Ukens bilde, uke 15-16, 2013

Dvergplaneten Eris

Den forfrosne dvergplaneten Eris er så langt unna at den bruker 557 Jord-år på å gå rundt Solen én gang. Med en diameter på omtrent 2400 km er den like stor som Pluto, og faktisk 27% mer massiv.

Banen til Eris er veldig elliptisk, noe som gjør at den til tider er ganske nærme Neptuns bane mens den andre ganger er enda lenger unna Solen enn Kuiper-beltet.

Banen til Eris
Eris sin bane rundt Solen sammenlignet med de ytre planetene og Pluto. Klikk på bildet for større versjon.
Bilde: NASA

Siden Eris er så liten (mindre enn Jordens måne!) og så langt unna har forskerne tatt i bruk Eris sin måne Dysnomia for å måle størrelsen. Dysnomia bruker bare 16 dager på å gå rundt Eris.

Oppdagelsen av Eris ble bekreftet i januar 2005. På grunn av likheten i størrelsen med Pluto, var det en stund usikkert om Eris skulle klassifiseres som den 10. planeten i Solsystemet, men den internasjonale astronomiske unionen bestemte seg i 2006 for en definisjon av «planet» som utelukket både Pluto og Eris. De definerte en ny kategori objekter, nemlig dvergplaneter.

Eris og Pluto er de to største dvergplanetene som er oppdaget. Det er mange mulige dvergplaneter i Solsystemet.

Bilde: NASA, ESA og M. Brown (California Institute of Technology)

Arkiv over tidligere «Ukens bilder»

Torsdag 18. april 2013 kommer Jane Luu til Blindern for å snakke om utforskingen av Solsystemet - åpent for alle!

Publisert 22. apr. 2013 11:31 - Sist endret 4. juli 2019 08:32