205447196. 148 s.
  • Jensen, Inger Kristine; Langholm, Guri & Husan, Anne Grete Ingebretsen (2015). Nye Gaia 1, Naturfag og samfunnsfag, Grunnbok. Gyldendal Undervisning. ISBN 9788205464117. 88 s.
  • Langholm, Guri & Tuset, Elly Herikstad (2013). Matglede i barnehagen. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1279-8. 164 s.
  • Langholm, Guri; Hilmo, Inger; Holter, Kari; Lea, Anne & Synnes, Kari (2011). Forskerfrøboka. Barn og natur. Fagbokforlaget. ISBN 9788245009576. 257 s.
  • Langholm, Guri; Buer, Elisabeth; Johnsrud, Marit; Røsholdt, Ole & Christensen, Arnfinn (2007). Gaia 4 Natur- og sammfunnsfag på barnetrinnet, elevbok. Gyldendal Undervisning. ISBN 978-82-05-34141-8. 191 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Langholm, Guri; Vik, Unni & Hov, Asbjørn Magnar (2024). Implementering av de naturfaglige aktivitetene og de pedagogiske ledernes holdninger til å arbeide med naturfaget i barnehagene. Forskningsresultater.
  • Langholm, Guri; Hov, Asbjørn Magnar & Vik, Unni (2024). Holdninger og overbevisninger til naturfag hos pedagogiske ledere. Resultater fra intervensjonsstudien Språksterk 1-6 .
  • Langholm, Guri; Hov, Asbjørn Magnar & Vik, Unni (2023). Naturfagsmateriell i Oslobarnehager .
  • Langholm, Guri; Hov, Asbjørn Magnar & Vik, Unni (2023). Holdninger og overbevisninger rundt naturfag hos pedagogiske ledere. Foreløpige resultater fra intervensjonsstudien Språksterk 1-6.
  • Langholm, Guri (2023). Bærekraft i barnehagen - mer enn naturopplevelser.
  • Rydland, Veslemøy & Langholm, Guri (2023). Lekende naturfag.
  • Hov, Asbjørn Magnar & Langholm, Guri (2023). Attitudes and beliefs towards science teaching among Norwegian kindergarten teachers: Relationship between adult science content and children's questions in kindergarten .
  • Hov, Asbjørn Magnar & Langholm, Guri (2022). Holdninger og overbevisninger om naturfag hos pedagogiske ledere.
  • Hov, Asbjørn Magnar & Langholm, Guri (2022). Attitudes and beliefs towards science teaching among Norwegian kindergarten teachers.
  • Langholm, Guri (2021). Naturfag for de yngste.
  • Tuset, Elly Herikstad & Langholm, Guri (2020). Lær å like sunn mat. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 16–18.
  • Vik, Unni; Fønnebø, Bente; Langholm, Guri; Skaug, Hilde Nancy; Neegaard, Henrik & Sandbakken, Mari [Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen] (2019). Plastdekke i barns lekemiljøer - til beste for hvem? barnehage.no.
  • Hov, Asbjørn Magnar & Langholm, Guri (2019). Nøkler til samspill og samtale i naturen. www.forskerfrø.no.
  • Langholm, Guri & Bergan, Veronica (2018). Bærekraft i barnehagen.
  • Langholm, Guri & Tuset, Elly Herikstad (2017). Smaksglede i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2017). Magisk vannkanne-kreativ problemløsning. Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 60–64.
  • Tuset, Elly Herikstad & Langholm, Guri (2016). Smaksglede i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2016). Utforskende naturfag i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2016). Realfagskommunesatsing 2: Utforskende naturfag i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2016). Realfagskommunesatsing 1: Utforskende naturfag i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2016). Realfagskommunesatsing: Utforskende naturfag i barnehagen.
  • Sortland, Merete Økland; Langholm, Guri; Holter, Kari; Bollingberg, Karen; Damgaard, Birgitte & Frøkjær, Thorleif [Vis alle 20 forfattere av denne artikkelen] (2016). Felles nordisk læringspakke i naturvitenskap for barnehagen.
  • Sortland, Merete Økland; Langholm, Guri; Holter, Kari; Bollingberg, Karen; Damgaard, Birgitte & Frøkjær, Thorleif [Vis alle 20 forfattere av denne artikkelen] (2016). A Joint Nordic Science Education Package for Kindergarten Teachers.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2016). Utforskende naturfag i barnehagen: ideer og arbeidsmåter.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2016). Hva har vi tid til?-om sneglefart og timeglass. Naturfag. ISSN 1504-4564.
  • Tuset, Elly Herikstad & Langholm, Guri (2015). Smaksglede i barnehagen.
  • Sortland, Merete Økland; Hagen, Astrid Wallem; Ladstein, Sigve; Thulin, Susanne; Langholm, Guri & Tikkanen, Tarja Irene [Vis alle 20 forfattere av denne artikkelen] (2015). Felles nordisk læringspakke i naturfag for barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2015). Forskerfrø i norske barnehager.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2015). Lek med lys. Naturfag. ISSN 1504-4564.
  • Langholm, Guri; Haugen, Arne Sveinson & Holter, Kari (2015). Understandings and practices for sustainability in Norwegian preschools.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2015). A strange object-Science inquiry in Kindergarten.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2015). Nå har vi hørt det og-om lek med lyd i barnehagen.
  • Sortland, Merete Økland; Holter, Kari & Langholm, Guri (2014). Quality of Kindergarten Teacher Training in regard to Science and Science concepts. A joint Nordic approach.
  • Tuset, Elly Herikstad & Langholm, Guri (2014). Smaksglede i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2014). Utforskende naturfag i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2014). «Lufta er for alle» – fysikk i barnehage.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2014). «Nå har vi hørt det og!» Om lek med lyd.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2014). Store lyder-fysikk for små barn.
  • Langholm, Guri (2014). Foreldrene bør senke skuldrene. [Avis]. Romerikes blad.
  • Tuset, Elly Herikstad & Langholm, Guri (2013). Smaksglede i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Utforskende naturfag i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Lufta er for alle.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Hva skjer hvis huggormen biter seg selv i tunga? - og andre gyldne bidrag til Forskerfrøprisen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Siri,5 years, asks:"What happens if viper bites its own tongue?".
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Kan lyder være store og kan et egg åle seg.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Forskerfrøprisen, gylne naturfageksempler fra barnehage.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Forskerfrøprisen, gylne naturfageksempler fra barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Forskerfrøprisen-gyldne naturfageksempler fra barnehage.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2013). Bordfysikk.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2012). Natur-og gårdsbarnehager.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2012). Naturfagsenterets barnehagesatsing.
  • Holter, Kari; Langholm, Guri & Hilmo, Inger (2012). Analyse av naturvitenskapelig arbeid i noen norske barnehager.
  • Langholm, Guri (2012). Antropomorfisme i barnehagen. Naturfag : tidsskrift for Nasjonalt nettverk for naturfag. ISSN 1501-8601. s. 45–46.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2012). Innlegg fra Naturfagsenteret.
  • Holter, Kari; Hilmo, Inger & Langholm, Guri (2012). Nysgjerrighet, opplevelse og læring, naturfag i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2012). Curiosity, activity and learning.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2012). Review and analyses of practices of science education in Norwegian kindergartens.
  • Hilmo, Inger & Langholm, Guri (2012). Skrukketroll. Naturfag : tidsskrift for Nasjonalt nettverk for naturfag. ISSN 1501-8601. s. 26–28.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2011). Implementering av realfagene i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2011). Hva er naturfag i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2011). Utforsking og undring-fysikklek i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2011). Lufta er for alle-fysikklek i barnehagen.
  • Langholm, Guri; Holter, Kari & Hilmo, Inger (2011). Naturfag eller språk eller begge deler.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2011). Fysikklek i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2011). Bøllete bevegelser.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2010). Kindergartens' responsibility and challenges concerning sustainable development OMEP.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2010). Realfagsatsing i Tysvær kommune.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2010). Lufta er for alle! Forskerspirer og lufteksperimenter.
  • Langholm, Guri (2009). Grenseløst viktig. Barnehagefolk. ISSN 1500-6905. s. 16–19.
  • Langholm, Guri & Johnsrud, Marit (2009). Gaia, naturfag og samfunnsfag på barnetrinnet.
  • Hilmo, Inger; Holter, Kari & Langholm, Guri (2009). Bærekraftig utvikling i barnehagen.
  • Holter, Kari & Langholm, Guri (2009). Svingende strenger, natur og lyd.
  • Langholm, Guri & Frøyland, Merethe (2008). Samarbeid mellom skole og museum - utnyttes museumsbesøket for dårlig? Naturfag. ISSN 1504-4564. s. 55–56.
  • Hilmo, Inger; Holter, Kari & Langholm, Guri (2008). Kindergartens Responsibility and Challenges Concerning Sustainable Development.
  • Langholm, Guri (2008). Å leke med smaken - saperemetoden i barnehagen.
  • Sortland, Merete Økland; Arason, Haukur; Bollingberg, Karen; Damgaard, Birgitte; Frøkjær, Thorleif & Gisladottir, Jona Run [Vis alle 20 forfattere av denne artikkelen] (2016). Felles nordisk læringspakke i naturfag for barnehagen. Nordplus.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 1. sep. 2022 14:10 - Sist endret 15. sep. 2022 10:40