August 2014: Andromedagalaksen

Bachelorstudent ved Institutt for teoretisk astrofysikk har fotografert Andromedagalaksen fra Mount Wilson Observatory.

Bachelorstudent i astronomi, Maria Hammerstrøm, tok dette bildet av Andromedagalaksen (M31) på Mount Wilson Observatory denne sommeren. Der var hun med på et to ukers sommerprogram i observasjonsastronomi.

To andre galakser er også synlig i bildet: på oversiden av galaksedisken er M110, mens det som ligner en stor stjerne like nedenfor galaksedisken er M32.

Bildet er satt sammen av 14 bilder med en eksponeringstid på 8 minutter. Kameraet som ble brukt var et Canon EOS Rebel-speilreflekskamera hvor det infrarøde blokkeringsfilteret er blitt fjernet. Teleskopet var en Meade 80 mm apokromatrefraktor.

Bildet av Andromedagalaksen før redigering.

Programmet Nebulosity ble benyttet til å styre selve fotograferingsprosessen og til bilderedigering. Bildet er redigert ved å justere fargebalansen, intensitetsnivåer, toneområdet og metningen i bildet.

Publisert 25. aug. 2014 10:16 - Sist endret 1. nov. 2021 15:37