Mai 2013, uke 22-23: Zeta Ophiuchi

Ukens bilde er valgt ut av Jan Haakon Trabski, 9. klasse, Grytnes ungdomsskole.

Dette er et bilde av en interstellar (atomer, molekylært, støv og kosmisk stråling) sjokkbølge som stjernen Zeta Ophiuchi produserer.

Stjernen er 370 lysår unna oss. Den er 3 millioner år gammel, som for denne stjernen vil si at den er halveis i sin utvikling. Den kommer til å ende med en supernova. Det vil si at stjernen kollapser og ender med et stort smell. Det vil ligge igjen en nøytronstjerne eller i spesielle tilfelle et svart hull, dette skjer bare med massive stjernet som Zeta Ophiuchi.

Bildet er tatt i infrarødt og med infrarødt kan du se ting som du ikke kan se med ditt eget øye, som atomer, molekyler og støv. Men de må være over 300 grader varme siden dem må ha et strålingsutslipp.

Stjernen er 20 ganger mer massiv, 6 ganger varmere og 80 000 ganger mer lyssterk enn vår egen sol, og i sentrum av bildet beveger den seg 24km i sekundet mot venstre, som er nok til å bryte lydmuren.

Bilde: NASA/JPL-Caltech. Klikk her for større versjon.

Tekst: Jan Haakon Trabski

Les mer om bildet på NASAs sider.

Publisert 11. juni 2013 14:54 - Sist endret 15. aug. 2016 13:41