English version of this page

Forskningsdagene 2020

Forskerne ved Institutt for teoretisk astrofysikk og Rosselands senter for solfysikk blir med på årets Forskningsdagene med videoer og foredrag.

red banner med hvit text

Digitalt Forskningstorg

Vi har laget fire filmsnutter til digitale forskningstorg. Besøk våre digitale boder!

Universet nedskalert

Universet er ufattelig stort. Hvor langt unna er de nærmeste planetene og de fjerneste galaksene? Bli med Trygve og Ragnhild fra Institutt for teoretisk astrofysikk​, og utforsk størrelsen på solsystemet og universet.

Hvordan bli astronom?

Er du nysgjerrig? Da har du allerede det viktigste som skal til for å bli forsker! Amerikanske Becca forklarer deg hva som skal til for å bli en som forsker på verdensrommet - en astronom. (Lett tilgjengelig engelsk med norske undertitler)

Nordlys på ett minutt

Har du sett det vakre nordlyset på himmelen? Hvor kommer det fra? Amerikanske Becca fra Rosseland senter for solfysikk (Universitetet i Oslo) forklarer deg hvorfor vi ser nordlys. (Engelsk språk med norske undertitler)

Sola på ett minutt

Sola er viktig for alt liv på jorda, men vet du egentlig hva sola er laget av? Amerikanske Becca fra Rosseland senter for solfysikk (Universitet i Oslo) forteller deg morsomme fakta om sola. (Lett tilgjengelig engelsk med norske undertitler)

Bestill en forsker

Her kan du få forskerne til å komme ut til din skole, klubb, arbeidsplass eller forening etter nærmere avtale. De uhøytidelige foredragene fra lokale forskere er både lærerike og inspirerende.

Black Holes: Beyond the Horizon

Bildet kan inneholde: ansiktsuttrykk, lys, smil, tre, moro.Speaker: Ph.D. student Sladana Radinovic

Black holes have always been shrouded in mystery, hiding their secrets behind complicated physics and the impenetrable event horizon. In this lecture we try to unravel some of these mysteries by taking a trip towards the center of a black hole and looking at some of the interesting physical phenomena that we encounter along the way. The lecture will be given in English.

From Solar Flares to Northern Lights: Understanding the Sun-Earth Connection

Speaker: Ph.D. student Rebecca Robinson

We all enjoy a dazzling display of northern lights, but how do they form and what do they have to do with the Sun? In this talk, we'll learn about how our active Sun generates aurorae on Earth, and how scientists are getting better at forecasting space weather phenomena like northern lights. The lecture will be given in English.

Not Just a Cold Dead Rock: Exploring Exocryospheres

Speaker: Ph.D. student Rebecca Robinson

Our solar system is not just a star and some planets; we also Bildet kan inneholde: halskjede, hår, ansikt, øyenbryn, frisyre.have a vast variety of asteroids, comets, and moons. But can liquid water exist on some of those moons, and if it does, what does that mean for the future of space exploration and the search for life? In this talk, we'll learn about two ice moons in our solar system and what we hope to learn from them in the coming years. The lecture will be given in English.

Andre UiO arrangementer under Forskningsdagene.

Emneord: forskningsdagene, Forskningsformidling, Solfysikk, Kosmologi, Astronomi og astrofysikk
Publisert 16. sep. 2020 13:10 - Sist endret 12. jan. 2023 13:15