April 2014: Rosettatrucken ruller

I hele mai 2014 vil en omreisende utstilling være på rundtur i Skandinavia og Finland. I trucken er en utstilling om kometjegersatellitten Rosetta.

Forskere fra Institutt for teoretisk astrofysikk har vært med på baneberegninger for satellitten, og Fysisk institutt deltar på ett av instrumentene og har forskere som kommer til å bruke data fra Rosettas målinger i sin forskning.

Trucken med utstillingen blir stående på Fredrikkeplassen onsdag 7. mai og torsdag 8. mai, og det vil samtidig bli holdt et arrangement i Realfagsbiblioteket med foredrag om Rosetta og om andre spennende romprosjekter som UiO er med på.

Det blir forelesninger om romfart fra kl 12-14 onsdagen i Realfagsbiblioteket og kake kl 14!

Klokken 18.15 blir det foredrag med Erik Tandberg.

Bildet over er fra 1. mai da Rosettatrucken en stjerneklar natt la ut på første del av ferden.

Bilde: ESAs Rosettatruck-gruppe

Romsonde på road trip - Universitas