En kosmisk reise med Elvira

Elvira Boström tok bacheloremnet AST1010 for å få flere studiepoeng. Emnet viste seg ikke å være vanskelig, men kun veldig spennende.

bildet av en galakse

Spiralgalaksen IC 342. En av de første galaksene som Euclid vil observere får kallenavnet «Skjulte galaksen». Foto: ESA/Euclid/Euclid Consortium/NASA, image processing by J.-C. Cuillandre (CEA Paris-Saclay), G. Anselmi, CC BY-SA 3.0 IGO

Elvira Boström

• Bachelorstudent i kjemi og biokjemi ved UiO.
  • Jobber deltid som barista.
  • Tok AST1010 som programstudent.

Elvira Boström hørte om studiet via venner først, og senere via nettsidene til Universitetet i Oslo. Hun så etter et ekstra emne og fant "AST1010 – Astronomi - en kosmisk reise".

– Hvorfor valgte du å ta dette emnet?

– Hovedsakelig fordi jeg trengte flere studiepoeng, men av fagene jeg kunne velge mellom valgte jeg AST1010 fordi det virket som et ikke alt for krevende emne som samtidig gir en god introduksjon i astronomi.

Det mest fascinerende med astronomi er de tingene vi ikke vet. Problemene vi enda ikke har løst og som gjør at vi fortsetter å lete.

Lærerik og mestringsfylt opplevelse

– Hvordan var det å være student på AST1010?

– Lærerikt og på en måte avslappende, det var deilig å ta et emne der det ikke er så vanskelig å få en mestringsfølelse, samtidig som en lærer mye.

– Var emnet som forventet?

– Jeg forventet å lære noen fun facts om universet, og få 10 studiepoeng uten for mye slit. Det viste seg å være mer interessant enn jeg trodde. Mye av det vi lærte var ikke helt ukjent fra andre emner i fysikk og matte, så det var fint å se sammenhengene der.

– Hva likte du best med emnet?

– Jeg likte best foreleseren og måten han klarer å gi rom til humor i forelesningene uten at det faglige forsvinner. Tidlig eksamen var også fint.

Astronomi for alle

– Hvordan kommer du til å bruke den nye kunnskapen?

– Noe av det var relevant for andre emner jeg tar, så jeg tar med meg det videre som flere knagger.

– Ville du anbefalt AST1010 til andre og hvorfor?

– Ja, man lærer mye av å ta emnet. Det er veldig overkommelig og kan passe hvem som helst.

Fakta om AST1010 – Astronomi - en kosmisk reise