English version of this page

Årets Kavlipris hedrer ny innsikt i stjerner

- Alle tre Kavliprisvinnerne har utviklet metoder for å se innsiden av forskjellige typer stjerner, sier Viggo Hansteen ved RoCS. Prisen ble delt ut i Oslo konserthus 6.september.

Prisvinnere mottar Kavlipris fra Hans Majestet Kongen

Conny Aerts,  Jørgen Christensen-Dalsgaard og Roger Ulrich mottok prisen i Oslo Konserthus fra Hans Majestet Kongen. Prisvinnerne har bidratt med store gjennombrudd innen stjernefysikk. – De har vært med på å gi oss innsikt i stjernenes «uobserverbare» indre. Prisen er ikke bare til prisvinnerne, men til et helt felt av forskere og ingeniører, og deres prestasjoner, sier Bo Nyberg Andersen, tidligere direktør i Norsk Romsenter. Foto: The Kavliprize

Prisen går til Roger Ulrich (USA), Jørgen Christensen-Dalsgaard (Danmark) og Conny Aerts (Belgia) for deres banebrytende forskning innen astrofysikk. De tre forskerne mottok Kavli-prisen i astrofysikk 2022 for "forskning som har lagt grunnlaget for sol- og stjernestrukturteori, og revolusjonert vår forståelse av stjernenes indre." Dette inkluderer å kunne forstå innsiden av vår nærmeste stjerne - Solen.

Professor Viggo Hansteen ved RoCS - Rosseland senter for solfysikk ledet komiteen for astrofysikk for årets Kavlipris.

Vinnerne utviklet verktøy for å studere det indre av stjerner nøyaktig

forklarer Hansteen. Arbeidet til prisvinnerne gjør det mulig å få kunnskap om stjerners indre i form av temperatur, kjemisk sammensetning, rotasjon og evolusjon. Informasjon som ikke kan oppnås på annet vis. Til nå var kunnskapen om stjerners indre kun basert på teori og observasjoner av stjerners overflater.

Asteroseismologi har endret vår forståelse av hvordan stjerner ser ut innvendig og hvordan de utvikler seg

Utvikling av nye teorier

Helioseismologi er studie av solens indre utifra observasjoner av vibrasjoner på solens overflate. Asteroseismologi er studiet av svingninger i stjerner. De tre prisvinnerne har alle vært avgjørende for å utvikle disse teoriene.

Den kjente engelske astronomen Sir Arthur Eddington (1882 - 1944) var den første som laget modeller av stjernes indre liv. Han skal ha uttalt at man dessverre aldri ville kunne observere solens og andre stjerners indre. Dette var før prisvinnernes pionerarbeid gikk en ny vei.

Roger Ulrich var den første forskeren ut til å vise at svingninger observert på overflaten av solen kan brukes til å gjøre nøyaktige målinger av egenskapene til dens indre. Han utviklet en matematisk modell som ga helioseismologifeltet et teoretisk grunnlag. Videre demonstrerte han at solen oppfører seg som orgelpiper som ringer med et stort antall akustiske bølger som hver har en resonansfrekvens.

Mannlig forsker med grått hår
Roger Ulrich – 2022 Kavliprisvinner i astrofysikk. Bilde: The Kavli Prize / Nils Lund

Jørgen Christensen-Dalsgaard er anerkjent for sitt arbeide med å utvikle modeller av stjerners indre. Spesielt bruken av seismiske teknikker for studier av solen og andre stjerner åpner helt nye veier for forståelse av stjernenes evolusjon, og bruken av informasjon om stjerner på andre områder av astrofysikken.

Bildet kan inneholde: person, panne, hake, smil, kjole skjorte.
Jørgen Christensen-Dalsgaard - 2022 Kavliprisvinner i astrofysikk. Bilde: The Kavli Prize / Nils Lund

Conny Aerts var sentral i bruken av disse observasjonene til å skape detaljert kunnskap om fysikken til titusenvis av stjerners indre. Aerts har flyttet kunnskapsfronten, de andre Kavli-prisvinnerne har bidratt til på Solen, til å omfatte også store stjernepopulasjoner.

Kvinnelig forsker
Conny Aerts - 2022 Kavliprisvinner i astrofysikk. Bilde: The Kavli Prize / Nils Lund

RoCS hyller innsikten

Sven Wedemeyer er førsteamanuensis ved RoCS - Rosseland senter for solfysikk. Han underviser i det nye emnet i forelesninger om sol- og stjernefysikk som en del av masterutdanningen ved UiO.

Prisen er velfortjent. Helioseismologi og asteroseismologi har åpnet et nytt vindu inn i det indre av vår sol og andre stjerner, og dermed skapt et eget forskningsfelt i seg selv.

- Hvor viktig er asteroseismologi (helioseismologi) for å forstå stjernenes egenskaper?

- Mesteparten av informasjonen om stjerner er hentet fra observasjoner av lyset som sendes ut av stjerner. Lyset dannes i atmosfæren - i overflaten og lagene over. Det har ikke vært mulig å se inn i stjerners indre, noe som er grunnleggende viktig for å forstå mange sentrale aspekter av stjerner.

Utviklingen av helioseismologi og asteroseismologi har gitt oss et veldig nyttig verktøy for å studere det indre av solen og stjernene, og har bidratt til å undersøke viktige temaer som dynamoen som genererer solens magnetfeld, og til og med nøytrinoer som sendes ut av solen, oppsummerer Wedemeyer.

Kavliprisen

Kavliprisen hedrer forskere for gjennombrudd innen astrofysikk, nanovitenskap og nevrovitenskap, og prisen består av USD 1.000.000 i hvert av de vitenskapelige feltene.

Hør Alan Alda-intervju med Conny Aerts på podcasten "Clear + Vivid"