Oktober 2014: Astrostudenter på tur til La Palma

Hver høst drar studentene i AST2210 – Observasjonsastronomi til La Palma for å besøke observatoriet der. Her er et lite innblikk i årets tur, skrevet av bachelorstudent Maria Hammerstrøm.

Nordic Optical Telescope. Foto: Maria Hammerstrøm

På toppen av vulkanen på øyen La Palma ligger Roque de los Muchachos-observatoriet (ORM). Der finner man teleskoper på rekke og rad i ulike former og med ulike formål. Hver høst drar studentene i emnet AST2210 – Observasjonsastronomi på studietur til La Palma for å besøke teleskopene og få et innblikk i tilværelsen som observasjonsastronom.

Denne gangen fikk vi (studentene) besøke Swedish Solar Telescope (SST), som solfysikerne hos ITA benytter seg av, Isaac Newton Telescope (INT), Nordic Optical Telescope (NOT), som også brukes av forskere ved ITA, Telescopio Nazionale Galileo (TNG), Major Atmospheric Gamma-ray Imaging Cherenkov Telescopes (MAGIC) og verdens foreløpig største optiske teleskop, Gran Telescopio Canarias (GTC eller GranTeCan). Vi fikk se hva slags montering og optikk de ulike teleskopene har og høre om hva de brukes til. Noen av teleskopene har veldig spesifikke formål slik som MAGIC som ser etter Tsjerenkovstråling, mens andre brukes til mye forskjellig.

Selv holdt vi presentasjoner for hverandre hvor vi fortalte om ett av teleskopene som befinner seg på ORM og vi jobbet med en programmeringsoppgave hvor vi brukte IDL til å korrigere og sette sammen bilder av den planetariske tåken NGC 6781. Det ble også tid til forelesninger fra pensum hvor vi blant annet snakket om aberrasjoner forbundet med teleskoper. Et par av nettene dro vi ut med et lite teleskop og så på nattehimmelen som var helt nydelig der nede.

Her er noen bilder fra turen:

Error: resource not found: /astro/forskning/tema/manedens-bilde/2014/images/10-lapalma2014
Av Maria Hammerstrøm
Publisert 20. okt. 2014 11:59 - Sist endret 1. nov. 2021 15:39