Ukes bilde, uke 9-10, 2013

Besøk av ny komet

I midten av mars får vi sjansen til å hilse på en nykommer i det indre solsystemet. Kometen Pan-STARRS (C/2011 L4) kommer fra fra den fjerne Oort-skyen, langt utenfor planetenes bane rundt Solen.

Kometen ble oppdaget av teleskopet Panoramic Survey Telescope & Rapid Response System (Pan-STARRS) på Hawaii, i juni 2011.

Det er foreløpig uvisst hvor lyssterk kometen vil bli. I motsetning til periodiske kometer som dukker opp med jevne mellomrom (slik som for eks Halleys komet), er dette Pan-STARR-kometens aller første runde rundt Solen. Det nærmeste kometen kommer Jorden er 160 millioner km, omtrent avstanden mellom Solen og Jorden.

Mest sannsynlig vil kometen bli synlig med det blotte øyet, omtrent like lyssterk som stjernene i Karlsvognen. Det kan likevel bli vanskelig å få øye på den, da den vil være nær Solen og dermed kun synlig ved solnedgang/soloppgang.

Følg med på linkene under for oppdateringer og forklaringer på hvor på himmelen du kan lete etter den.

Dette er et stillbilde fra en video fra NASA om kometen. Bildet viser et sort-hvitt bilde av kometen Pan-STARRS (bakgrunn) samt et bilde fra juni 2011 da kometen ble oppdaget (innfelt, nederst) og Pan-STARRS-teleskopet (innfelt, øverst).

Om denne kometen skulle vise seg å bli et skuffende syn, får vi trøste oss med at i november kommer en ny sjanse: kometen ISON C/2012 S1. Hvis vi har flaks vil denne lyse like sterkt som fullmånen. Følg med!

Bilde: Science@NASA