Nytt fra BOSS om mørk energi

Onsdag 11. januar ble de første resultatene fra BOSS (Baryonic Acoustic oScillation Survey) presentert på det årlige møtet til American Astronomical Society.

Hull i aluminiumsplater kanaliserer lyset fra individuelle galakser for å regne ut hvor fort hver galakse beveger seg bort fra oss. Bilde: D. LONG, SDSS-III. Reprinted by permission from Macmillan Publishers Ltd: Nature News (Nature 481, 10–11 (05 January 2012)), copyright (2012)

BOSS er ett av flere pågående prosjekter der målet er å lage nøyaktige tredimensjonale kart over fordelingen av galakser i universet. Med et slikt kart kan man blant annet måle den typiske avstanden mellom områder med høy konsentrasjon av galakser. Kosmologer kaller dette bølgelengden til baryoniske akustiske oscillasjoner fordi denne avstanden gjenspeiler bølger i suppa av protoner og elektroner da universet var 400 000 år gammelt. Det samme bølgefenomenet ses også i temperaturvariasjonene i den kosmiske mikrobølgebakgrunnsstrålingen. Ved å måle hvordan denne avstanden har endret seg med tiden, noe vi kan gjøre ved å se på galaksefordelingen i ulike avstander, kan universets akselerasjon måles, slik at vi kan skille mellom ulike modeller for mørk energi. Du kan lese mer om denne teknikken i en artikkel om ESA-satellitten Euclid.

De første resultatene bygger på observasjoner av i overkant av 100 000 galakser, og bekrefter tidligere observasjoner av supernovaer og den kosmiske mikrobølgebakgrunnen: Mørk energi utgjør drøyt 70 prosent av energien i universet, og kan skyldes vakuumenergi. Men dette er bare en forsmak på resultatene som vil komme senere. BOSS skal kartlegge 1.5 millioner galakser, og det finnes også planer om en oppfølger som skal omfatte 20 millioner. Det foreløpige navnet på oppfølgeren er selvsagt BigBOSS.

Hør professor Øystein Elgarøy snakke om BOSS-nyheten og mørk energi i Abels Tårn på NRK P2.

Av professor Øystein Elgarøy